Poveşti la Replika – Programul lunii aprilie


Re_Posters_F5_web-1POVEŞTI MUZICALE –
LUNI, 4 aprilie

 

TEATRU – ora 19.00

”Piazzolla şi copacul violet” – O călătorie muzicală în Buenos Aries. Un spectacol dedicat memoriei muzicianului de scenă Dorina Crişan Rusu.

un spectacol muzical de Mihaela Rădescu și Radu Apostol cu concursul Trio Elite:  Cristian Balaș – vioară, Mladen Spasinovici – violoncel, Mădălina Florescu – pian

după texte de Jorge Luis Borges, Laura Esquivel, Alain de Botton; Distribuţia:  Mihaela Rădescu

durata:  1h 15min

limita de vârstă: 14+

 

CARTE – ora 20.15

Prezentarea cărţii Novecento, de Alessandro Baricco, traducerea Mihaela Şchiopu, Humanitas, 2013.

Novecento a fost ecranizat de Giuseppe Tornatore în anul 1998, cu titlul La leggenda del pianista sull’oceano ( pianistului de pe ocean), cu Tim Roth în rolul principal.
Într-o dimineaţă, după ce toţi călătorii au debarcat, marinarul Danny Boodmann descoperă în luxosul salon de bal al transatlanticului Virginian o cutie de carton. În ea – un nou-născut, pe care matrozul se hotărăşte să-l adopte, dându-i numele secolului care de-abia începea: Novecento. La opt ani, când Danny Boodmann moare, micul Novecento rămâne pentru a doua oară al nimănui. Adoptat din nou, de data aceasta de căpitan şi de întregul echipaj, băiatul îşi dezvăluie talentul extraordinar: este un pianist desăvârşit, care seara, alături de orchestra vasului, îi încântă pe pasagerii bogaţi de la clasa întâi, iar noaptea, de unul singur, le oferă umililor călători de la clasa a treia o muzică supraomenească, menită să alunge orice urmă de nefericire. Şi totuşi, cum de poate Novecento, care nu a coborât niciodată de pe vas, să cânte despre toată frumuseţea lumii.
FILM – ora 20:30 – Proiecţie scurt-metraje românești

 

  1. ”Vibraţia” (UNATC, Romania – 2013 – 14 min), regia Germain Kanda

 

Sinopsis: “Ne înconjoară, și mai mult decât atât, ea există în interiorul nostru.”  O expunere a fenomenului vibrației pornind de la teoria fizică și descris prin variatele sale modalități de manifestare și percepție, prin instrumente muzicale, voce umană, dans, stări sau chiar materie.

Festivaluri/Premii: Mostra Internacional de Escolas de Cinema, Lisabon, Portugal, 10th edition, 2013; Tibilisi International Student Film Festival, Tbilisi, Georgia, 8th edition, 2013; Budapest Short International Film Festival, Budapesta, Hungary, 9th edition, 2013; Timishort Film Festival, Timisoara, Romania, 5th edition, 2013; Victoria Film Festival, Victoria, Romania, 1st edition, 2013; National Festival for Artistic Short Films, Sibiu, Romania, 2nd edition, 2013; Early Bird Student Film Festival, Sofia, Bulgaria, 9th edition, 2013; CineMaIubit International Student Film Festival, Bucharest, Romania, 2013; Sichuan TV Festival “Gold Panda Awards”, Chengdu, China, 12th edition, 2013; Gopo Awards, Bucharest, Romania, 2014; Academie des arts et tehniques du Cinema – Les César “Panorama des Nuits en Or”, Paris, France, 2014; Early Bird Student Film Festival, Sofia, Bulgaria, 9th edition, 2013 – Second Prize for short documentary film; Sichuan TV Festival “Gold Panda Awards”, Chengdu, China, 12th edition, 2013; Grand Prize for Experimental Film Gopo Awards, Bucharest, Romania, 2014 – Best Short Documentary Film.

 

  1. Să mori de dragoste rănită” (România – 2014 – 22 min), Regia: Iulia Rugină; Cu: Angela Similea, Adina Ștețcu, Paul Radu

 

Sinopsis: În seara asta Andrei și Maria vor auzi pentru ultima oară cântecul Angelei Similea. Pentru că asta este seara în care fiecare a decis că va muri. De dragoste rănită.

Festivaluri/Premii: Transilvania International Film Festival – Premiul Zilelor Filmului Românesc, 2014.

 

  1. „Muzica în sânge” (Strada Film, Romania – 2010 – 17 min), regia Alexandru Mavrodineanu; Cu: Andi Vasluianu, Lele Robert Drumus; producător Strada Film

 

Sinopsis: Noaptea, Petre e paznic la un garaj de autobuze de la marginea Bucureștiului, iar ziua se ocupă de fiul său Robert, despre care crede că e talentat și că are muzica în sânge. El obține o audiție la un faimos producător de manele (Dan Bursuc) care a lansat cu succes carierele unor copii. La audiție tatăl și fiul sunt aproape de visul lor. Lucrurile nu merg așa cum se așteptau, dar câteodată, fericirea vine de la lucruri mai aproape de noi. Pe drumul spre casă Petre descoperă că fiul său are cu adevărat muzica în sânge.

Festivaluri/Premii: Festivalul International de Film Une Nuit Trop Courte, Franta 2010 – cel mai bun film; Festivalul International de Film NEXT, România 2010 – cel mai bun film; Festivalul International de Film Asiana – Coreea 2010 – marele premiu; Festivalul European de Film Scurt Brest – Franța 2010 – cel mai bun film european; Festivalul International de Film Cottbus – Germania 2010 – premiu special; Festivalul International de Film Bruxelles, Belgia 2010 – premiul BeTv, mențiunea specială a juriului pentru muzică; Festivalul International de Film La Boca Del Lobo – Madrid, Spania 2010 – cea mai bună coloană sonoră; Festival On Wheels- Ankara, Turcia 2010 – premiul publicului; Festivalul International de Scurt-metraj, Grimstad, Norvegia 2011 – cel mai bun scurt-metraj; Festivalul International de film Open Cinema Sankt Petersburg 2011 – mențiunea specială a juriului; Mumbai IFF, India 2012 – The Golden Conch pentru cel mai bun film de ficțiune până în 70 de minute.

 

 

Re_Posters_F5_web-2POVEŞTI PENTRU ADULTUL MEU – LUNI, 11 aprilie

 

TEATRU – ora 19.00

Faţă de drepturi – producător Asociaţia Culturală Replika –  Și dacă într-o zi copiii nu vor mai fi calificați, notați, judecați? Și dacă într-o zi adulții și copiii vor decide împreună?

spectacol de teatru educaţional

text: Mihaela Michailov, regia: Radu Apostol, muzica: Bogdan Burlăcianu aka Bobo – Fără Zahăr

în distribuţie: Mihaela Rădescu, Viorel Cojanu şi nouă copii cu vârsta cuprinsă între 12 şi 16 ani Andreea Baraitan, Anca Negoiţă, Ana Maria Zaincovschi, Bianca Gheorghe, Roberta Parascan, Georgiana Moise, Ionuţ Roşca, Denis Nadolu, Mario Ştefan

durata: 1h 10 min

limita de vârstă: 10+

Față de drepturi este un spectacol de teatru educațional și participativ, care pornește de la câteva dintre drepturile fundamentale enunțate în Convenția Drepturilor Copilului: dreptul la educație, dreptul la servicii de sănătate, dreptul la asistență socială, dreptul la opinie, dreptul la libertatea de gândire, dreptul la vacanță și la odihnă, dreptul copilului de a nu fi supus unor forme de violență, abuz sau exploatare.

În Față de drepturi, 9 adolescenți și doi actori provoacă publicul să participe la un spectacol în care respectarea drepturilor devine fundamentul unei dezbateri despre rolul copilului în societatea contemporană, despre nevoia și dorința lui de a fi ascultat și întrebat atunci când se iau decizii care îl privesc, despre respectul pentru valoarea copilăriei sale și necesitatea de a-i da o voce socială care să conteze și care să poată schimba ceva. Știm câte drepturi au copiii? Vrem să ținem cont de ei? Îi lăsăm să vorbească în numele lor? Ne interesează ce gândesc cu adevărat?

În Față de drepturi, adolescenții le vorbesc copiilor și adulților de lângă ei despre drepturile lor, de multe ori ignorate sau insuficient cunoscute, și-i transformă în parteneri de joc, în participanți la proiectul de schimbare socială care ne privește pe toți.

Față de drepturi este spectacolul solidarizării copiilor pentru ca împreună să creeze o lume mai bună, o lume în care să se exprime critic, o lume în care să fie liberi să se afirme așa cum sunt și așa cum și-ar dori să devină.

Fata de drepturi

CARTE – ora 20:00

Prezentarea cărţii  Dreptul copilului la respect. Cum iubește un copil, de Janusz Korczak, traducerea profesor Vasile Moga, Curtea Veche, 2012.

Janusz Korczak (pseudonimul lui Henryk Goldszmit, 1878/79 – 1942) a fost activist social, medic pediatru, pedagog, profesor şi scriitor. După ce şi-a făcut studiile la Universitatea din Varşovia, între 1905 şi 1912 a lucrat la Spitalul de Copii Berson & Bauman din capitala Poloniei, completându-şi educaţia profesională în Elveţia, Germania, Franţa şi Anglia. În 1912, a pus bazele unui orfelinat pentru copii evrei, cu un proiect inovator de mică societate auto-guvernabilă şi un program de cercetare pentru dezvoltarea psihologică şi existenţa socială a copiilor şi adolescenţilor găzduiţi acolo. În 1919, a inaugurat la Pruszkow „Casa Noastră“ pentru copii polonezi (mutată la Varşovia din 1928), care a funcţionat după aceleaşi principii.

 

FILM – ora 20.30 – proiecție film documentar – subtitrare în limba engleză

”Bloody Beans”  / ”Loubia Hamra”(Algeria, France – 2013 – 77 min.), regia: Narimane Mari, cu: Adlane Aïssani, Amir Nourine, Bilal Azil, Chems-Eddine Boudjema, Feyçal Ould Larbi

Sinopsis: Pe o plajă algeriană, copiii se bălăcesc, dorm, se ciondănesc  și apoi brusc se duc la război. N-are nicio legătură cu Împăratul  muștelor, sau cu Războiul nasturilor. În primul ei film, Narimane Mari aduce perspectiva plină de imaginaţie a unor copii despre Războiul de Independenţă din Algeria. Stârniţi de „joaca de-a războiul”, copiii năvălesc în case şi în pieţe şi se dezlănţuie. Totul se întâmplă ca într-un vis, însă pericolele sunt la tot pasul.  Faptele istorice sunt prezentate cu seriozitatea pe care o întâlnim în jocurile de copii, căpătând pe de-o parte, o dimensiune fantastică, iar pe de altă parte, istoria devine astfel un joc sinistru care prin caracterul inevitabil bântuie universul copilăriei.

Festivaluri/Premii: Winner of the Best Documentary Film DOX:AWARD at the 2013 Copenhagen International Documentary Film Festival; International Film Festival of Marseille – FIDMarseille, 2013 – Grand Prix / French competition, Marseille; Expérance Prize Mention, Renaud Victor Prize Mention; Images Festival, Toronto, 2014 – Overkill Award; Dubai International Film Festival ; Doha Film Institute Qumra ; Open Doors – Festival del Film Locarno.

 

Re_Posters_F5_web-3

POVEŞTI CU AVATAR – LUNI, 18 aprilie

 

TEATRU – ora 19.00

Realia (București-Beirut)producător Solitude Project & Căminul Cultural

direcție artistică și performance: Farid Fairuz; text, scenografie și costume: Farid Fairuz; muzica: Dhafer Youssef, Brent Lewis, Karpov not Kasparov, P. I. Ceaikovski, Margareta Pâslaru; suport tehnic: Mircea Ghinea; fotografii:  Sorin Nainer

durata:  1h 20min

limita de vârstă: 14+

În 2010 artistul Mihai Mihalcea a luat cu asalt scena culturală cu un proiect de ficționalizare a propriei biografii devenind Farid Fairuz și lansând în spațiul public o serie de întrebări și reflecții cu privire la producția culturală, capitalism, sexualitate și religie. După „Bun rămas (sau despre discretele scăpări ale sistemului limbic)” – o feerie extrasenzorială sub forma unei procesiuni disco-trash în care autorul “descântă cultura română”, Farid Fairuz a revenit pe scenă cu “Realia (București-Beirut)“, un performance a cărui dramaturgie amestecă planuri temporale, evenimente reale și fictive din viața unui personaj care trăiește simultan o dublă identitate. Farid Fairuz își forțează limitele propriei și limita fragilă dintre discursuri reale și imaginare făcând imposibilă distincția dintre posibil, virtual și real: “Acum 6 ani a trebuit să-mi inventez un personaj ca să mai pot exista. Acum sunt Farid Fairuz si vă spun două lucruri: imperiul Otoman n-a dispărut, o parte a rămas cu siguranță în mine; totul în viață este legat de durere și plăcere, altfel nu-mi explic nimic din toate acestea…”.

 

CARTE – ora 20.20

Prezentarea cărţii Explorări în comunismul românesc (volumul al III lea), de Paul Cernat, Angelo Mitchevici, Ioan Stanomir,  Editura Polirom, 2008.

Volumul analizează producţiile culturale şi politice ale jumătăţii de secol comunist, marcate de propaganda regimului şi aflate în slujba acestuia, care au devenit instrumente de manipulare a mentalului şi comportamentului colectiv. Pe lîngă producţiile artistice ale genurilor consacrate – proza postbelică a lui Cezar Petrescu, Camil Petrescu sau Mihail Sadoveanu, teatrul lui Aurel Baranga, Horia Lovinescu sau Paul Everac, poezia lui Adrian Păunescu etc. –, operele omagiale sau cele de „bilanţ şi directive” din critica şi istoria literară, sînt aduse la suprafaţă alte instrumente eficiente ale propagandei democrat-populare sau ceauşiste, din zone considerate marginale: benzi desenate, scenarii de film, abecedare, povestiri eroice pentru copii şi tineret, broşuri turistice mistificatoare şi altele prăfuite, dar abundente „urme” ale unor activităţi care nu trebuie lăsate să dispară din memoria publică.

 

FILM – ora 20.45 – proiecție film documentar – subtitrare în limba engleză

”When The Earth Seems To Be Light” (Georgia – Germany – 2015 – 76 min), regia: Salome Machaidze, Tamuna Karumidze, David Meskhi, cu: Sandro Popxadze, Mischa Sulakauri, Giorgi Patarkacishvili, Mirian Sulakauri, Sandro Sulakauri

Sinopsis: Tinerii skateri georgieni, artiștii și muzicienii se simt prinşi ca într-o capcană între puterea exercitată de biserică și lumea politică. Astfel îşi creează propriile lor spații pe sub viaducte și în alte „non-locuri” unde se pot manifesta liberi. Li se pun întrebări legate de Dumnezeu, iubire şi libertate, dar ceea ce preferă aceşti copii este mai degrabă doar să se dea cu rolele sau cu skate-ul – preocupare de-a dreptul obsesivă pentru mulţi dintre ei.

Nu căderile, loviturile sau accidentările îi afectează cel mai tare, ci mentalitatea îngustă a semenilor. Unul dintre ei a fost agresat din pricina frizurii, lucru pe care şi-l explică prin faptul că georgienii nu acceptă ca oamenii să arate diferit. În majoritatea lor aceşti copii împărtăşesc o viziune sumbră asupra viitorului Georgiei. Pentru ei Georgia e mai degrabă o ţară a trecutului, deloc interesată de nou. Şcoala le oferă cunoştiinţe prea puţin relevante, motiv pentru care preferă să piardă timpul aruncând cu cockteiluri Molotov pe o pantă din beton. Cele mai răspândite tatuaje sunt: „Jurnalul de care nu poţi scăpa”, „tatuează-ţi cu ceea ce simţi”, „cu ceea ce e important pentru tine în acest moment”. Fotografiile-portret ale acestor skateri sunt realizate de David Meskhi, unul dintre cei trei regizori ai filmului. Mărturiile tinerilor sunt intercalate cu imagini filmate în timpul manifestaţiilor publice din Georgia.

Festivaluri/Premii: International Documentary Film Festival Amsterdam 2015 – Award for Best First Appearance; The 16th Tbilisi International Film Festival – „Prometheus” for the best documentary; hádoc – ciclo de cinema documental, Portugal; Tempo Documentary Festival 2016, Suedia.

 

Re_Posters_F5_web-4POVEŞTI CU CETĂŢENI DE CLASA a2-a – LUNI, 25 aprilie

 

TEATRU – ora 19.00

Cunthate [URĂ] – producător Teatrul Bezna, Colectiv A, în parteneriat cu Căminul Cultural şi Replika

traducerea din limba engleză: Cătălin Bucioveanu; text&regia: Nico Vaccari; mişcarea scenică: Carmen Coţofană; scenografia: Steliana Ştefănescu; în distribuţie: Florina Gleznea, Katia Pascariu, Oana Puşcatu; fotografii: Doru Mihai Vatavului

durata: 1h

limita de vârstă: 18+

acest proiect este sprijinit de Fundaţia Erste

Cunthate [URĂ] pune problema propagandei împotriva femeii care susţine profitul pornografiei GONZO, un tip de pornografie care împinge limitele corpului femeilor prin acte sexuale violente. Comparând aceste acte pornografice cu tehnici de tortură politică oficiale, CUNTHATE [URĂ] avertizează asupra influenței pe care violența pornografiei o are în mass-media și despre impactul ei asupra relațiilor interpersonale.
Violurile reprezentate în spectacol s-au întâmplat pe scară largă și vor continua să se întâmple în viitor.

 

CARTE – ora 20.00

Prezentarea cărţii Povestea slujitoarei, de Margaret Atwood, traducerea şi note Diana Marin-Caea, Editura ART, 2016

Într-o Americă dintr-un viitor deloc îndepărtat, instaurarea violentă a unui regim teocratic creștin și escaladarea abruptă a abuzurilor acestuia ajung să priveze femeile de toate drepturile și libertățile. Ele sunt împărțite în diverse categorii, având roluri precise și sarcini stricte de îndeplinit. Din cauza natalității scăzute, există o castă a Slujitoarelor cărora le revine rolul de „utere umblătoare”, iar Offred face parte din prima lor generație. Chinuită de o singurătate dureroasă, Offred se străduiește să-și reprime fluxul amintirilor care provin de pe vremea când avea o familie și o viață normală și încearcă să se resemneze pentru a supraviețui în îngrozitoarea lume nouă. Curând însă, descoperă că regulile sunt făcute să fie încălcate, și chiar de către cei care le-au instaurat.

Povestea Slujitoarei este o distopie sumbră și un roman răscolitor, considerat de mulți capodopera scriitoarei canadiene.

 

FILM – ora 20.30 – Proiecţie film de lung metraj – subtitrare în limba română

”Plemya” / ”Tribul” (Ucraina, Olanda – 2014 – 2h:6 min), Regia: Miroslav Slaboshpitsky; Cu: Yana Novikova, Rosa Babiy, Grigoriy Fesenko, Alexander Dsiadevich; Distribuit în Romania de Transilvania Film; Limita de vârstă: 15+

Sinopsis: Serghei este surdo-mut și începe cursurile unei școli specializate, cu internat. Aici trebuie să-și facă loc în ierarhia Tribului, rețeaua de trafic de droguri și prostituție din incinta școlii. După ce ia parte la mai multe jafuri, urcă în ierarhie. Într-o zi, o întâlnește pe Anna, una dintre iubitele Șefului, și fără să vrea, încalcă toate regulile nescrise ale tribului.

Festivaluri/Premii: Cannes Film Festival – Critic’s Week Grand Prix: Grand Prix Nespresso, France 4 Award Visionary Award, grant Gan Foundation Support for Distribution; Toronto International Film Festival (Canada) – official program; International Film Festival in Karlovy Vary – special screening; Locarno Film Festival (Switzerland) – special screening ; San Sebastian International Film Festival (Spain) – official program; Andrei Tarkovsky „Mirror” Film Festival (Russia) – Grand Prix; Golden Apricot Film Festival (Armenia) – Grand Prix and FIPRESCI prize; Palic Film Festival (Serbia) – Grand Prix; IFF in Motovun (Croatia) – Grand Prix; Art Film Festival, Trencin (Slovakia) – Mayor Prize.

Lasă un semn

comentarii

Semne bune de la Persoane juridice

Descarcă, completează și semnează Contractul de sponsorizare prin care afacerea ta poate susține educația culturală.
Dacă firma este plătitoare de impozit pe profit: 20%;
Dacă firma este plătitoare de impozit pe venit: 20% trimestrial;
Dacă ești PFA, sponsorizarea este deductibilă la calculul impozitului pe venit în limita a 5% din venitul net.
ASOCIAȚIA PENTRU EDUCAȚIE ȘI CULTURĂ ADLITTERA (A.E.C.A.) este înscrisă în Registrul entităților pentru care se acordă deduceri fiscale (INTERNT-266538804).
Virează către noi să putem avea coerență și mai multă consistență în informațiile culturale de care ai nevoie.
Revista SemneBune© este un proiect editorial al Asociației AdLittera și este online din 2010.

Autor articol: Andreea Tănase

Vice-președinte și Director de Programe sociale al Asociației pentru Educație și Cultură AdLittera, Andreea a fost premiată la ediția a IV-a (2013) a Concursului de debut literar „Incubatorul de condeie” (IDC, Proză scurtă) și a câștigat Premiul Revistei SemneBune în acelaşi an. Călătoreşte excesiv, citește cu pasiune, scrie proză scurtă când are timp și își divinizează cele două pisici Sphynx.