Flaviu, cum se vede marketingul cultural, printre rafturile de cărți?
O combinație bizară de social, comerț și artă, materializată în acțiuni foarte timide, care parcă se învârt doar în jurul prețului;
Suntem mai mult decât conștienți de faptul că bătălia pentru publicul cititor a început înainte ca el să fie format și este similar cu a arunca momeala într-o baltă cu câțiva pești care sunt în ultimul ciclu de depunere icre; Eforturile trebuie canalizate foarte mult în educația culturală a societății pentru a putea dezvolta o masa critică! Marketingul cultural are un rol important în a crește și maturiza piața și a o duce la nivel internațional, iar la noi vorbim încă de o virginitate greu de pierdut; Consider că întâi este necesar ca jucatorii să se unească să-și formeze piața și abia apoi să își împartă feliuțe din „plăcinta culturală”. Un efort colectiv de construcție, fiindcă dezvoltarea acestei piețe și stimularea consumului de carte este un obiectiv comun.
Ai lucrat pentru cel mai mare retail de carte din România. Asta se întâmpla cu ceva timp în urmă. Care sunt premisele să se reproducă un business similar, măcar ca anvergură?
Definirea de noi concepte similare sau reproducerea este strict legată de costuri, care în offline sunt extrem de mari. Și deja avem câțiva jucători care fac acest lucru suficient de bine. Dar de ce nu am discuta aici de dezvoltarea e-tailului (retailing online)? Avem suficiente resurse puse la dispoziție, la costuri mult mai reduse. Nu mai cred că cineva ia o decizie de achiziție pentru plăcutul miros de celuloză din magazin. Importantă este informația oferită despre produs.
Care este cea mai mare problemă în lanțul de producție-vânzare de carte?
Suntem ca într-un joc de domino, care a împins jucătorii de pe piață la complicarea procesului. Producătorii își dezvoltă propriile canale de distribuție directă, canibalizand orice efort de marketing al reselerilor. Și invers – reselerii au ajuns să concureze la preț cu editura. Evident, pentru ei este o sursă de supraviețuire și valorificare a produsului în cel mai scurt timp. Din păcate, nevoia de bani obținuți urgent pune în pericol dezvoltarea sănătoasă, pe termen lung.
Însă, este imperios necesar cel puțin un distribuitor foarte bine dezvoltat din punct de vedere logistic. Acesta ar ușura foarte mult activitatea editurilor în eforturile de difuzare. Vă imaginați cum este să umpli un raft de carte de la 20 de edituri? Cel puțin atâtea oferte și ce mai derivă de aici!
Ce servicii culturale ar fi suficiente să promoveze/susțină piața de carte autohtonă?
În primul rând, cred că trebuie acordată mai multă atenție către o plajă mai mare de autori romani. Aruncați o întrebare pe strada și o să observați că din 10 intervievați o să spună rapid Pleșu, Boia și încă 2-3 nume. Dar oare potențialul de talent scriitoricesc se limitează la 10 nume în România? Cred că scriitorii ar trebui ajutați să-și formeze singuri auditoriul, pentru că editurile au uitat de mult să mai facă asta. Și este păcat, pentru că storc 5-6 calimare, când avem un depozit plin de cerneală. Cred ca este nevoie, ca și în business, de o competiție de proiecte – editoriale de această dată – care să fie susținute, „adoptate” de un business angel. Exportăm talente în toate domeniile, iar cultura a fost întotdeauna un punct forte în performanțele României. Trebuie să depășim acest impas în care banii au prioritate înaintea construcției pe termen lung.
Ce ar trebui promovat mai întâi, scriitorul sau cartea sa?
Și una, și alta. Produsele culturale au, ca orice produs, o valoare de piață, iar creatorii lor pot spune povestea din spatele produsului, punându-le astfel și mai bine în valoare.
Background profesional
Peste opt ani în retailul cultural din România, oferind consultanță de marketing și comunicare pentru unele dintre principalele companii din domeniul cărții de pe piața românească (Noi Distributie – import și distributie de carte dintre care amintim edituri de prestigiu precum Taschen, H.F. Ullmann, Phaidon, etc; Libraria Dalles si Diverta).
În prezent, Flaviu Pastor este consultant independent în marketing și comunicare.