Vladimir Nabokov – Un hohot în beznă

 

images

M-am întrebat întotdeauna de ce intelectualii aleg ca subiect romanesc eșecurile amoroase și mai ales, de ce personajele principale devin obsedate de personajul devenit stâlpul central al existenței. La urma urmei, de la a iubi pe cineva cu mintea și până la psihoză e doar un pas. Acest pas este bătătorit înzecit o dată ce eșecul pare să se instaleze confortabil în mirabila construcției sentimentale a personajului intelectualului.  Mă refer la coeficientul lucidității dozat cu presiune în întreaga operă, luciditate care pare să se opună la un moment dat dorinței de a găsi soluția salvatoare de suflete și gânduri. Personajul intelectual va scormoni întotdeauna în sine până la anxietate, căutând de cele mai multe ori acul în carul cu fân. Femeile nu pot fi înțelese, iar asta e destul de clar și în imaginea romanescă a femeii.

Transpunerea realității în șabloane de tip existențialist și tăvălugul sufletesc al personajelor aduc sufletul cititorului mai aproape de adevăr. Dar care adevăr ? Adevărul nu pare a fi chiar adevăr și nici atunci când flicărește ca un neon ce se bălăngăne în bătaia vântului. Iar când în acest scenariu apare o lolită evoluată și conștientă de farmecele sale, intelectualul este cu atât mai pierdut, căci acesta este de fapt principalul mecanism al romanului Un hohot în beznă al lui Vladimir Nabokov. Romanul este singurul din seria autorului care are un iz romanțios, sentimentalo-dramatic, punând în lumină torturi psihologice și sufletești pe fundalul Berlinului din anii ’30. Este de menționat faptul că femeia vampă, cea distrugătoare de existențe din romanul  Un hohot în beznă (1933), o precede cu grație pe adevărata Lolita din romanul cu același nume al lui Nabokov, întrucât romanul din urmă a fost publicat în 1955. Putem spune, așadar, că tipologia personajului feminin exista deja în mintea autorului.

Sintetizând subiectul romanului. aflăm că personajul Albinus (intelectual, desigur) se pierde cu desăvârșire în ochii ”cucernicei” Margot, o adolescentă care emană focuri în privire și provocatoare de cutremure trupești ale bărbaților. O mică bombă sexy a anilor ’30, pare-se. Neștiind că el însuși o să ardă în acele focuri, Albinus renunță la căsnicia sa, abandonându-și copilul și alegând făurirea unui nou destin cu teribila Margot. Într-o manieră subtilă, Nabokov pune în antiteză femeia-mamă, responsabilă de o viață liniștită și de creșterea copilului cu femeia-ușuratică, dezirabilă și intangibilă din punct de vedere estetic. Margot urmărește doar averea lui Albinus și nici atunci când dă semne că acesta e singurul ei scop, naivul Albinus nu se prinde, pentru că sinele său e captiv frumuseții și pasiunii care clocotesc în amanta sa. Iar când amanta are propriul amant și triunghiul amoros capătă dimensiunile ridicolului, scenariul tinde să devină agasant pentru ochii cititorului onorabil. Relația lui Albinus cu Margot pare a fi o vivisecție spirituală, ajungând în cele din urmă o autopsie în toată regula, pentru că personajul dintâi își alege moartea interioară și apoi cea fizică. Care este cea mai tragică situație – sucombarea lentă a eului sau moartea-moarte ?

Nabokov înfățișează mizeria umană și glodurile în care omul se zbate pentru a reuși, călcând peste cadavre și alegând tertipurile meschine pentru a -și culege în propria cușcă suflete căzute în capcană. În ceea  ce-l privește pe Albinus, dezumanizarea primește rang de noblețe, el are impresia că negându-și adevărata identitate (soția pe care o părăsește mi se pare că este identitatea sa) face sacrificiul suprem pentru a dobândi frumusețea care gâdilă atât ochiul vizual, cât și cel sexual. Orbind la propriu  înaintea sorții, Albinus își va da seama că acest ”gâdilat” l-a transformat în victimă, dar nu victima perfidei Margot, el fiind călăul său absolut întrucât în viață este vorba despre alegeri prin prisma liberului arbitru.

 

Autor:  Vladimir Nabokov

Editura : Polirom

Colecția: Biblioteca Polirom, seria de autor ”Vladimir Nabokov”

ISBN: 978-973-46-2001-2

Număr pagini: 224

An apariție: 2011

Traducător: Horia Florian Popescu

Preț: 27, 95 RON

foto

Lasă un semn

comentarii

Autor articol: Ruxandra A.

Ruxandra A.
A absolvit Facultatea de Litere din București. Este masterandă la Universitatea Transilvania din Brașov, tot la Litere. Fotografiază și scrie pentru sine. Ascultă tot ceea ce-i pune spiritul în mișcare: post-rock, metalcore, progressive, doom-metal, psychedelic rock.