Meniu a la Carte: All art is quite useless

9394_225556124296481_1624705193_n

Meniu a la Carte a devenit deja un loc important pe harta evenimentelor bucureștene de tip publică. Cea de-a zecea ediţie – prima din acest an – s-a desfăşurat în Club Expirat, fiind moderată de criticul Felix Nicolau. Organizatorii (Eli Teoharie, Alexandra Derea şi Alexandra Mihalcea) au dedicat evenimentul din 23 ianuarie memoriei poetului Traian T. Coşovei. Astfel, fiecare dintre cei care au urcat pe scenă a recitat şi câte un poem aparținând scriitorului optzecist. Ediţia a beneficiat de participarea următorilor poeţi (în ordinea apariţiei pe scenă): Paul Vinicius, Cezara Răducu, Emanuel Pătrăşconiu, Radu Ianovi, Daniela Toma, Marian Şolea, George Mihalcea şi Ştefan Doru Dăncuş. În cele ce urmează, voi încerca să prezint,  într-o formulă foarte subiectivă, ce a văzut poetul în lecturile celorlalţi poeţi.

971689_226997677485659_1415633988_n

Seara a debutat cu unul dintre scriitorii mei preferaţi, Paul Vinicius. Acesta şi-a început recitalul cu un text dedicat lui Traian T. Coşovei, iar apoi ne-a plimbat prin dimineţi în care cetăţenii au curiozităţi numismatice, ne-a arătat coji de stele echidistant feliate şi a evitat – la limită – o staţie aglomerată de metrou/în care tristețea te privește/cu toți ochii. Singurul regret, în ceea ce îl priveşte pe Paul Vinicius, a fost acela că îl vedem atât de rar pe scenă.

1656439_226997804152313_1455916633_n

A urmat o poezie cu zvâncniri romantice, ușor vetuste, din partea Cezarei Răducu. Mâinile care au uitat să crească, dar și tristețea nisipului au definit un tablou pe placul publicului din Expirat. Cel mai mult mi-a plăcut că  modul în care Cezara Răducu şi-a performat textele. Nu a fost un simplu exerciţiu de citire-recitire. Şi mi-a mai plăcut că ştie/ – e conștientă – (adaug eu ) în câte feluri poate arăta ploaia.

1526572_226997920818968_572966692_n

Cumva pe aceeași direcție cu poezia de dinainte, dar lovindu-se de fantoma lui Adrian Păunescu ca de un buldozer uriaș, a fost și tânărul Emanuel Pătrășcioiu. Nu a plăcut nici publicului și nici urechilor poetului. În speranța că va reuși să depășească cândva locurile comune ale versificației și ale rimei de dragul rimei, voi spune doar că asocierea între strigă și gânduri ar fi putut fi evitată sau contopită într-un balaur cu șase capete numit strigânduri.

1545150_226998060818954_921972340_n

Radu Ianovi, cel de-al patrulea poet al ediției Meniu a la Carte, a readus poezia în sală. A plimbat-o pe terenul de tenis cu lovituri în stilul lui Stanislas Wawrinka (proaspătul castigator de la Australian Open), dozându-și mișcările între dansuri în culise și mingea spartă. Din punctul meu de vedere, Radu Ianovi este unul dintre acei poeți care preferă să scrie poezie, să simtă poezie, să respire poezie în loc să se cufunde în zone adiacente sau suplementare poeziei.

994433_226998194152274_390364501_n

A urmat o poetă entuziastă, Daniela Toma, care a făcut ca primăvara să se audă atât de tare. A continuat să ne spună că poemul acesta nu este despre viață sau că poemul acesta nu este despre tine. Mi-ar plăcea ca această abordare să nu vină din grafomanie – tendință din ce în ce mai generalizată printre poeții dâmbovițeni -. Mi-ar plăcea să nu fi asistat la cea din urmă parodie despre nimic. În cazul acestei autoare încă am speranțe, cu toate că titlul Evanghelia după mine însămi nu o ajută foarte mult.

1661285_226998464152247_874175859_n

A urmat o a unui autor contemporan cu Dumnezeu. Și nu am privit asta ca pe o formă de excentricitate sau ca pe o aroganță. Ba dimpotrivă. Marian Șolea este un nostalgic, care culege culori, culori unicat. În lectura lui am descoperit faptul că iarba își reîncepe suveranitatea, dar și că zădărnicia este obligatorie. Vorba lui Oscar Wilde: All art is quite useless. Marian Şolea m-a convins încă o dată de faptul că există poezie vie printre semeni. Trebuie numai să o căutăm.

1551543_226998990818861_2113608152_n

Penultimul poet pe scena din Expirat a fost George Mihalcea. Omul ăsta a avut atât tupeu, încât a luat-o cu Morrison printre gunoaie. Poetul ăsta nu avut nicio problemă să circule din ce în ce mai strâmb. A citit dintr-o antologie româno-italiană. Ne-a vorbit despre prieteni şi despre dispariţia acestora. Ne-a sintetizat ce înseamnă izolarea. Ne-a servit emoţia şi gentileţea în doze bine măsurate. Cu ce rămân eu la nivel vizual după acest Meniu a la Carte?  Cu imaginea lui George Mihalcea cufundat în antologia cu coperte mari. Aveți mai sus respectiva imagine.

1505360_226999387485488_2093504054_n

Și cum seara trebuia să se termine cumva, Felix Nicolau l-a provocat pe Ștefan Doru Dăncuș să rememoreze timpul petrecut alături de poetul Coșovei. Maramureșeanul nepervertit în dâmbovițean (aici a se citi ca locuitor al orașului Târgoviște, nu ca mai sus) a vorbit despre fripturi, vin, BUG Mafia, texte pentru manele. la sfârşit, ne-a citit un poem cu rimă extrem de savuros. Dar ceea ce a reuşit Dăncuş – mai mult decât ceilalţi – a fost să dea o cheie de analiză dilemei pe care a ridicat-o poetul Sorin DespoT pe pagina personală de facebook. Ca o anexă la articolul meu, iată ce spunea Sorin DespoT pe reţeaua de socializare.

poezia nu poate fi ambalată. cum așa? încearcă tu să vinzi un bun simbolic care pretinde că are în varii măsuri componente estetice, literare, spirituale, educaționale, culturale, dar și swag-ul de bun rezultat din jucării paratactice, factorul pix. mirosul de pix. calculele matematice. fără caterincă. cum vinzi TU asta? eu cred că scriitorii ar trebui să o rupă complet cu mocirla editorială și să producă . e un ambalaj ceva mai permeabil. sigur, a căror miză poate fi una de comunicare intimă, conversațională. nu e musai să aibă de-a face cu teatrul. fără caterincă. cum?

Din punctul meu de vedere, Ștefan Doru Dăncuș are unul dintre ambalajele potrivite. Încă nu i-am ghicit textura şi va mai trece multă vreme până se va întâmpla acest lucru. Cu toate acestea, Dăncuș pregătește vânatul pe îndelete, într-o manieră caldă. Cheia o fi în Ieud sau poate în Chindie.

SemneBune este partener media pentru evenimentele Meniu a la Carte.

surse foto Yofomenoto și Andrei Zamora

Lasă un semn

comentarii

Semne bune de la Persoane juridice

Descarcă, completează și semnează Contractul de sponsorizare prin care afacerea ta poate susține educația culturală.
Dacă firma este plătitoare de impozit pe profit: 20%;
Dacă firma este plătitoare de impozit pe venit: 20% trimestrial;
Dacă ești PFA, sponsorizarea este deductibilă la calculul impozitului pe venit în limita a 5% din venitul net.
AdLittera este înscrisă în Registrul entităților pentru care se acordă deduceri fiscale.
Virează către noi să putem avea coerență și mai multă consistență în informațiile culturale de care ai nevoie.
Revista SemneBune© este un proiect editorial al Asociației AdLittera și este online din 2010.

Autor articol: Andrei Zbîrnea

Arnoux MAZ este pseudonimul sub care a semnat articolele de pe SB. Andrei este poet și activist cultural, premiat și antologat în volume de poezie, din 2010.