Adrien Bosc – Constellation

Romanul de debut al tânărului scriitor francez, , Constellation, câștigător al Marelui Premiu al Academiei Franceze și al altor câteva premii importante, reconstituie o celebră care a avut loc în noaptea dintre 27 și 28 octombrie 1949. Aproape de finalul zborului, avionul Air Frace Lockhead , pilotat de Jean de la Noüe, fost pilot de război, împreună cu doi foști piloți de vânătoare, pierde contactul radio și se zdrobește de o stâncă  în regiunea Azore. Încă nu se știe exact ce s-a întâmplat, unde s-a greșit, iar în lipsa unei cutii negre, care încă nu fusese inventată, se pot face doar presupuneri și raportul întocmit de experți se bazează mai ales pe refacerea traseului într-un avion din aceeași serie, spre a observa ce anume ar fi putut cauza eroarea de pilotaj sau pierderea controlului.

Rezultatele anchetei nu au permis elucidarea dramei din Azore. Măruntaiele metalice ale carcasei nu au dezvăluit nimic din secretele avionului . Cum a ajuns avionul pe insula vecină Sao Miguel și ce concurs de împrejurări l-a făcut să se lovească de flancul vârfului muntos? Ce diavol și-a vârât coada, așa încât atâtea erori să se suprapună și să ducă la un impact cu șanse nule sau aproape nule? (p. 129)

Totuși, autorul presupune că, lipsiți de comunicații, piloții au confundat luminile satului cu luminile pistei de aterizare ale aeroportului Santa Maria, aflat nu foarte departe și în timpul coborârii avionul a lovit flanul vârfului muntos. Accidentul a fost foarte mediatizat și are un loc aparte în istoria accidentelor aviatice și pentru că atunci și-au pierdut viața mai multe celebrități: boxerul Marcel Cerdan, campion mondial la categoria mijlocie și de asemenea iubitul cântăreței Edith Piaf, tânăra violonistă Ginette Neveu, fratele ei, pianistul Jean Neveu, pictorul Bernard Boutet de Monvel sau Kay Kamen, unul dintre directorii companiei Walt Disney, inventatorul celebrului ceas Mickey Mouse. În total au murit 48 de oameni, dintre care 11 erau membri ai echipajului. Legendele locale, cunoscute de autor și redae într-un capitol al cărții, spun că în anumite perioade ale anului, toate aceste suflete colindă insula și așteaptă să fie eliberate de către Sfântul Mihail, protectorul zonei. Autorul le eliberează într-un fel, reamintindu-și de fiecare în parte și spunându-i povestea.

Romanul lui Bosc aduce în prim-plan viețile celor 37 de pasageri, autorul vrea să afle ce i-a unit, cum au ajuns să facă parte din cursa Paris-New York, vrea să știe dacă a fost o suită de coincidențe care i-au adus împreună, dar mai ales îl interesează cine erau, ce vise și ce dorințe duceau cu ei. Autorul leagă toate poveștile lor de ceea ce André Breton numea hazardul obiectiv, dar și de celebra lege a lui Murphy: dacă ceva poate merge prost, cu siguranță va merge prost. oferă același spațiu în carte fiecăruia dintre ei, fie că este vorba de un celebru boxer sau de o mamă plecată să-și vadă copilul, fie că este vorba de o tânără violonistă sau un grup de cinci ciobani plecați să-și facă un rost. Accidentul a șters toate diferențele dintre ei, au devenit cu toții suflete (în engleză victimele unui naufragiu sau ale unui accident aviatic sunt numite souls – suflete).

Un concurs infinit de cauze duce la rezultatul cel mai improbabil. Patruzeci și opt de persoane, tot atâția factori ai incertitudinii înglobați într-o serie de motive – destinul este întotdeauna o chestiune de punct de vedere. Un avion modelizat în care patruzeci și opt de fărâme de povești formează o lume. (p.34)

Este o lume pe care autorul a încercat să o înțeleagă cât mai bine. A reconstituit din câteva detalii epoca, a descris obiceiurile timpului, vestimentația, felul de a vorbi al oamenilor și, în câteva capitole dinspre final, însuși autorul își face apariția, în prezent, și reface traseul cursei, vizitează locul accidentului, unde urmele prăbușirii Avionului Stelelor sunt încă vizibile. Totuși, uneori pare că s-a chinuit prea mult să sintetizeze toate informațiile pe care le-a aflat și unele descrieri sunt foarte schematice și personajele însele par mai degrabă schițate. Din dorința de a se menține obiectiv și de a oferi o perspectivă cât mai completă asupra evenimentelor, pe alocuri cartea sa pare mai degrabă un reportaj.

De fapt, nici nu aș numi Constellation un roman, fiindcă pare mai degrabă un documentar ficționalizat, se aproprie mai mult de non-ficțiune decât de literatură. Stilul lui Bosc este minimalist, capitolele cărții lui sunt foarte scurte, de câteva pagini doar, nu urmează o desfășurare a evenimentelor în mod cronologic și mai degrabă oferă piesele unui puzzle pe care cititorul trebuie să-l reconstituie. De asemenea, autorul inserează, fără a folosi ghilimele, scrisori reale, o transcriere a unei emisiuni televizate, articole de ziar, declarații și chiar o parte din raportul scris despre cauzele accidentului.

Însă aceste inserții nu sunt deloc deranjante, nu par izolate de text, din contră, toate duc la crearea unei perspective multiple și ample asupra acestei tragedii în jurul căreia s-a format o aură de legendă negativă, aproape romantică, pe care autorul nu încearcă să o risipească, ci din contră, prin cartea sa o menține vie. Am putea spune că această carte este de fapt un omagiu adus tuturor celor patruzeci și opt de suflete, fiindcă spunându-le povestea, le eliberează de statutul de victime într-o statistică și le redă umanitatea.

Autor: Adrien Bosc
Titlu: Constellation
Traducere și note de: Mariana Piroteală
Editura:
An apariție: 2017
Număr pagini: 200
Preț: 27 lei

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Ion-Valentin Ceaușescu
Co-fondator SB, Redactor-editor

Absolvent al Facultății de Litere (secția LUC) și al masterului TL-LC (2014), ambele la Universitatea București, este redactor-editor SB. Coordonator „Scrie-ți Povestea în Iași” (happening interactiv, în cadrul FILIT Iași). În 2015 debutează cu volumul de versuri „La o țigară cu umbrele” (Ed. Karth). Valentin este pasionat de rock, fotografie și poezie.

Număr articole publicate : 222