Morții mă-tii, de un cristian

„Pe morţi să-i astupi cu pămînt, pe vii să-i îngropi în hîrtii!“. Cam asta e povestea pregătită de un personaj literar auxiliar.

În România, aşa ceva nu putea să apară decât la o editură care nu are prejudecăţi. Cum n-am vrut să modific sau să mă văd cu titlul modificat, regretul este că apare la propria editură (altfel, cine o putea pagina mai bine ca Jalbă-Şoimaru?)

Avem aici scandal, mafie, impostură, comunism, subcultură şi underground. Într-o istorie personală. Sau… Mizerabilism, s-a spus pe alocuri. Oricum, n-am vrut să scriu această carte, cu-atât mai puţin ca ea să apară. De-asta am şi amânat-o atât. Acum, că e gata, măcar să-i fac despărţirea frumoasă. Despre morţi numai de bine!” un cristian

un cristian (pseudonimul lui Cristian Cosma, n. 1977, Buzău) este personaj literar auxiliar, editor la Casa de pariuri literare, redactor la Observator cultural şi consilier de proiecte la Uniunea Scriitorilor din România.

Între 1997–2007 a teoretizat şi a pus în practică un parodic sistem editorial underground prin colecţiile etc., carmen şi no name. Co-fondator al revistei de literatură Pana mea (2008), a semnat interviuri şi a realizat suplimente în Observator cultural, România literară, Fracturi (ambele serii), tiuk! şi Ziarul de duminică.

A coordonat Biblioteca de poezie (lansat ca proiect în 2001 în Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti, din 2007 pe bibliotecadepoezie.wordpress.com), reţeaua de bloguri Micul Ftiriadi (fototecă, videotecă) şi blogul Norei Iuga (noraiuga.wordpress.com).

A iniţiat „Formula 1–Chat cu scriitori români“ (Observator cultural), a fost co-organizator de program la NoNameFest (2007, Club A) şi al Colocviului Tinerilor Scriitori (2009– 2011, Alba Iulia).

A participat ca spectator la Cenaclul Litere (condus de Mircea Cărtărescu) şi ca fotograf la Cenaclul Fracturi (condus de Marius Ianuş). Nu e fracturist, nu e scriitor şi nici nu crede că a trişat ideea de promovare a autorului român. În acest sens, a protestat împotriva organizaţiilor reprezentative (2003, protest public alături de Marius Ianuş faţă de neincluderea unor volume de debut la premiile USR) şi a editurilor „binefăcătoare“ (2003, protest la Bookarest faţă de „Editura“ Vinea).

A realizat numeroase materiale video cu scriitori români (mini-interviuri şi documentare) şi Târgul Alternativ de Carte (ediţia I, mai 2010). A coordonat colecţia „Biblioteca de poezie“ în proiectul editorial Ninpress–Charmides.

Din 2011 se ocupă de cea mai importantă filmofototecă literară, a lui Ion Cucu, editând şi realizând interviul din Trilogia Ion Cucu (Cum ar arăta viaţa fără fotografie?, Sala Oglinzilor şi Fotograf la zece preşedinţi).

Anunţat iniţial în 2010, romanul Morţii Mă-tii a fost retras după ce organizatorii Târgului Internaţional Gaudeamus au cenzurat titlul în revista program (titlul apărea Morţii Mă-…).

Fragmente din carte au fost citite în Cenaclul Euridice (condus de Marin Mincu) şi au fost publicate în Paradigma, tiuk! şi România literară, dar şi în antologiile Poate ne vedem (2010) şi Deranj (2011)

Lasă un semn

comentarii

Autor articol: Semnu' Bun

Primul semnalizator cultural de pe această platformă. Îndrumă și recomandă din 2010.