5 cărți must-read ~ s8/2015

M-am trezit cu poftă de soare și aventură, așa că astăzi povestim despre literatura latino (sud-americană și spaniolă), una dintre cele mai controversate și intrigante, atât prin temele abordate, cât și prin stilul specific de a transmite povești inedite îmbibate în sentimente intense. Ne vom ocupa mai ales de literatura de după cel de-al doilea Război Mondial, când scriitorii latino-americani au avut cele mai prielnice condiții de creație.

Dat fiind faptul că America Latină a devenit mai prosperă din punct de vedere economic și literatura a beneficiat de o dezvoltare bruscă numită „boom”. În mare parte, romanele din această perioadă au fost considerate oarecum rebele din punct de vedere al culturii sud-americane. Autorii și-au propus să depășească limitele tradiționale, experimentând cu vocabularul și combinând diferite stiluri de scriere. Structurile literare au suferit și ele schimbări, autorii aventurându-se în afara celor tradiționale, recurgând la narațiuni non-lineare și experimentale. Totuși, specificul acestei perioade este reprezentat de tendința de a alege teme universale sau chiar metafizice, mai degrabă decât teme sociale, inspirația venind dinspre America de Nord și Europa.

book illustration

„Post-boom” reprezintă o perioadă de reorientare a tematicii literare și o perspectivă ușor ironică asupra utilizării genurilor populare, mai ales fiindcă unii autori considerau reducerea literaturii lationo la „realismul magic” o mare pierdere pentru cultura lor de proveniență.

În ceea ce privește curentele literare, acestea sunt inspirate din cele clasice, Europene, preferatele fiind totuși romantismul și realismul, reinterpretate și adaptate condițiilor socio-culturale sud-americane.

„Elementele specifice romantismului european se amestecă aici cu cele specifice romanului realist al secolelor al XIX-lea şi al XX-lea, formând astfel o unică, un aşa numit realism latino-american. Scriitorii literaturii realiste de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea au încercat să reprezinte şi să interpreteze viata pe care au văzut-o în jurul lor. Astfel, ei descriu luptele interne ale tinerilor republicani, formarea unei societati stratificate, creşterea marilor oraşe precum şi tragedia pe care o trăiesc mulți dintre compatrioții lor, ducând o viață plină de lipsuri şi neajunsuri, o lume ce continuă să fie favorabilă unora, dar pentru cei mai mulți ea reprezintă o continuă luptă pentru supraviețuire.” (Gabriela Mărieş Leş, „Receptarea Literaturii Latinoamericane În România”, Oradea 2009)

Modernismul este caracterizat printr-o căutare permanentă a imaginilor inedite și metaforelor surprinzătoare, metafora reprezentând un element esențial în exprimarea poetică. Tendința este aceea de a elimina frazele intermediare, adjectivele inutile, în ideea de a se focaliza pe elementele cu adevărat importante și depășirea stilului clasic, încărcat. Ideea este aceea de a îmbina mai multe imagini într-una singură (sinteză), de a aduce elemente de noutate, capacitatea sugestivă amplificându-se, iar descrierile devenind tot mai interesante. Aceste caracteristici, împreună, fac literatura sud-americană să fie unică în literatura universală, aducând un element magic și, pe alocuri, suprarealist, realismul magic nefiind altceva decât transpunerea în fantastic și imaginar a unor elemente concrete din realitatea imediată a cititorului.

Spre deosebire de literatura spaniolă, în care accentul se pune pe temele sociale și pe tema familiei, cea latino-americană are ca temă centrală căutarea unui loc pe care să-l numescă „acasă”, atât pe plan individual, cât și colectiv. „Suntem acasă în America? Ce înseamnă America pentru noi? Și ce însemnăm noi pentru America? Această întrebare despre „acasă” are ca rezultat apariția tensiunii între revoltă și consimțământ.” (Ilan Stavans, într-un interviu pentru The Smithsonians, 2010) Astfel, predomină frustrarea, furia și sentimentul nedreptății, mai ales în perioada în care popoarele sud-americane încercau să-și creeze o identitate proprie. Operele explorează, de asemenea, impactul sărăciei și alienării asupra sufletului și minții omului.

Voi încheia cu un citat al unui scriitor latino-american care sintetizează foarte bine ceea ce cultura latino-americană dorește să aducă în plus mapamondului:

„Când citiți romanele noastre să vă gândiți într-una că, în ciuda problematicii pe care o ridică, a suferințelor pe care le descriu, a durerii ce țâşneşte din pagini, a sângelui şi lacrimilor vizibile, noi, romancierii Americii Latine de azi, ne dăm măsura pentru edificarea unui continent mai bun pentru oameni”.
(Miguel Angel Asturias, „El novelista en la Universidad”, 1971)

Iată acum recomandările de săptămâna aceasta, în speranța că v-am stârnit curiozitatea și că veți privi cu alți ochi literatura hispanică (chiar dacă sunteți deja cititori fervenți):

„De ce voinţă şi noroc? Pentru că destinul unui om depinde, în principal, de alegerile pe care le face (voinţa) şi abia apoi de şansă (norocul). Viaţa este o împletire a acestora, în proporţii pe care le stabilim singuri, pentru că, nu-i aşa, suntem suma alegerilor pe care le facem.”
CRTPD-icon[Cumpără aici]

„Un roman lăudat, despre care se spune că este cel mai bun al său. E adevărat că este scris mai bine. Mult mai bine. De data aceasta, nu am mai avut senzaţia că citesc un reportaj, ci chiar am reuşit să mă cufund în lumea de poveste din Bahia, populată cu personaje pitoreşti, cu arome, culori şi ritmuri specifice Braziliei. O lume parcă aflată într-un perpetuum mobile ameţitor, dominată de simţuri, de plăceri, lipsită de anumite rigori, de anumite reguli. Aşa cum, probabil, este şi în realitate.”
CRTPD-icon[Cumpără aici]

„Frumusețea scriiturii latino-americanului se observă (și aceasta este concluzia mea) în lipsa judecăților de valoare, înțelegerea profundă a omului cu toate calitățile și defectele sale și, mai ales, în modul de a privi viața ca pe un fenomen natural, fără a duce evenimentele în tragic și fără a dramatiza asupra ciudățeniilor și lucrurilor neînțelese din existența unui om.”
CRTPD-icon[Cumpără aici]

„În decorul unei Barcelone postbelice, o femeie îmbrăcată în negru, cu faţa acoperită, îi atrage pe adolescenţi într-o aventură care le va schimba destinul pentru totdeauna. Mergând pe urmele neînţelesului simbol al unui fluture negru, Óscar şi Marina deschid o uşă interzisă, în spatele căreia se ascunde Mihail Kovelnik.”
CRTPD-icon[Cumpără aici]

„O carte bună, care poartă pecetea scriitorului columbian, o carte care cu siguranță vă va deștepta pasiunea pentru operele acestui cu adevărat mare scriitor columbian, care din păcate suferă de demență senilă și care nu a mai scris de peste 8 ani, după cum am aflat de curând. Un sfârșit trist pentru o minte care a creat Macondo.”
CRTPD-icon[Cumpără aici]

În spirit aventuros cu briză oceanică vă doresc o săptămână productivă. Nu uitați să aruncați un ochi peste ancheta colegilor mei Valentin și Ruxandra, în care poeții români ne povestesc ce romane le-au tăiat respirația în ultimul timp (SBpoll).

¡Hasta luego!

sursa foto aici

Lasă un semn

comentarii

Autor articol: Isabela

Isabela
Isabela este absolventă a Facultatății de Psihologie din cadrul Universității București și vede cititul ca o formă de terapie, la fel ca și dansul, muzica sau fotografia. Funcționează pe principiul: avem nevoie doar de puțină frumusețe. Zi de zi. Puțin câte puțin. Peste tot.