STALIN. Curtea Ţarului Roşu – Simon Sebag Montefiore

stalin          Oricare ar fi tendinţele scriitorului care dezvoltă subiecte cu tematică istorică, acesta are la dispoziţie, de cele mai multe ori, izvoare de o diversitate relativ extinsă, de la săpături arheologice şi documente, până la investigaţii ştiinţifice şi mărturii. Însă rezultatul muncii sale depinde nu doar de contextul epocii asupra cărei stăruieşte cu obstinaţie, ci şi a personalităţilor pe care le are sub lupă. Una este să scrii despre Ghilgameş sau Menumorut, alta este să dezvălui profilele unor titani precum Alexandru Macedon, Cezar, Napoleon, sau a unor monştri precum Hitler şi Stalin.

Meritul lui Simon Sebag Montefiore, autorul volumului „Stalin. Curtea Ţarului Roşu”, este acela de a conferi lucrării de cercetare o greutate sesizabilă nu doar prin cantitatea informaţiilor, cât mai ales prin implicarea sa efectivă în obţinerea mărturiilor direct de la sursă, prin intermediul notiţelor, jurnalelor sau declaraţiilor inedite făcute de urmaşii potentaţilor care au format camarila lui Iosif Vissarionovici Djugaşvili, cunoscut şi sub numele de Iosif Stalin.

Personalitatea acestui lider nu este oglindită din perspectiva observatorului şi nici nu se mărgineşte la stricta acumulare de date biografice care au marcat perioada ce se întinde din 6 decembrie 1878, data reală a naşterii lui Stalin, până la 5 martie 1953, când peste destinul tiranului de la Kremlin a picat cortina. Simon Montefiore descrie viaţa, obiceiurile, abuzurile, poveştile de dragoste, meschinăriile şi intrigile ţesute într-o plasă mlăştinoasă din spatele zidurilor de la Kremlin, de unde puteau răzbi fie doar cei puternici (a se citi abili), precum Molotov, Hruşciov, Jdanov sau Mikoian, fie cei slabi, care părăseau scena cu picioarele înainte, executaţi din ordinele „Tătucului”.

Nu sunt neglijate nici amănuntele picante de la curtea lui Stalin, care confereau aristocraţiei pe care aş numi-o una de circumstanţă, fiind complet lipsită de orice continuitate şi nobleţe, o palidă savoare de normalitate subjugată unor poveşti de dragoste (cum ar fi cea dintre fiica lui Stalin-Svetlana şi fiul lui Beria- Sergo Beria), a unor boli care stârneau zâmbete pe la colţurile cabinetelor, sau a ritualurilor bahice care se întindeau nopţi întregi.

Influenţa malefică a lui Stalin nu s-a limitat la organizarea statală şi construirea unui imperiu care se întindea de la Insulele Kurile până la Berlin, ci a emigrat spre domenii care o dată intrate sub „aripa sa protectoare” au cunoscut pelagra pseudoculturală care a stat la baza dezvoltării cultului personalităţii. Literatura, cinematografia, teatrul şi chiar imnul de stat (la care o contribuţie importantă a avut şi Dmitri Şostakovici), au avut parte de lovituri care au malformat viaţa culturală şi care, vai!, au servit drept model pentru regimurile comuniste impuse ţărilor intrate sub influenţa mastodontului de dincolo de Prut.

Nu a fost niciodată general, ca să nu mai vorbim de geniu militar, dar după spusele lui Jukov, care ştia cel mai bine, acest organizator extraordinar şi-a demonstrat capacitatea de comandant suprem începând cu bătălia de la Stalingrad. Stăpânea tehnica organizării operaţiunilor de pe front şi le îndruma cu pricepere, înţelegând perfect probleme strategice complicate, demonstrându-şi mereu inteligenţa înnăscut, intuiţia profesională şi o memorie excelentă. Era complex şi talentat, dar nu cunoştea detaliile.

Geniu militar? Titan? Monstru?
Rămâne să descoperiţi dumneavoastră, citind cartea-document pe care o puteţi găsi pe site-ul editurii Polirom, la preţul de 59,95 lei.

AUTOR: Simon Sebag Montefior
COLECTIE: HISTORIA
PRET:59.95 RON
DOMENIU: Istorie
ISBN: 978-973-46-4441-4
ANUL APARITIEI: 2014
NUMAR PAGINI: 568
FORMAT: 160×235

sursa foto: http://www.polirom.ro/

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Editor SB

Desemnat câştigător al concursului de debut literar "Incubatorul de Condeie", ediţia 2013 - secţiunea "Proză scurtă" - organizat de Agenţia Culturală AdLittera, Marius colaborează din 2014 cu Revista "Semne Bune", unde scrie poveşti despre cărţi şi scriitori. Când nu scrie, desenează, când nu desenează, aleargă cu bicicleta, iar în timpul care a mai rămas ia pulsul librăriilor în care, din iunie 2014, se poate găsi şi volumul său de debut "Amor de dragul ploii"- Editura Karth.

Număr articole publicate : 39