Stephen King – JFK 11.22.63 (recenzie)

Regele se-nclină și… nu ucide ca în cartea Hertei Muller, dar scrie o carte minunată pe care o citești în cel mai scurt timp, în ciuda numărului mare de pagini. O să încep acestă recenzie cu singurul lucru care nu mi-a plăcut, pentru a putea să mă întind mai apoi in laudatio.

Titlul este extrem de neinspirat, au zis-o toți, o zic și eu: 11/22/63 (traducătoarea a avut inspirația să mai adauge , pentru a mai spulbera din mister și neclaritate mai ales) nu este o dată pe care o știu toți, chiar dacă știu toți că a fost asasinat. Chiar dacă King a luat în considerare doar publicul american, titlul tot neinspirat este dintr-un motiv cât se poate de simplu: chiar dacă pretextul cărții este într-adevăr salvarea președintelui de la moarte prin călătoria în timp (nici măcar nu călătorește în ziua respectivă, ca în Groundhog Day), tema reală a cărții este de fapt povestea lui Jake Epping aka George Amberson, călătorul în timp, cel care se îndrăgostește, predă literatură, călătorește și prin ochii căruia este redată America, atât cea din 2011, cât și cea din anii `60.

Ar mai fi câteva stângăcii, dar nu afectează prea mult corpul cărții.

Lucrurile bune care se pot spune despre carte sunt nenumărate. În primul rând eu cred ca este printre cele mai bune cărți ale lui King și una dintre cele mai bune cărți ale ultimilor ani în general. Povestea este superbă, felul cum este surprinsă viața oamenilor din micile orașe este de asemenea un mare plus și doar un mare scriitor și un om care a trecut prin viața poate să redea așa de bine lumea micilor orașe și viața în general. Singurul scriitor american care a mai înțeles atât de bine viața omului simplu este în opinia mea, Tom Wolfe, cel care dacă nu murea așa de tânăr, ar fi ajuns cu siguranță cel mai mare. Și nu o zic eu, o zice Faulkner.

Este nevoie de mult spirit critic, mult timp, mult devotament și o grămadă de talent pentru a putea crea o lume având ca bază lumea reală, dar care nu e totuși lumea reală, este o altă lume. Și capacitatea de a crea personaje de care să te atașezi ca de un frate, o soră, o iubită, un prieten, cu care să suferi, alături de care să te sperii, să iubești și de care să te desparți cu părere de rău când se termină cartea, este tot una dintre calitățile unui mare scriitor.

spune ca de obicei, mai multe povești. Chiar dacă substratul este fantastic: călătoria în timp, la o dată anume și fiecare călătorie este unică, deoarece totul se resetează la a doua călătorie, și chiar dacă vreo sută de pagini înspre final sunt total apocaliptice, cartea aceasta este una dintre cele mai realiste dintre cele pe care le-a scris King. Obsesia celui mai mic detaliu este aproape balzaciană, însă lectura nu este greoaie, ci curge lin. Este un mare lucru să poți scrie o carte destul de accesibilă, dar totuși foarte profundă, care să nu te obosească, dar care să te facă să te oprești din când în când pentru a medita la cele citite.
Pe parcursul cărții mi s-a părut că citesc Fitzgerald uneori. Stilul, cadența frazelor, unele cuvinte, expresii parcă erau rupte dintr-o carte a marelui F. Scott și asta spune multe. Cei care îl consideră comercial pe King ar trebui să citească mai atent sau să-și scoată capul din cutie. Avem în față un scriitor total.

Așadar, nu vă lăsați intimidați de titlu și de coperta cu figura lui JFK! Chiar dacă îl urâți de moarte pe fostul președinte, aceasta este o carte pentru voi. Iar dacă aveți simpatie pentru el, atunci cu atât mai mult. Iar dacă sunteți fani King, o să aveți o surpriză de proporții. Dacă nu sunteți fani, o să deveniți după cartea asta!

Lasă un semn