Classix, un festival pentru tineri de toate vârstele

Acest articol a fost publicat de Dana Verescu pe 20.02.2023 în rubrica Interviu și are asociate următoarele etichete: , , , , , , .

Classix Festival, primul festival independent de muzică clasică din Iași, își propune să redefinească experiența de concert și să o adapteze la publicul contemporan, încurajând dialogul și repoziționând muzica clasică din lumea elitelor mai aproape de curioși, pasionați și exploratori.

Scopul festivalului este stimularea unei noi generații care să își lărgească interesele intelectuale, precum și revitalizarea culturală a orașului. Temele ilustrate includ tradiții naționale, istoria orașului, promovarea diversității culturale, cât și a patrimoniului autohton la nivel internațional.

Desfășurarea festivalului se petrece în locații inedite, în afara sălilor tipice de concert. O premieră demnă de menționat reprezintă organizarea primului concert de pian într-o catedrală din Iași, acompaniată de proiecții vizuale în interiorul lăcașului.

Tema acestei ediții este Metamorfoza și va avea loc între 26 februarie și 4 martie, reunind peste 70 de personalități internaționale ale muzicii clasice din 18 țări la Iași.


Am stat de vorbă cu Anca Floroiu, directorul de comunicare al festivalului, pentru a afla mai multe despre Classix.

Dana Verescu: În peisajul muzical românesc a răsărit, în dificilul an 2020, la Iași, Classix Festival. Cum v-ați încumetat să porniți la drum în acel context social complicat?

Anca Floroiu: Contextul social e mereu unul complicat și pavat de provocări, mai ales pentru proiectele culturale. E chiar una dintre caracteristicile care le definesc în mod fundamental: se „încăpățânează” să răzbată indiferent de cât de vitrege le sunt condițiile, cel puțin în România. Avantajul nostru a fost că toată partea de pregătire a primei ediții s-a petrecut în 2019, Classix a avut loc în februarie 2020, când vestitul virus era doar un zvon curios, iar la începutul lunii martie s-a impus starea de urgență și au încetat activitățile neesențiale, așa cum au fost ele categorisite la momentul respectiv. Am scăpat ca prin urechile acului, cum bine ne ilustrează o vorbă din popor.

Următorii doi ani – 2021 și 2022 – au reprezentat adevăratele provocări la nivel logistic și operațional – însă nicio clipă nu ne-am gândit că vom amâna proiectul, ci că vom face absolut tot ceea ce ne stă în putință să se întâmple. Și s-a întâmplat, cu toate restricțiile și limitările de public în săli, testele aferente fiecărui artist la aterizarea în țară și așa mai departe. A fost un epuizant, dar extrem de util exercițiu de scenaristică în care practic n-am pregătit un festival, ci trei – în funcție de care vor fi fost condițiile în care ne-am fi desfășurat. E unul dintre puținele proiecte care a avut continuitate și pentru care determinarea și ambiția echipei i-a fost vitală în dezvoltare – deoarece, chiar în ciuda restricțiilor, festivalul a crescut de la un an la altul.

Dana Verescu: Pentru cei care nu au auzit de el, ce este Classix Festival?

Anca Floroiu: Classix este un festival internațional de muzică clasică și arte vizuale care are loc anual în Iași. A debutat în vestitul 2020, iar în 2023 putem spune cu mândrie că am ajuns la a patra ediție. Este un festival care propune o experiență atipică de concert de muzică clasică, aduce multe alte ingrediente în conceptul general al fiecărei manifestări – pornind de la locurile alese (nu toate sunt săli destinate de concert, ci muzee, biblioteci sau Catedrala Romano-Catolică), repertoriul muzical proaspăt și contemporan – unul care nu face parte din programul uzual al filarmonicilor, proiecții vizuale care completează experiența sonoră, un design de lumini care augmentează întreaga percepție, pauze de socializare concepute pentru a stârni conversația și schimbul de idei în rândul publicului, ocazia de a întâlni artiștii și multe altele. Este o experiență contemporană croită pe măsura așteptărilor unui public tânăr, dar exigent și curios prin definiție, ale cărui valori se adaptează nevoilor generațiilor mai noi și a cărui apreciere a actului artistic este pus într-un context internațional.

D.V.: Viața culturală din dulce târgul Ieșilor a fost mereu bogată și efervescentă. Cine sunt cei care au pus la cale un astfel de festival muzical?

A.F.: Fondatorii acestui festival sunt Patricia Butucel și Dragoș Cantea, doi ieșeni dornici să lase ceva în urmă și să dea înapoi orașului și comunității care i-a format. Dragoș este pianist concertist stabilit la Oslo în prezent, iar Patricia este un om care dă viață ideilor. Ambițioși și visători prin definiție, cu o voință de fier, sunt echipați cu toate atributele necesare atingerii excelenței în tot ce-și propun.

D.V.: Și care au fost gândurile cu care au pornit la drum?

A.F.: La drum au pornit cu un vis: acela de a oferi Iașului și oamenilor săi un proiect de care să fie mândri că e destinat lor și că aparține acestei comunități. În subsidiar, au avut – și încă au – dorința de a aduce mai aproape muzica clasică de acele audiențe care nu sunt neapărat devotate ori familiarizate genului, de a o face mai accesibilă lor. Cu toții avem o neliniște a necunoscătorului, știm că există o anumită etichetă – fără să o cunoaștem în amănunt poate, un sindrom al impostorului, un gând al potențialului plictis și multe alte piedici care ne îngenunchează în fața marii muzici a lumii. Classix e acel proiect care ne dezleagă de aceste prejudecăți și preconcepții și ne apropie de una dintre cele mai mari ocazii de a visa, de a ne imagina, de a vedea pusă în scenă o lume creată de compozitor, de interpreți, de toți artiștii care contribuie la conceperea ei.

D.V.: Concertele Classix se desfășoară în locuri inedite. Cum le alegeți? Programul muzical este stabilit și în funcție de locul în care vor concerta muzicienii?

A.F.: Experiența concertelor e una concepută 360° – luând în calcul toți factorii care contribuie la aceasta: de la loc, amplasarea scenei, programul muzical, proiecțiile și design-ul de lumini. Prin urmare, programul muzical este ales și în funcție de sala în care va avea loc concertul – dacă poate induce publicului starea dorită sau nu și dacă va contribui la conceptul sau experiența concertului respectiv. Acustica e principalul argument pe care îl luăm în calcul în alegerea unei săli, și mai apoi arhitectura ei, amplasarea, accesibilitatea, precum și posibilitatea de a interveni în spațiu.

D.V.: Ce invitați aveți în acest an?

A.F.: Anul acesta avem peste 90 de artiști la nivel internațional care vin la festival – cei mai mulți de până acum, iar asta ar putea să vă ofere o idee despre amploarea și deschiderea pe care o vizăm în cadrul proiectului nostru. Dintre aceștia îi amintim pe: norvegianul Martin Romberg – compozitor în rezidență, dirijorul Vlad Vizireanu, violonista Hyeyoon Park, pianista Natacha Kudritskaya, Ansamblul Esbjerg, pianistul Florent Mourier, tânărul dirijor Petre Florin Gîscă, acordeonistul Radu Rățoi și mulți, mulți alții pe care vă invităm să-i descoperiți atât în programul acestei ediții, cât și la concertele care se desfășoară între 26 februarie și 4 martie la Iași!

D.V.: Trăim vremuri interesante și complicate, stresante și tulburătoare. Mai sunt oamenii interesați de muzica clasică acum? Ce oferă ea și ce oferă acest festivalul publicului?

A.F.: Muzica a fost mereu refugiul sufletelor tulburate, al celor care au nevoie de o oază de speranță și de visare. Nu doar a lor, desigur, căci e absolut înălțătoare, e o formă de meditație și de bucurare a spiritului, o ocazie de a vibra pe frecvențele celor care își deschid sufletele în partituri, în coarde și în clape, în armonii alese. E o experiență minunată pentru cei care nu și-o refuză, mai ales în vremurile complicate. Aduce alinare, provoacă, înveselește, ancorează, pune pe gânduri, stârnește emoție, salvează. Este un mediu atât de puternic încât cuvintele nu-i fac suficientă cinste. Fiecare o experimentează la intensități diferite și are un aport atât de diferit pentru fiecare dintre noi încât nu-i putem minimiza ori generaliza contribuția.

Din experiența noastră, publicul Classix a crescut de la an la an și a întinerit cu fiecare ediție. Ne bucură enorm să putem aduce această muzică mai aproape de cel mai improbabil public al său și să vedem modul în care o experimentează, cum cresc oamenii cu ea și prin ea.

D.V.: Care este tema din acest an și cum ați ales-o?

A.F.: Tema acestui an este „Metamorfoza”. Cu toții am trecut prin tot soiul de schimbări în ultima perioadă, iar în cadrul acestei ediții am simțit nevoia să punctăm această transformare pe care o resimțim atât la nivel personal, cât și profesional, social etc. Ultimii ani și-au pus amprenta în diverse moduri asupra noastră – iar acum a venit momentul să investigăm și să reflectăm asupra lor. Și cum altfel am putea face acest demers colectiv dacă nu prin intermediul artelor?

D.V.: Vin tinerii la acest festival? Ce are unic Classix, care să atragă tânăra generație?

A.F.: Ne bucurăm să putem spune că peste 30% din publicul festivalului este unul tânăr, cu vârste sub 25 de ani – ceea ce e un lucru absolut îmbucurător, deoarece principalul gând referitor la audiența specifică muzicii clasice reprezintă un public matur, educat, elitist. Noi am reușit să familiarizăm și noile generații cu festivalul, iar participarea lor în număr din ce în ce mai mare ne dovedește că deschiderea și curiozitatea tinerilor este subevaluată și subutilizată în multe privințe.

Printre principalele puncte de atracție pentru ei considerăm că sunt: comunicarea „pe limba lor”, toate concertele sunt împachetate într-un limbaj pe care îl pot înțelege și nu poartă în spate specificitatea academică și noțiunile muzicale străine multora; felul în care arată și se prezintă concertele le aduc într-o zonă accesibilă și dezirabilă lor; proiecțiile video și light design-ul sunt două componente cu care ei pot rezona cu ușurință.

În aceeași măsură, programul de masterclass-uri și de burse Classix in Art ne-a apropiat de elevii, studenții și proaspăt absolvenții instituțiilor cu profil muzical din România și din Republica Moldova, deoarece au șansa să participe în mod direct la activitățile festivalului, să interacționeze cu artiștii și cu profesioniștii din domeniu, precum și să-și finanțeze proiectele prin intermediul acestei componente a festivalului.


Pasiunea și curiozitatea pun bazele unei cariere foarte caleidoscopice (și niciodată plictisitoare). Cuibărând constant proiecte culturale, festivaluri și evenimente, glazurând tortul cu producția cinematografică și inspirând-o cu niște praf de stea de management și povestiri, Anca Floroiu este în prezent Head of PR & Communication pentru Rocanotherworld și Classix Festival, Guest Manager Neamț Music Festival, Electronic Stage Manager la Rocanotherworld, precum și Event Manager pentru două cluburi de noapte din Iași, România. 14 ani în industrie au convins-o că perturbarea obiceiurilor publicului a pus bazele unei experiențe pline de spirit, precum și a face un pas către modelarea lor exact așa cum ne-ar plăcea cel mai mult.

Abonează-te gratuit prin email

Introdu adresa de email pentru a te abona și vei primi notificări doar când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te altor mii (13) de abonați

Direcționează 20% din impozit

Donează dacă vrei să susții financiar educația culturală. Decide ce faci cu 20% din impozitul afacerii tale. Poți contribui la dezvoltarea revistei, ca aceasta să aibă mai multă consistență, coerență și consecvență în plan editorial. Îți mulțumim în avans! Revista digitală SemneBune este un proiect editorial al Asociației AdLittera și este online din 2010.

Post Author: Dana Verescu

Dana este absolventa Facultății de Psihologie și a fost redactor și editor la unele publicații ale trustului Burda. A tradus mai multe cărți de psihologie din germană și engleză și este instructor de taichi. A debutat cu o povestire scurtă în volumul colectiv Ficțiuni reale. Îi place să călătorească, să citească și să viseze.