Jurnalismul literar, o dorinţă sau o nevoie editorială?

După ce librăria Cărtureşti a luat crema cremelor în materie de evenimente culturale, vară de vară, un nou centru de întâlniri interesante, cu oameni deştepţi şi cărţi bune, a prins viaţă: librăria Bastilia (Piaţa Romană, nr.5). Ziua şi lansarea de carte, întâlnirea cu autorul, atelierul şi adunarea. Cărţi bune şi destul de accesibile, atmosferă pe măsură, într-o clădire memorabilă (construită în 1913, structurată pe trei niveluri, mândră posesoare a lucrărilor semnate de Ion Barbu, la ultimul nivel).

La unul dintre evenimentele despre care vorbeam mai sus, am participat pe 2 aprilie, oarecum timorată de numărul mare de oameni fascinanţi, strânşi în cafeneaua „din pod”, cu un fumoar numit într-un delicios stil ironic, „Afumerie”.  Lansarea volumului „Blythe Masters”, semnat de jurnalistul francez Pierre Jovanovic, a adunat oameni pricepuţi şi bine informaţi, cum sunt Sorin Pâslaru, redactor-şef la Ziarul Financiar, Manuela Voicilă – Director executiv BNI România, Gabriel Avăcăriţei – Editor in chief Economics Digi24 TV, Laurenţiu Roşoiu – Senior editor Forbes România, Liviu Dascălu – redactor-şef al editurii şi unul dintre cele mai savuroase personaje ale jurnalismului românesc, Marius Ghilezan, bănăţean viu şi acid, cu o poftă de critică tăioasă şi constructivă incredibilă. Gazda evenimentului a fost Ciprian Burcovschi, directorul agenţiei culturale AdLittera, care a păstrat cu umor,  spiritele aprinse amical pe parcursul polemicii stârnite de originea crizei economice și efectele sale – subiect al cărții.

De ce ar interesa un volum scris de un jurnalist, cu un titlu şi o descriere cu aromă de scandal mediatic, lansat de o editură proaspătă, plină de energie, aparent naivă, veţi întreba. Ei bine, pentru că, lăsând la o parte zvâcul editorial şi prezentarea puţin apocaliptică a volumului – „Femeia care a inventat armele financiare de distrugere în masă” – volumul „Blythe Masters” ridică cortina şi vă prezintă temuta criză economică şi mecanismele aflate la baza acesteia, într-o manieră care generează pofta de a afla mai multe şi de a investiga, de a vă informa. Criza economică a fost discutată şi răsdiscutată, s-au lansat teorii, s-au căutat şi se caută ţapi ispăşitori, motiv pentru care volumul „Blythe Masters” ar putea da o mână de ajutor celor care vor să înţeleagă fenomenul, dincolo de discuţiile televizate, uneori între neofiţi cu poftă de reflector care, de multe ori, sporesc confuzia publicului deja temător. „Blythe Masters” nu intenţionează să rezolve chestiunea crizei economice mondiale, printr-o ecuaţie a problemei, cu un număr precis de necunoscute şi o soluţie inclusă, ci să desluşească maniera în care s-a ajuns în situaţia curentă, portretizând unul dintre personajele cu un impact major, la nivel global: Blythe Master, şefa diviziei globale de mărfuri, în cadrul J.P. Morgan Chase.

Vorbeam mai sus despre editura proaspătă şi plină de elan, pe o piaţă care mai are de lucru pentru a-şi descoperi pe deplin potenţialul, nişele, slăbiciunile şi punctele forte: piaţa de carte. Editura , prin managerul editurii Bianca Biagini, a comis un act de curaj, orientându-se către colecţii de carte puţin abordate şi publicate pe piaţa românească, având un numitor comun: autorii sunt, în mare parte jurnalişti. Pornind de la ancheta jurnalistică, până la portrete şi experimente personale, transpuse în text literar, editura Philobia propune un tip de lectură inedit, cu un slogan pe măsură, „Abuzul de lectură dăunează grav prostiei”. Deja mi-a atras atenţia un titlu de pe site-ul editurii Efectul Facebook”, semnat de David Kirkpatric, fost senior tech editor al celebrei publicaţii „Fortune”. Subiectele fierbinţi, criza economică, evoluţia canalelor de comunicare online, impactul internetului asupra individului şi societăţii sau impactul anumitor indivizi asupra societăţii aveau nevoie de un instrument editorial pe măsură. Afirmaţia răspunde nelămuririi mele, formulate în cadrul evenimentului, cu o mână nedumerită pe creştet, referitoare la şansele de reuşită ale unei edituri cu o astfel de nişă, pe piaţa de carte românească. Liviu Dascălu, editorul-şef al editurii Philobia, mi-a explicat cu răbdare că piaţa de carte românească are un public educat, deschis şi suficient de curios pentru astfel de subiecte.

Lectură plăcută, cu intensitate maximă!

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Andreea Banciu
Co-fondator SB, Redactor șef

Absolventă a Facultății de Limbi și Literaturi Străine (2007) este traducător de text literar (Master pentru TTLC, 2010) și editor experimentat. Manager al proiectului cultural „Scrie-ți povestea” (#FILIT Iași). Îi plac înotul și chitara clasică. Scrie, vorbește și râde mult.

Număr articole publicate : 165