Giorgio Agamben – Deschisul. Omul și animalul

deschisul. omul si animalul este un filosof italian care a adus contribuții în filosofia occidentală contemporană, student al lui Heidegger, care l-a și influențat printre altele, alături de Walter Benjamin. Eseul filosofic al lui , Deschisul. Omul și animalul este o investigație strălucită asupra relației dintre animalitate și . El pornește de la o ilustrație din Biblia ebraică din secolul al XIII-lea în care este reprezentat banchetul mesianic al celor neprihăniți la sfârșitul timpului – prilej de a crea un discurs în jurul relațiilor dintre animale și oameni, despre care crede Agamben, sunt privite, începând cu această reprezentare, într-o altă lumină, printr-o nouă sinteză și simbioză.

Discursul se concentrează cu precădere asupra surselor teologice, mistice și filosofice – din care transpar aceste idei care-i susțin teza lui Agamben. Structura eseistică a filosofului italian este pe alocuri înțesată de referințe și citate, ceea ce îi conferă pe lângă exhaustivitate, o cunoaștere cât de cât rezonabilă a textelor avute în discuție și dacă nu, îți poate oferi un bun prilej de a le consulta. Gânditorii pe care îi evocă Agamben se plasează pe poziții diferite și vin din epoci diferite, dar ale căror teorii însumate dau direcția investigării pe care și-o propune autorul. De pildă, problema omului devenit o identifică la filosoful francez Alexandre Kojeve. Într-un text care chestionează figurile postistorice ale umanului poate apărea o amplă meditație a conceptului de viață după filosofia aristotelică. Pentru acest demers, spune Agamben, e necesară și citirea unor tratate medievale în care se fac referiri la învierea trupului (avându-l ca stindard pe Guillaume de Paris), sugerând faptul că dacă trupul continuă să aibă aceleași funcții biologice în Paradis, se pune problema existenței dimensiunii animalice. Astfel că,

  În trupurile celor înviați, funcțiunile animale vor rămâne <<inutile și goale de conținut>>, exact așa cum, potrivit teologiei medievale, Edenul rămâne gol de orice viață umană după alungarea lui Adam și a Evei. Nu întreaga carne va fi mântuită și, în fiziologia preafericiților, oikonomia divină a mântuirii lasă un rest imposibil de răscumpărat.(p. 29)

Sfântul Toma mizează pe o cunoaștere experimentală atunci când ia în considerație relația . „Experimentul cognitiv aflat în joc în această diferență privește în ultimă analiză natura omului – mai exact, producerea și definirea acestei naturi -, e un experiment de hominis natura.” Carl Linné – întemeietorul taxonomiei științifice moderne – clasifică omul între animalele „asemănătoare omului”/ antropomorfice, printre care se înscriu și deja cunoscutele variante stranii: homo ferus, enfants sauvages, sau copiii-lupi, care apar în special la marginea satelor din Europa secolului al XVIII-lea. Un al gânditor cu care empatizează Gamben, Jakob Von Uexkull, ale cărui cercetări sunt contemporane cu fizica cuantică și avangardele artistice, a avut o influență mare asupra lui Heidegger și Deleuze (v. conceptul de devenire-animal, de pildă). De altfel, o mare parte din eseu este susținută de filosofia lui Heidegger, care urmărește să plaseze Dasein­-ul în relație cu animalul, printr-un raport de deschidere-închidere:

Pentru animal, ființa este deschisă, dar inaccesibilă; este, adică, deschisă într-o inaccesibilitate și într-o opacitate – respectiv, într-un fel, într-o non-relație. Această deschidere fără revelare definește indigența de lume a animalului în raport cu plăsmuirea de lume ce caracterizează umanul.(p. 67)

Deschisul. Omul și animalul este o carte care deschide o serioasă dezbatere în jurul relației animalitate-om, care-și susține argumentația de la un capăt la celălalt, dar care invită, în același timp, la o meditație pe cont propriu a cititorului fie el inițiat sau nu în demersul filosofic și amplu pe care și-l propune .

agamben

Titlu: Deschisul. Omul și animalul

Autor: Giorgio Agamben

Traducere din italiană de Vlad Russo

Editura:

An apariție: 2016

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Elena Donea
Editor SB

A terminat masteratul de Studii literare din București. Îi plac poezia, teoria literaturii, literatura comparată, pisicologia și flanările lungi prin București.

Număr articole publicate : 33