Dragobetele sărută fetele. 2017

Dragobetele marchează reînnoirea firii prin iubire. De aceea, se mai numește și Cap de Primăvară. E timpul regenerării naturii și al însoțirii ludice a perechilor de îndrăgostiți prin analogie cu împerecherea păsărilor. Sărbătorirea Dragobetelui, variabilă în deceniile anterioare, s-a împământenit pe 24 februarie.

Dragobetele e zeul iubirii în mitologia românească. Tot el îi ajută pe gospodari să aibă un an îmbelșugat. Mai e numit Năvalnic, Logodnicul Păsărilor sau Ioan . E închipuit de românce ca un voinic fermecător și iubăreț. Legendele populare spun că este fiul Babei Dochia și cumnatul Lăzărelului.

Și la sat, și la oraș și, uneori, mai mult la televizor decât în intimitatea cotidiană, tinerii români celebrează erosul teluric. Aceștia fac daruri prin care să-și exprime iubirea. Și asta, pentru că Dragobetele este o sărbătoare ce își concentrează esența ziua, în văzul tuturor. Tinerii ciripesc și zburătoresc pentru a avea pereche tot anul!

 

Pe lângă conexiunile dintre simbolul păsării (de se dezleagă limba păsărilor) și spiritualitatea românilor manifestate prin obiceiurile populare practicate în Ziua de Drogobete (zburătăcitul, facerile de dragoste, spălarea pe față cu apa zânelor pentru frumusețe, logodne ludice etc.), Dragobetele lasă o profundă amprentă și asupra antroponimelor și toponimelor românești.

Numele onomastic Dragoș este derivat de la cuvântul drag (sl. dragu biti > rom. a fi drag, a fi iubit). E un vechi nume românesc specific părții de nord  și de nord-est a României, cu rezonanță istorică, provenit din tema slavă dorogo, ce înseamnă prețios. Draga poate fi numele dat unei fete ce a fost vândută peste geam ca să fie lecuită de o boală gravă ori unei fete iubite foarte mult de către părinții ei. Astfel de nume au ca scop binecuvântarea celor care îl poartă de către divinitate.

Tema drag și derivatele acesteia sunt intrinseci iubirii. De aici și multitudinea de variante și domenii în care apare: nume de familie (Dragomir, Dragoslav, Drăghici, Drăgoi, Drăgulescu, Drăghia, Dragnea, Drăgușin, Drăguțoiu etc), prenume (Drăguța, Drăgana, Dragoș, Dragomir etc.), nume de localități (Drăgășani, Drăgănescu, Drăguți, Drăguș etc), sărbători tradiționale (Drăgaica, Dragobetele), denumiri de plante și flori (drăgaica, dragobeți) etc.

Lirica de dragoste poporană cântă Dragobetele, surprinzându-i caracteristicile.

Primenite-s fetele,

Azi e Dragobetele.

În păr și-au pus viorele,

La gât șirag de mărgele.

Că sunt tare frumușele,

Vin băieții după ele,

Le fură un sărutat

Că de un an au așteptat.

Uite cum trecu un an,

Dragobetele e iar.

Băieții și fetile

Își aleg dragostile.

Învârte băiete fata,

Las-o, și-apoi ia pe alta

Că așa e datina,

Să învârți și să pupi fata

Azi e zi de Dragobete

Băieții își aleg fete.

Că așa e datina,

Să învârți și să pupi fata.

Azi e Dragobetele

Se sărută fetele,

Și mai mari și mai micuțe

Și frumoase, și  drăguțe.

Astăzi și păsările

Își aleg perechile.

Auuu neicuță  uuu

Sărută-ma și te du

Sărută-ma să țin minte

Ori ți-o ia altu-nainte.

Pe la noi de Dragobete,

Se adună băieți și fete,

La biserică în vale

s-adună o horă mare.

Ia-ma neică  și ma du,

Și mă joacă cum știi tu.

Auuu neicuță  uuu

Ia-mă neică și mă du

La horă-n sat mai iute,

Dacă  vrei sa te țin minte.

Băiatul ia fata-n joc

Și mi-o prinde de mijloc,

Îi fură un sărutat,

Că așa e din bătrâni lăsat,

Dacă azi nu ești iubit,

Tot anul ești ocolit.

Auuu neicuță  uuu

Numai-mi rupe sufletul

Că-n ziua de Dragobete,

Băieții-și aleg pereche.

În mijlocul horilor,

Se întâlnește dor cu dor,

Azi sărutul-i pe furate,

De dragoste să ai parte.

Sărută neică fata,

N-aștepta să zică ea!


surse foto aici

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Anamaria Stănescu
Invitat permanent

Urmează un doctorat în Etnologie. Absolventă a Facultăţii de Litere, cu dublă specializare: limba şi literatura română - etnologie şi folclor, promoţia 2008 şi a Masterului de Antropologie Culturală, Etnologie şi Folclor. Este pasionată de fotografie, prog rock şi realizează accesorii handmade.

Număr articole publicate : 17