Proiecte culturale pentru 2013 şi exerciţii de cinism

Din când în când, frunzăresc paginile de anunţuri ale instituţiilor culturale (mai ales ale celor publice), în căutarea proiectelor şi planurilor suculente, care ar putea schimba lumea sau care ar putea măcar să implice oameni foarte buni şi pasionaţi, încercând să schimbe lumea. Aceeaşi a fost situaţia posturilor scoase la concurs de Institutul Cultural Român, la final de 2012. Posturi de conducere şi de referenţi erau disponibile pentru câteva oraşe mari din Europa şi pentru New York. Ca să nu mai spun că, pentru a participa la selecţie, concurenţii aveau de produs un proiect cultural aplicabil. Deja îmi închipuiam stivele de proiecte, unele fistichii, altele de-a dreptul măreţe, unele dintre ele îndelung aşteptate, altele, rezultatul vizibil al muncii de începător entuziasmat.

În fine, discut cu o prietenă bună, care îmi atrăsese atenţia asupra noului sezon de recrutare şi care era, întâmplător, omul potrivit pentru astfel de post. Prietena cu pricina se lasă convinsă  să îşi depună candidatura şi proiectul, trecând peste prejudecata că aşa oportunităţi ale statului rămân doar în curtea statului şi a familiei sale extinse. Procedura era simplă: se trimiteau documentele necesare, plus proiectul, se primea un mail de confirmare, apoi un alt mail cu da/nu -ul elementar. Simplu şi elegant. Pe 7 ianuarie 2013, începeau interviurile cu cei selectaţi. Urmează partea distractivă: nu vine niciun mail de confirmare pentru primirea candidaturii, anunţă câştigătorii, pe 4 ianuarie 2013, explicând că scopul interviurilor ar fi fost acela de a departaja candidaţii cu acelaşi punctaj, dacă aceştia existau. A urmat valul de reacţii în presă, acuzaţiile de partizanat de varii forme şi culori, preşedintele ICR Andrei Marga a negat acuzaţiile, iar Instituţia a publicat un articol pe site, explicând că este pentru prima oară când „la Institutul Cultural Român desemnările de directori adjuncți se fac în urma unui concurs. Este prima oară după multe decenii când în aria de competențe a politicii externe se organizează concurs„, o aluzie 318-04_ICR_Londra_cladirenu foarte fină la adresa faptului că vechea conducere nu îşi selecta angajaţii după criterii obiective. Pe de altă parte, am recitit anunţul din decembrie, cu privire la organizarea concursului de angajare: nu se menţionează niciun în cazul în care/dacă/în situaţia în care, pentru interviurile susţinute începând cu data de 7 ianuarie. ICR-ul este suficient de bine îngropat în scandaluri publice, sub noua conducere, şi nu prea văd cum îşi va recăpăta credibilitatea.

În condiţiile acestea, chestiunea proiectelor culturale şi modului în care acestea sunt obţinute e un pic tulbure. M-am cam lecuit (şi probabil nu sunt singura) de entuziasmul naiv al planurilor măreţe şi ridic o sprânceană când îmi pică ochii pe câte un anunţ cu parfum de „locurile/proiectele sunt luate, nu îţi bate capul”. Ne confruntăm de prea multă vreme cu probleme legate de încredere în transparenţa instituţiilor statului (şi nu numai, dacă stau să mă gândesc bine), încât mi-e greu să fac diferenţa între situaţii lipsite de echivoc şi cele care ridică semne de întrebare, iar regulile sunt încălcate în mod ostentativ. Cinismul devine o trăsătură definitorie şi parcă încep să îmi fluture prin minte gânduri de emigrare pe tărâmuri mai prietenoase. În plus, aş vrea să ştiu la ce altă instituţie se poate apela, pentru a controla corectitudinea procedurilor urmate în procesele de recrutare/selecţie şi, un aspect foarte important, ce trebuie să se întâmple pentru ca reprezentanţii instituţiilor statului să îşi asume erorile în mod public şi decent.

Între timp, am continuat să mă uit după proiecte, planuri şi ocazii, păstrând o doză de rezervă în privinţa finalităţii lor. Asta nu mă împiedică să anunţ că Administrația Fondului Cultural Național a iniţiat prima sesiune de finanţare a proiectelor culturale, pentru 2013. Se pun la bătaie 9.000.000 de lei, pentru arhitectură şi design, artele spectacolului, intervenţie şi patrimoniu cultural, arte vizuale şi noile media. Dacă aveţi idei mari, experienţă în derularea proiectelor culturale şi poftă de lucru, urmaţi instrucţiunile de pe pagina afcn.ro şi înscrieţi-vă. Finanţările sunt nerambursabile şi se acordă pentru proiecte culturale care se vor derula între data semnării contractului şi data de 15 noiembrie 2013. Cererile online de finanţare se depun în perioada 9 ianuarie 2013 – 8 februarie 2013.

E drept că nu am făcut acest anunţ în cel mai potrivit context, dar pornesc de la premisa că AFCN este lipsit de un domn Marga propriu sau că domnul Marga al AFCN-ului este suficient de mic, încât să nu afecteze procesul de selecţie.

Scrieţi cu entuziasm şi speraţi cu moderaţie, în stil românesc!

A.

 

sursa foto: rgnpress.ro

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Andreea Banciu
Co-fondator SB, Redactor șef

Absolventă a Facultății de Limbi și Literaturi Străine (2007) este traducător de text literar (Master pentru TTLC, 2010) și editor experimentat. Manager al proiectului cultural „Scrie-ți povestea” (#FILIT Iași). Îi plac înotul și chitara clasică. Scrie, vorbește și râde mult.

Număr articole publicate : 165