Ezra Elia, Miriam Elia – Edward. Jurnalul unui hamster 1990–1990

coperta-hamsterNu vă lăsați induși în eroare de copertă si de titlu. Nu avem în față o carte superficială pentru copii. Nu e un basm.  Avem de-a face cu o carte extraordinară, profundă, tristă, uneori amuzanta, dar niciodată lipsită de profunzime. Povestea micului hamster, pe numele lui, Edward, este un strigat spre libertate. Jurnalul pe care îl ține în captivitate este de o actualitate aproape înfiorătoare. Fraze scurte care transcriu o luptă interioară puternică.

Tradus din hamstereză de către Ezra și Miriam Elia, jurnalul lui Edward, ținut (cât de tare e asta) între 1990 și 1990, nu e cu nimic mai prejos decât orice alt jurnal al unui fost deținut. Edward suferă din cauza faptului că este lipsit de libertate și că stăpânii lui nu-i înțeleg suferința. Este genial fragmentul când unul dintre stăpâni, „acela mai gras”, îl ia din cușcă și îl pune să meargă printr-un labirint improvizat din suluri de hartie igienică și cărți. Edward refuză inițial, dar prinde gustul și vrea să le demonstreze stăpânilor că face traseul doar pentru că asa vrea el. Dar stăpânii se amuză și Edward suferă.

Problemele principale ale cărții sunt adevarul și libertatea și implicit, lipsa lor. Lui Edward i se oferă șansa de a evada, dar îi este frică. Frica de libertate, frica de lume, frica de a fi lăsat de capul tău. „Roată seminţe apă, roată, seminţe apă. NU MAI EXISTĂ NIMIC ALTCEVA?!” Edward suferă și pentru că nu are cu cine să dezbată problemele fundamentale ale vieții, precum problema libertății. Când în sfârșit stăpânii aduc un alt hamster, Edward se bucură, dar bucuria lui e de scurtă durată. Fragmentul următor este edificator pentru o altă problemă pe care o pune cartea, anume superficialitatea rasei umane/hamstereze. ”spune că-l cheamă wolf, deși nu e lup. e hamster. am încercat să-l atrag într-o dezbatere despre natura captivității noastre, despre lipsa de conținut a vieții și despre dorința noastră irațională de a trăi. a râgâit, a râs și a defecat în tava cu mâncare. ori e nebun, ori e de-o prostie rară. sunt distrus.”

În viața lui scurtă, Edward cunoaște și iubirea. O iubire fulgerătoare, pasională, pentru o artistă. Pentru puțin timp, dar o cunoaște. Cunoaște și crima. Și revolta. Și detașarea. Face greva foamei pentru câteva minute, care sunt descrise ca și cum ar fi fost zile întregi. „Am făcut destule sacrificii pentru o zi. Cu ce ajută un hamster mort Rezistenţa? Aşa c-am mâncat cincizeci de seminţe şi mi-am făcut plinul de apă.”

Eu cred ca această carte se aproprie de statutul de capodoperă. Poate este Micul Prinț al generației noastre. Păcat că e atât de scurtă, dar prin însăși scurtimea ei demonstrează puterea cuvintelor. Și desenele sunt foarte bune. Citiți neapărat!

Lasă un semn

Comentariu

Donează 20% de SemneBune

Dacă reprezinți o entitate juridică, te rugăm să descarcarci, completezi și semnezi Contractul prin care afacerea ta poate susține educația culturală.
Direcționarea a 20% din impozit este deductibilă pentru că suntem în Registrul entităților pentru care se acordă deduceri fiscale (INTERNT-266538804).
Virează către noi să putem avea coerență și mai multă consistență în informațiile culturale de care ai nevoie.
Revista SemneBune© este un proiect editorial al Asociației AdLittera și este online din 2010.

Abonează-te gratuit prin email

Introdu adresa de email pentru a te abona și vei primi notificări doar când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 5.019 abonați.

Autor articol: Ion-Valentin Ceaușescu

Absolvent al Facultății de Litere (secția L.U.C.) și al masterului T.L.-L.C. (2014), ambele la Universitatea București, prof de limbă și literatură română la un liceu în București. Ion-Valentin Ceaușescu este redactor-editor la SB și coordonator la proiectul „Scrie-ți Povestea” (happening interactiv). Prezent cu o povestire în volumul colectiv „Ficțiuni reale”, coordonat de Florin Piersic Jr., ed. Humanitas. În 2015 debutează cu volumul de versuri „La o țigară cu umbrele” (Ed. Karth). Valentin este pasionat de rock, fotografie și poezie.