„Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Scris în anii ’30, capodopera lui Bulgakov a fost publicată postum între 1966 și 1967, cu cinzeci de ani în urmă. Montale a definit romanul: „un miracol pe care fiecare ar trebui să-l salute cu emoție”. În ceea ce mă privește, intră în lista celor mai bune cărți din totdeauna, iar dacă nu l-ai citit încă, e momentul să o faci: pregătește-te să trăiești una dintre cele mai absurde și spectaculoase experiențe,   citind o istorie pasională și grotească cu importante implicații politice, sociale și religioase.

La Moscova, în plin Stalinism, ajunge Satana alias Woland, de magie neagră, însoțit de o curte spectaculoasă. Apariția lor va crea nu puțină mirare în capitala atee și comunistă și, printr-o succesiune de episoade grotești care vor pune la dură probă ne-credința moscoviților, vor salva viața Mestrului, depozitar al unui adevăr necunoscut, și a iubitei sale, .

Maestrul e un scriitor emarginat de cultura uficială sovietică după ce a scris un roman despre Ponțiu Pilat, a cărui publicare i-a fost refuzată, și trăiește acum într-un sanatoriu de boli mintale, unde pare că-și amintește doar de , dragostea sa. Aceasta e gata de a face orice pentru a-l revedea, așadar, se va prezenta lui Voland, diavolul ajuns la Moscova între timp și pe cale să celebreze un saaba,  care tocmai căuta să găsească femeia potrivită pentru asta. va face așadar un pact cu diavolul, iar acesta,  însoțit de motanul vorbitor  Behemot, de Koroviev, asasinul Azazello și de o afascinantă și dezinhibată camerieră, Hella, va da peste cap viața locuitorilor Moscovei. Printre salturi temporale, iubiri regăsite, un saaba de coruptori, depravați, autori de crime eferate,  va reuși în cele din urmă să-și regăsească iubitul.

În paralel se citește istoria procesării lui Yeshua Ha-Nozri de către Ponțiu Pilat, o poveste în poveste. Dar romanul lui Pilat nu e o simplă istorisire, ci mărturia adevărului divin al cărui custode e Maestrul. Acesta va fi, așadar, faptul care îl va determina pe Yeshua să-l trimită pe Satana în ajutorul copiei de îndrăgostiți și al prețiosului roman, ce pare a deține adevărul istoric al profetului. Cele două părți intră aparent în conflict, dar se demonstrează în realitate complementare, ilustrând cititorului doua fațete ale unei aceleeași medalii: o Moscovă pradă dictaturii degenerate și un Ierusalim teocratic și dogmatic.

Sculptură dedicată protagoniștilor din Maestrul și Margareta, la Moscova ( sursa: Ruslan Krivobok/ RIA Novosti)

Pagini impresionante care reconciliază cu bucuria de a citi și de a ne redescoperi, prin exercițiul lecturii, pe noi înșine și lumea. În momentul în care omul va conștientiza existența răului, nimic nu va mai fi ca înainte. Subliniind falimentul revoluției și atacând orice formă de putere, Bulgakov pune în lumină condiția intelectualului încătușat de o societate coruptă și limitată. Aroganța unei întregi categorii de intelectuali de stat, aberanta dezumanizare a individului ca ingranaj al unui sistem statal autoritar, ipocrizia religiozității ca limită a libertății fiecărui om de a se exprima cu adevărat  pe sine însuși, sunt principalele teme pe care Bulgakov le tratează cu o ironie lucidă și nemiloasă.

Nu lipsesc pasaje mai interioare care explorează dragostea  în ilogica, năvalnica ei forță, ce întrece orice convenție și orice limită impuse de societate și religie. Disperata căutare a sensului justiției și al coerenței care exasperează un Ponțiu Pilat,  impresionează din pagini incredibile în care e imposibil să nu ne regăsim.  Evidente și dorite similaritățile cu Faust de Goethe, la fel ca și elementele autobiografice între ficțiune și realitate (opera lui Bulgakov însuși a fost obiect de cenzură și a fost ajutat în întocmirea acesteia de către consoarta sa).

Margareta și alte distinse personaje se prezintă des fără haine, și asta pentru că diavolul revelă ceea ce este ascuns, sufletul în toată goliciunea lui. Dintre toți, doar Margareta nu probează rușine, devenind astfel un simbol de puritate, întrucât dragostea ei sinceră îi dă curaj, iar binele și răul par să disprețuiască lașitatea în egală măsură.


Autor: Michail Bulgakov

Titlu: Maestrul și Margareta

Editura: Art

Traducător: Natalia Radovici

Colecția: Cărți cult

ISBN: 9786067104684

Număr pagini: 520

An apariție: 2017

Lasă un semn

comentarii

Autor articol: Andreea Semmai

Andreea Semmai
autodidact. dezadaptat social. în scris cânt si iau lumea în de/râdere. eu sunt Bufonul de curte