Charles Bukowski – Femei

Charles-Bukowski__Femei-130 Dacă  Charles Bukowski ar avea nuanțe, aș alege gri. Influențat de mărețul Los Angeles (numit în roman și The big apple), scriitorul expune pe șevalet viața citadină, apucăturile și depresiile generate de femei, alcool și incapacitatea de a păcăli timpul. Contextul în care romanul a apărut (1978) este acela a generației beat, alcătuit din Jack Kerouac, William Borroughs și Allan Ginsberg.  Influențele hedoniste sunt accentuate în scriitura sa, astfel că ele devin o stare de fapt în care autorul poate să își creeze opera, să mediteze îndelung la eșecurile și nedreptățile vieții. Stilul lui Bukowski este caracterizat ca făcând parte din dirty realism, concept care pune în lumină viața sub forma rudimentară, toate aspectele mundane care transformă și macină umanitatea. Conceptul se reflectă cu desărvârșire atât în romanul de față, în poemele și în celelalte romane ale lui Bukowski, considerat a fi întemeietorul acestui nou gen literar. Ficțiunea transgresivă pregnantă în romanele sale are drept pilon de susținere spargerea barierelor și convențiilor societății, rebeliune care se concentrează pe evoluția literară și pe caracterele umane disfuncționale. Bukowski a primit nenumărate critici agresive pe care le-a întâmpinat cu partea dorsală, continuând să așterne pe hârtie întregul său balast emoțional, sentimental și nu în ultimul rând, social.  Am putea spune că femeia este un personaj central la Bukowski, este evident că ea reprezintă sursa tuturor nenorocirilor și distrugerii de sine a lui Henry Chinaski (personaj sub care autorul se ascunde doar pentru a nu consolida o legătură prea intimă cu cititorul). Femeia este prezentă și în volumul Dragostea e un câine venit din iad (, 2007, tradus de Dan Sociu), volum care cuprinde 61 de poeme erotice care abundă în dirty realism, pentru că prin femeie, Bukowski înțelege depășirea sinelui și totodată abandonarea acestuia.

Romanul Femei se deschide cu motto-ul central, gândit de personajul-autor Henry Chinaski: Mulți bărbați cumsecade au fost lăsați pe drumuri de o femeie. Henry Chinaski este un scriitor care se apropie de 60 de ani și a cărei viață atârnă încă de fustele femeilor. Viața sa literară și profesională este rezonabilă pentru un om care este de fapt inadaptabil societății, motiv pentru care încearcă să pătrundă tiparele acesteia  la o vârstă în care alții s-ar retrage într-un fotoliu de catifea și ar urmări știrile o zi întreagă. Viața lui Chinaski se împarte între femei, scris și alcool, singurele lucruri în care crede și despre care are impresia că-l mai pot salva, cumva, de bătrânețe și apatie. Crâmpeiele de viață dezordonată și sexualitatea debordantă m-au trimis la serialul Californication, produs de Showtime. Există o legătură între Hank Moody și imaginea unei vieți sub imperiul scrisului și al femeilor expusă într-o manieră ironică și dramatică. Chinaski este, fără îndoială, disfuncțional. Colecționează amintirile femeilor care i-au marcat viața în diverse moduri și își iese din minți când trupul începe să nu mai răspundă poftelor carnale care-i tulbură liniștea mentală. La un moment dat, personajul recunoaște că este pierdut și că acest întreg carusel dionisiac susținut în mare parte de aventurile sexuale și de rateurile ca amant nu face decât să-i prelungească suferința care-l aduce mai aproape de moarte cu fiecare zi.

Titlu: Femei

Autor: Charles Bukowski

Editura: Polirom

Colecția: Top 100+

ISBN: 978-973-46-2400-3

Număr pagini: 326

An apariție: 2012

Traducător: Florin Șlapac

Preț estimativ:  17 RON

sursă foto

 

Lasă un semn

comentarii

Autor articol: Ruxandra A.

Ruxandra A.
A absolvit Facultatea de Litere din București. E pozar amator și scrie fie poezie, fie proză. N-a publicat nimic deocamdată. Muzica rock e a doua lume în care se refugiază. Prima o reprezintă cărțile.