Petrecere de POEZIE (unplugged)

Vineri seara (12 iunie), de la ora 20.00, poezia este băgată în petrecere. Tramvaiul 26 (strada Cercului nr.6) găzduieşte întâlnirea în care poeţii renunţă la microfoane şi stau cu paginile pline în faţa celor care vor dori să vadă cum merge treaba. Cum vorbim de o petrecere, întrebările şi discuţiile sunt bine venite, sunteți invitaţi să participaţi la nu să asistaţi.
Ultima dată când s-a vorbit despre impunerea unui curent literar în poezia românească se punea problema împărţirii apelor între tineri şi bătrâni. De atunci lucrurile au pornit în mai multe direcţii şi astăzi putem să sărbătorim un peisaj poetic în care proiectele personale au întâietate.

petrecere poezie - ana toma
foto: Ana Toma


20.30-20.50
Radu Niţescu

21.00-21.10

21.20 -21.40
Iulia Militaru
Florin Dumitrescu

21.50- 22.00 Dmitri Miticov

22.10-22.30
Claudia Vaduvescu
Mircea Florea

22.40-22.50

23.00-23.20
Cătălina Matei
Horia Şerban

Radu Niţescu este poetul care face legătura între evenimentele asociate deja cu generaţia 2000 şi perioada de acum, când toate tendinţele poeziei concurează deschis. „Au trecut aproape trei ani de cînd am debutat cu <gringo> și acum, cînd deschid cartea, mă uit la poemele de-acolo ca o mamă la copilul născut fără o mînă. Nu vreau să-mi fac singur reclamă negativă, dar adevărul e că îmi pare rău că n-am mai stat pe poemele alea, dacă ar fi să public acum, probabil o treime din texte ar dispărea complet și o altă treime ar fi serios modificate” îşi spune el într-un autointerviu pe Subcapitol.

„a rămas o prezenţă discretă în peisajul literar, însă volumele sale de pun în evidenţă – de fiecare dată – o voce poetică foarte intensă, care nu poate trece neremarcată. E vorba de o voce ca un strigăt mut, un strigăt ce-şi face auzită disperarea în interiorul fiinţei poetei: ţip cu gura închisă/ tu nu mă auzi” nota criticul Adina Diniţoiu anul acesta, despre cel mai recent volum al Domnicăi Drumea, „Vocea” (editura Charmides).

tocmai a publicat al doilea volum personal de poezie, „Staţii” (editura Pandora M). „Există o stare inerentă şi perpetuă de plecare în acest nou volum al Corinei Bernic. Există o parte care stă mereu să plece şi una care se întoarce, fie şi numai pentru ca să privească în urmă. Există mereu trei bilete, nu două, nu un dus-întors, ci un dus-întors-dus. Mai există un laconism stilistic, ferm, băieţesc, care face din Corina Bernic o voce unică în poezia românească. Staţiile prin definiţie sunt scurte şi adesea intense. Printre ele, există în volumul de faţă şi una care revine întruna, staţia căreia i se zice patrie. Când vine vorba despre asta, Corina Bernic scrie o poezie a unei dezrădăcinări latente, cea care începe să se facă simţită când încă mai ai rădăcinile bine înfipte în pământul de plecare. Nu poţi şti niciodată în «Staţii» care dintre cele trei bilete e mai preţios. Dus, întors sau din nou dus?” a notat poeta Svetlana Cârstean.

Iulia Militaru a primit pentru cărţile ei titlurile de „Tânărul poet al anului 2010” şi „Tânărul scriitor al anului 2010” fiind unul dintre autorii concentraţi asupra elaborării conceptuale a poemului: „Nu-mi place să trag o linie şi să aşez de-o parte viaţa personală, de cealaltă aşa-zisa viaţă creativă. De obicei creaţia se îndreaptă către viaţă; cu aceasta din urmă încerci să te iei la trântă, să-i opui un alt univers, să o forţezi să-l accepte. Creăm în lumea reală, scrisul nu este altceva decât o consemnare a faptelor, a felului cum a evoluat relaţia ta cu realitatea. Literatura devine în acest fel o mărturie a neputinţelor noastre de-a ne impune lumii sau de a ne lăsa dominaţi de ea în totalitate, pentru că şi asta ar fi o soluţie posibilă” afirma autoarea într-un interviu.

Florin Dumitrescu este cunoscut în postura de textier al trupei Sarmalele Reci, dar periodic propune poeme în volume personale: „Nu ma prefac naiv, ci incerc sa devin naiv. Sint impur, stiu, sint departe de naivitatea primordiala, dar din aceasta conditie hibrida simt ca tisneste forta mea aparte. Incerc (nu stiu cit reusesc) sa le exprim oamenilor aceasta nazuinta catre un rai pierdut, printr-un soi de joaca semilucida. Nu sint un print Miskin, nu sint „copilasul” lui Corazzini, doar tinjesc catre ei, asimptotic si nostalgic. Am incredere ca asta ar fi o cale spre mintuire sau macar spre un purgatoriu din vecinatatea ei” îşi descria acesta demersul în Observator cultural.

Dmitri Miticov a publicat în acest an al treilea titlu din proiectul său „Geniul cinic” (Cartea Românească). „Ce face Dmitri Miticov este sa puna in centru Obiectul (iubire, frica, automatisme, limbaj, locuri comune, viata) si sa-l plimbe intre cele doua, creind iluzia apartenentei la fiecare dintre ele, pentru ca in final sa creeze o noua perspectiva – cea a cinismului, care rastoarna toate aparentele. Un spatiu de unde au fost izgonite metafora, ipocrizia, poetizarea fortata. Iti trebuie curaj pentru asta, ca sa nu mai vorbim de talent, mai ales ca acest nou unghi nu e deloc lipsit de lirism.” îl prezenta Bogdan-Alexandru Stănescu.

este elevă la Liceul de arte plastice „Nicolae Tonitza” şi face design grafic pentru „Plic. o revistă”. Anul acesta, poemele ei sunt pentru a doua oară selecţionate în finala festivalului naţional „Licart”.

Mircea Florea este elev în clasa a XII-a la Colegiul Naţional “Sf. Sava” şi scrie o poezie care investighează cu o mână sigură spaţiul contemporan al copilăriei cu elemente şi repere inedite, de la jucăriile de la mc până la experimente fictive: „dacă mi-aş implanta un magnet în craniu/ şi ţie unul, orientat invers, ne-am apropia/ foarte puţin, zi după zi, dar ne-am apropia//”. Anul acesta, poemele sale se numără printre textele finaliste ale festivalului naţional “Licart”.

a debutat luna trecută cu volumul „Bagdad” (ed. Herg Benet). „Poezia Iuliei Modiga din acest volum se naște din notații frânte și rapide, din înregistrări neutre ale unor stări acute de disperare și revoltă, din jocuri lingvistice, din ambiguități căutate, din ciocnirea unei sensibilități exacerbate cu un cotidian agresiv, dintr-o luciditate sentimentală ieșită din comun, din mici iluminări personale, dar și din fel de fel de expresii scânteietoare memorabile” îi vede demersul Dumitru Crudu

Cătălina Matei a primit în 2013 premiul Liceului „Voievodul Mircea” la Zilele de poezie „Constantin Virgil Bănescu” de la Târgovişte, un an mai târziu lansând şi volumul de debut, „Lanul Cu Sârme Întinse” (Tracus Arte). Citind volumul absolventei de Conservator reorientată spre studiul teoriei literare, criticul Mircea Martin remarca poemele de „notație crudă, intolerantă se celebrează rupturi, gesturile sunt violente, verbele sunt casante, obiectele însăși sunt agresive. Corpul e evocat în ipostazele sale mai cu seamă carnale. Observația de ordin moral țîșnește în plin vacarm al instinctelor”.

Horia Şerban a câştigat la Zilele de poezie „Constantin Virgil Bănescu” de la Târgovişte premiul revistei Observator Cultural. Poemele lui pun accentul pe o dimensiune hipnotică a discursului colocvial fiind unul dintre tinerii autori care preferă să experimenteze pe urmele întreprinderilor poetice americane.

Amfitrion:

Eveniment recomandat de SemneBune.ro

Lasă un semn

comentarii

Autor articol: Semnu' Bun

Avatar
Primul semnalizator cultural de pe această platformă. Îndrumă și recomandă din 2010.