Zic Zac, adică umorul, dansul și poveștile merg bine împreună

Preambul: Zic Zac nu este un spectacol obișnuit. Din momentul în care se sting luminile în sală și te concentrezi asupra scenei, Zic Zac se deschide către public, într-o minunată explozie coregrafică, pe care nu ai cum să o prevezi. Nu ai cum pentru că e greu să prevezi atâta energie și atâta abandon de sine, pe o scenă mică, așa cum e cea de la Cafe Godot.

Să încep cu începutul. A venit toamna, s-au redeschis stagiunile, evenimentele curg, iar publicul bucureștean (și nu numai, dacă aruncați un ochi pe site-urile teatrelor din țară) are de unde alege. Am zic zac 1început lungul sezon de spectacole, cu o producție proaspătă, găzduită de Cafe Godot, și anume Zic Zac, un spectacol de Andrea Gavriliu, producție care a primit premiul UNATC 2013 pentru cea mai bună creație coregrafică și pentru cel mai bun interpret într-un spectacol de coregrafie. Cu alte cuvinte, o mână de oameni (foarte) tineri și puși pe fapte mari. Spectacolul este un constant element de surpriză, de la coregrafia excepțională (dinamica mișcărilor și a relației între personaje mă fascinează), până la coloana sonoră halucinantă și mesajul puternic al textelor rarefiate, alambicate, anagramate (am savurat scena proverbelor transferate, cu un ritm cadențat, într-un exercițiu de sincronizare impecabil).

Zic Zac e o provocare. Esențialmente, nu este un spectacol pentru gusturi conservatoare, apelând la dorința de experiment a publicului și a participanților. Mi-a plăcut în mod deosebit lipsa de inhibiții a artiștilor, degajarea cu care au legat secvențe diferite, unele sobre, încadrate într-un formulă ușor de digerat, altele sfidând preconcepțiile și rutinele comportamentale ale oamenilor (prima reacție pe care am avut-o asistând la o scenă în care cei doi simulau orgasmul – stând nemișcați pe scaune și umplându-mi urechile în crescendo – a fost să îmi duc mâna la ochi; apoi, m-a pufnit râsul sesizându-mi propria limitare și am revenit cuminte la o abordare mai puțin pudibondă). Excellent use of body! Nota 10 pentru sincronizarea și îmbinarea impecabilă între Andrea Gavriliu și Ștefan Lupu, în scena sărutului imposibil (similar momentului în care încerci să apropii doi magneți cu același pol)

zic zac 3Am savurat faptul că Zic Zic mi-a lăsat spațiu de interpretare, oferindu-mi practic ocazia de a-mi construi propriul fir narativ, pe marginea spectacolului coregrafic. Dintr-o suflare v-aș putea povesti de zumzetul constant și presiunea la care mă supune lumea în care trăiesc (pe care le-am simțit pe scenă – de reținut, detaliul reglării postului de radio și al cotelor apelor Dunării), despre poveștile de amor care sfidează rațiunea și bunul simț, despre limba română,  ipocrizie și semidoctism (scena telefonului mobil cu dansul pinguinului pe post de sonerie este un deliciu) haos, ordine și disciplină. O singură nelămurire am și poate mă ajutați, în privința unuia dintre costume: DJ-ul (adorabil și grațios, Gabriel Costin) era arici sau porc spinos? Apariția lui în pantalonașii aurii și în postura de om-stroboscop a fost accesoriul perfect pentru o reprezentație sclipitoare.

Când prindeți un moment liber și aveți chef de ceva mai mult ori diferit de entertainment-ul obișnuit, de mainstream¸ vă invit la Cafe Godot, la Zic Zac. În întunericul sălii, nu vă va vedea nimeni râzând, holbându-vă fără rușine (am făcut și asta și a fost bine, am mai învățat câte ceva despre mine), minunându-vă de fiecare mișcare în parte și de cât de mult poate transmite un astfel de spectacol. Uneori, cuvintele sunt supraestimate, iar dansulului nu i se recunosc meritele îndeajuns. Zic Zac e dovada mare, pe o scenă mică, a acestui lucru.

Aruncați aici un ochi, dacă vreți să știți la ce să vă așteptați. Sau, mai bine, lăsați-vă surprinși. Face bine la imaginație, din când în când.

Zic Zac Trailer. Cafe Godot

 

A.

 

 

 

 

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Andreea Banciu
Co-fondator SB, Redactor șef

Absolventă a Facultății de Limbi și Literaturi Străine (2007) este traducător de text literar (Master pentru TTLC, 2010) și editor experimentat. Manager al proiectului cultural „Scrie-ți povestea” (#FILIT Iași). Îi plac înotul și chitara clasică. Scrie, vorbește și râde mult.

Număr articole publicate : 165