Big bang pe alb în sala de așteptare
Oglinda cu ramele ( )e
măsuța și scaunele, de asemenea ( )e
ușa tot ( )ă, fundalul
posterelor sclipitor de ( )
comparativ cu scrisul de pe ele,
( )ul coș de gunoi, cu excepția
capacului (negru), la grămadă
paharele ( )e de polistiren
levitează
în ( )ul ochilor care țintesc
un punct ales la întâmplare
pe tavan.
Declicul dozatorului de apă, motorul
care s-a pornit să zbârnâie le face
să se prăbușească pe locul
unde încremeneau înainte.
∇
Zgomot de fundal
Sărbătoresc
azi
trei ani de
abstinență.
Ultima dată
am plâns
când m-au înștiințat
– clinic –
băiatul dumneavoastră
nu va vorbi
niciodată.
nicio
m
m
ma
ma
Dar nu pe moment,
ci în
parcarea subterană
când
izbirea capului
– repetat –
de
claxon se confunda
ușor cu
declanșarea
sistemului de
alarmă:
Zgomot
de fundal.
∇
Machiaj în oglinda din baie
Înăuntru, ne-am
despărțit.
Tu ai intrat cu terapeuta
pe o ușă
care afișa numele ei.
Eu am intrat
alături, pe ușa toaletei,
să aplic
fond de ten peste orele
fără somn, ce-mi dogoreau
pomeții.
Am pus cremă
anti-cearcăn pe buricele
degetelor arătător și mijlociu,
cu mișcări circulare
polizam
porii deschiși de oboseală.
La aplicarea rimelulul pe gene
a răzbit prin perete
strigătul tău
de deznădejde, frustrarea
palmelor croind tăblia mesei,
agonia
de a progresa în lumea noastră
puțin mai mult cu fiecare
ședință.
Am tras apa în gol
să aud numai
foșnetul pămătufului de pudră
pe bărbie.
Am aplicat
creionul de buze cu o mână,
pe care-o sprijineam cu cealaltă
oprindu-i tremurul,
să nu greșesc
conturul.
∇
Un copil cu autism
E-adevărat: când
întâlnești un copil cu autism
întâlnești un
copil cu autism.
Fetița de trei ani, cu ochi albaștri
care intră la terapie odată cu Mircea
se străduiește să priceapă cum
se întrebuințează prepozițiile.
Băiețelul cu părul până la umeri
are programare după el, se străduiește
să-și recunoască părinții în poze.
Iar Mircea,
Mircea încearcă
identificarea obiectelor în funcție
de numele lor.
Scopul este atribuirea de semnificații universale,
mi-a explicat scurt și la obiect terapeuta ieri,
când asistam la ședință de pe scaunul din colț.
Mă uitam
cum îi alinia în față trei obiecte,
îndemnându-l
să-l aleagă pe cel al cărui nume îl spunea
cu voce tare.
Object | Trial | |
Bubbles | – | |
Ball | – | |
Block | – | |
Cup | – | |
Cookie | – | |
Car | – | |
Cow | + | |
Pig | + | |
Duck | + | |
Sock | – | |
Number correct | 3 | |
Percent correct | 30% |
După două-trei încercări, mi-am dat seama.
el nu întovărășea obiectul cu numele său:
numele
nu era lanțul care zornăia
obiectul.
În mintea lui obiectul nu
are nume,
are formă.
Eu văd El vede
⇓ un obiect ⇓
prin gratiile prin nimbul
numelui său. formei sale.
De aceea autismul
n-ar trebui să aibă un nume, ci să-nsemne
forma unei minți care nu înțelege
că nu putem zbura, că nu
putem respira sub apă, că nu
putem supraviețui decât dacă
asociem obiectul cu numele lui.
Așa e: când îl văd
pe copilul meu cu autism, îl văd
plângând în ceața densă, bâjbâind
cu mâinile întinse după drumul
de întoarcere. Îi infiltrez
cu degetele câmpul electromagnetic al creierului,
acordez frecvența și volumul cântecului
care îl ghidează spre casă.
Daniela Hendea – Acordor de teremin
Născută la Zalău, este absolventă a Facultății de Inginerie Chimică din cadrul Universității Tehnice „Gh. Asachi” din Iași, cu studii postuniversitare la Universität Stuttgart, Germania și Kansas University, Statele Unite.
După mulți ani de preocupări științifice, Daniela Hendea s-a întors la poezie, din dorința de a documenta în versuri experiența publică și particulară cu autismul băiatului ei, unul din protagoniștii volumului de debut în pregătire la editura Fractalia.
În timpul rezidenței poetice pe platforma Qpoem, a debutat publicistic în revista de cultură Familia, apoi a continuat cu poeme și traduceri în revistele Apostrof, Prăvălia Culturală, Caiete Silvane, Alchemia. În prezent locuiește în statul Texas, S.U.A., și face parte din echipa redacțională a revistei Prăvălia Culturală.
↑