Elementele vii ale ecuației matematice

mussa a studiat matematică, mai multe limbi străine și a predat poezie preislamică. Originar din Brazilia, cu ascendență arabă, își scrie textele undeva la marginea dintre cultura în care a trăit și cea din care se trag strămoșii săi, undeva între literatură și matematică.

Mișcarea pendulară, roman publicat în 2011 și apărut în România un an mai târziu, la Editura , în traducerea Laurei Bădescu, i-a adus lui Mussa Premiul Machado de Assis pentru cel mai bun roman și aprecieri critice pozitive, cum ar fi cea menționată pe coperta IV:

Mișcarea pendulară este cea mai uimitoare carte apărută în toamna acestui an. (Isabelle Rüf, Le Temps)

Cartea este împărțită în șase secvențe în care se demonstrează următoarele postulate: Orice triunghi rezultă din transformarea unui triunghi originar unic, Personaje similare plasate în circumstanțe similare formează triunghiuri identice, Un poligon amoros are maximum trei laturi, Triunghiul amoros este un fenomen relativ, Pe un plan amoros, cea mai mică distanță între două puncte este un triunghi și Orice triunghi este real și necesar.

Pentru a-și argumenta afirmațiile, Mussa creează – sau adună, ținând cont că în avertismentul ce deschide cartea susține că toate poveștile, cu excepția uneia, sunt adevărate – un amalgam de personaje faimoase și necunoscute, mituri ale marilor civilizații și din spații aproape anonime. Oamenii devin elemente ale unei ecuații, vârfuri ale unui triunghi, iar viețile și iubirile lor sunt puse sub microscop, disecate, comparate și folosite pentru demonstrarea unei teorii a triunghiurilor amoroase. Chiar dacă matematica este spectaculoasă, această depersonalizare a personajelor duce la lipsa emoției. Nu poți ajunge să te atașezi, să empatizezi, să rezonezi, să urăști. Numele nu înseamnă nimic altceva decât cifre, ca într-o statistică impersonală făcută după un război ori un cataclism. Unui cititor pentru care personajul ar trebui să conducă povestea, și nu cadrul, nu logica, acest roman îi va părea o dezamăgire – pe plan afectiv cel puțin.

Mussa reinterpretează deseori în textele sale mituri și scrieri deja cunoscute. În Enigma lui Qaf, între personajele privite din alt unghi se află duhul prins în lampă, Sheherezada, Ali Baba sau figuri importante ale religiilor creștină și musulmană. Și în Mișcarea pendulară Mussa prezintă într-o altă lumină povești precum cea lui Oedip și a Penelopei, a lui Paris și a Elenei, a lui Hamlet, a lui Zeus. Alături de personajele notorii se așază și anonimi, inclusiv niște călugări din România. Fiecare poveste are în miez trădarea, când unul dintre parteneri se deplasează către un al treilea din afara cuplului. Această pendulare dă naștere triunghiului amoros. Adunate, exemplele din cele șase secvențe ajută la creionarea unei istorii universale a adulterului.

Nefiind prima incursiune în opera lui Mussa, am pus încrezătoare mâna pe roman și am avut așteptări mari de la el. Enigma lui Qaf (despre care am scris aici) m-a ținut în priză, deși nu m-a prins chiar de la primele rânduri. Dar dacă la sfârșitul Enigmei am zâmbit, Mișcarea pendulară nu a reușit să-mi urnească nicio clipă colțurile gurii într-o mișcare pendulară ascensivă.

Îmi place felul în care scrie . Îmi place și cum își structurează poveștile. Iubesc faptul că la el matematica este o tehnică narativă. Dar romanul acesta – sau, mai degrabă, volumul de povestiri cu aceeași tematică, ori adunarea de elemente ale aceleiași ecuații – m-a lăsat rece. E o reacție – sau lipsă de reacție – pur subiectivă. Nu am rezonat cu niciunul dintre personaje, nu am avut niciun moment revelator. Nu am avut timp să mă atașez de ele și nici Mussa nu a intenționat să-mi ofere acest răgaz. Aici, personajele sunt doar pioni de sacrificiu. Or, pentru mine, personajul contează. Demascarea în Mișcarea pendulară este doar a adulterului, dar nu și a motivelor din spatele acțiunilor. Nu are profunzime, este doar o înșiruire de micro-drame cu unicul rost de a demonstra o teorie.

Ar fi putut fi nu doar o istorie a triunghiurilor amoroase, a adulterului, ar fi putut fi o revoluție. Din păcate, între atâtea vârfuri prezentate, Mussa nu a mai găsit calea către un vârf care să miște cititorul. Ce-i drept, nici nu cred că a căutat-o.

Titlu: Mișcarea pendulară
Autor: Alberto Mussa
Editură:
Traducere: Laura Bădescu
Anul apariției: 2012
Număr de pagini: 256
ISBN: 978-99931-13-47-8
Preț: 19,90

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Cititoare pasionată, a publicat proză „alter.ego.” (Herg Benet, 2014). Activistă în mediul cultural.

Număr articole publicate : 13