Despre magia darului. Și Moș Crăciun!

Răstimpul zăpezii ține de la intrarea în Postul Crăciunului până spre Alexii. Sărbătorile Sfârșitului și Începutului de An sunt impregnate cu o sacralitate sporită: îngroapă vechiul, nefertilul și murdăria pentru a renaște firea curată, luminată, cum Dumnezeu a lăsat-o. Acum izbucnește magia hibernală a dăruirii. E timpul să ne bucurăm încă o dată de generozitatea a trei moși darnici, ce ne răsplătesc faptele, vorbele și gândurile pozitive: , și .

Dăruiești ca să primești. E o lege universală, asemenea gravitației. A dărui și a accepta darul sunt două acțiuni complementare similare atracției dintre yin şi yang. Darul stopează separarea între creațiile Lui Dumnezeu. Datorită interconectării realizate prin gratuitul act al dăruirii, oamenii reușesc să înțeleagă adevărul despre sine și despre ceilalți. Nu prin cadouri orbitoare. Puterea dăruirii determină unitatea întru lumina Lui Dumnezeu. Zgârcenia e expresia egoismului, a ferecării spiritului în beznă.


Conform mentalului tradițional, cele mai de preț daruri pentru români sunt apa, hrana, încălțămintea, veșmintele, umbrelele, pământul și aurul, semnificațiile lor împletindu-se în sacralitatea sărbătorilor. În perioada fastă a Crăciunului, cei mai fericiți sunt copiii cuminți și ascultători. Sunt recompensați cu daruri pentru mărinimia demonstrată de-a lungul anului. Pentru adulți, Crăciunul este o stare de spirit. Tot ceea ce dăruiesc semenilor se întoarce către ei. Obiectul oferit generează pentru cel care îl dă un obiect similar în șirul renașterilor, dar amplificat pozitiv exponențial.

Sf. Nicolae din Myra nu este doar protectorul copiilor, ci și al felelor de măritat și al familiei. Mai e ocrotitorul marinarilor, al călătorilor, al comercianților, al celor acuzați pe nedrept, al morarilor și al tăietorilor de lemne. De-a lungul timpului, străbătând continentele și culturile acestora, Sf. Nicolae se transformă dintru-un monah autentic într-un moș inimos și jovial. Mai exact, devine principală sursă de inspirație pentru Moș Crăciunul actual. Dar nu intenționez să fac expun o istorie a personajelor mitologice, ci sa atrag atenția asupra esenței lor: oferirea darurilor.
dăruiește copiilor cuminți dulciuri iar celor obraznici nuielușe. Sosește călare pe un cal alb și pune darurile în ghetele atent lustruite de cei mici. Este îmbrăcat în roșu, la fel ca . Însă poartă pe cap o mitră de episcop, nu un fes. Spre deosebire de , nu are soție și nici barba lungă și albă. Dar poată în mână un toiag/sceptru. Firesc, dat fiind că îl cunoaștem și în postura de episcop al bisericii de rit bizantin. Moș Crăciun vine cu o sanie trasă de reni, lasă darurile sub brad iar copiilor neascultători le aduce cărbuni. Acțiunile și gesturile similare sunt guvernate de aceeași funcție centrală: dăruirea.


De în Ardeal, Oltenia și Muntenia copiii merg la colindețe. Pentru urările făcute, pițărăii primesc de la gazde daruri: colindeți (colaci), covrigi, nuci, mere și, uneori, un păhărel cu vin de la rude. Moș Crăciun reprezintă personificarea spiritului tradițional al Crăciunului îmbrăcată în veșminte creștine. De Crăciun, românii creștini celebrează Nașterea Mântuitorului. Iar cel mai important dintre toate darurile Lui Dumnezeu e Iisus Hristos, ”fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu Lumea, că a dat pe singurul Lui Fiu pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan, 3:16).

Legătura dintre cei trei moși e foarte strânsă. Acestora li se adaugă și Moș Gerilă, moșul care a încercat să laicizeze sărbătoarea Nașterii Domnului în perioada comunistă a României. Dar ceea ce nu a reușit bolșevismul rusesc a împământenit consumismul american actual: punctul central al Crăciunului constă în schimbul de cadouri între membrii familiei. Totuși, până și Moș Gerilă făcea daruri, nu cadouri. Și asta, pentru că Gerilă e un zeu bătrân de origine slavă precreștină reinterpretat cu scop politic.

   Gerilă guvernează legile viforului din Siberia. La fel ca Moș Nicolae, stăpânește apele. Asemenea lui Moș Crăciun, are o barbă lungă și albă. Zboară într-o troică trasă de trei cai albi. Moș Gerilă nu intră pe coș în casele oamenilor, ci lasă pe nevăzute daruri pentru copii. Portă în mână un toiag din cristal/argint și e însoțit de nepoțica sa, Fulg de Nea cea veșnic tânără și fericită. Celor care iubesc iarna, Moș Gerilă le dăruiește vitalitate și putere. Celor rătăciți în viscol le e călăuză. Pe cei leneși și pe cei nemulțumiți de rostul iernii îi pedepsește furându-le copiii.

   Indiferent de ce nume poartă (Kind Jesus, Väterchen Frost, Santa Claus, Père Noël, Babbo Natale, Father Christmas, Ded Moroz, Diado Koleda, Santa-san etc.), dacă trăiește la Polul Nord sau în Siberia, dacă are ajutoare și însoțitori ori e solitar, întruchiparea Crăciunului sau a Iernii e înfățișată ca un (stră)moș darnic în toate colțurile lumii. Fiind un moș bătrân, Crăciun e chipul timpului ce moare și renaște de . Bătrânețea sa accentuată de barba albă și lungă, ce sugerează înțelepciunea senectuții. E un simbol al arhetipului creator. Fiind martor al Nașterii Fiului Lui Dumnezeu e întemeietorul/ziditorul, e strămoșul mitic patern al creștinătății.

Conform legendelor populare, după ce Fecioara Maria îi lipește mâinile Crăciunesei la loc, ciobanul rău devine primul creștin. Apoi, Crăciun Îi dăruiește Lui Iisus Hristos lapte, urdă, caș și smântână. Pentru că e milostivă, gazda Crăciuneasă este oarecum o moașă, dar nu în sensul strict medical, ci în sensul de femeie-știutoare a citi semnele de la naștere, de femeie binecuvântată. Moșul e un derivat regresiv de la moașă. E perechea babei. Moșul e bunicul familiei, părintele obștei și străbunul din lumea de dincolo. Moștenitorii moșului moștenesc moșia.
Moș Crăciun e un simbol al iubirii necondiționate și al răbdării fără sfârșit pentru greșelile făcute. Actul oblativ e gratuit și reciproc. Iar pentru că darul e un simbol social al relațiilor interumane și o binefacere a divinității, Moș Crăciun nu poate fi decât darnic. Lărgind sfera simbolică, apoteoza darului e reprezentată de pomană, ofrandă, sacrificiu și jertfă. Iisus Hristos se oferă pe sine lumii prin împărtășirea cu pâine și vin. Apoi, Iisus Hristos ne cere să dăruim celorlalți din prea-plinul nostru. Ospitalitatea e forma sublimă a dăruirii pentru creștini. E o realitate sufletească a binefacerii.
Dăruirea înseamnă câștig, pentru că dăruindu-te te deții. Sacrificiul de sine înseamnă autocunoaștere deplină. Pomana e forma creștină a darului. Implică abundență și sacrificiul celuilalt. Întrajutorarea rudelor și a vecinilor pentru pregătirile de Crăciun, darurile oferite membrilor familiei și divinității și darurile alimentare/financiare date colindătorilor de gazde ca răsplată pentru urări și jocurile mascaților stau sub semnul Sfântului Duh. Curățirea de patimi atrage după sine prin puterea Sfântului Duh luminarea minții și conștientizarea sărăciei propriul duh în raport cu bogăția infinită a Duhului Lui Dumnezeu (botez, conștientizarea inițierilor, înțelegerea și înțelepciunea).

Chiar și după ce trec sărbătorile de iarnă iar Moș Crăciun, trebuie să fim conștienți că trăim într-o lume magică a darului. Viața noastră e un dar de la Dumnezeu. La fel sănătatea și copiii pe care-i aducem pe lume. Oferim daruri ursitoarelor și celor dincolo. Aducem ofrande divinității. Organizăm praznice. Dăm de pomană colaci. Ne împărtășim cu pâine și vin. Ne sacrificăm. Uneori, ne jertfim. Suntem ospitalieri cu ceilalți. Ne împărtășim cuvinte și priviri. Ne ospătăm. Ne cinstim. Ne ploconim. Facem schimb de servicii și ne ajutăm la muncă unii pe alții. Punem la cale cumetrii. Suntem milostivi. Ne dăruim inimile. Și așa, dar din dar se face Rai!

Mulți ani binecuvântați!



resurse:

M Nicolae – http://brugselegenden.blogspot.ro/2014_11_01_archive.html
Sf Nicolae – http://www.pemptousia.ro/2012/10/cultul-sfantului-nicolae-in-romania/
M Craciun – http://craciun-felicitari.blogspot.com/2012/10/wallpaper-mos-craciun.html
Ded Maroz – http://3.bp.blogspot.com/-tjRCS2oAsvw/UOmjVgdAynI/AAAAAAAAAhc/Hs28nR9COFg/s1600/ded+moroz.jpg
M Gerila si Fulg de Nea – http://www.ancient-origins.net/myths-legends-asia/meet-father-frost-and-his-fairy-goddaughter-snow-maiden-magical-characters-winter-020655
Lumanari – http://www.walls.ro/de-cr%C4%83ciun-decora%C8%9Biuni-cadouri

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Invitat permanent

Urmează un doctorat în Etnologie. Absolventă a Facultăţii de Litere, cu dublă specializare: limba şi literatura română - etnologie şi folclor, promoţia 2008 şi a Masterului de Antropologie Culturală, Etnologie şi Folclor. Este pasionată de fotografie, prog rock şi realizează accesorii handmade.

Număr articole publicate : 15