NSFW – un spectacol inedit într-un hub trendy din Bucureşti

Emilian_Oprea_promoŞtiţi casa aceea mare de pe strada Eremia Grigorescu care are o pictură imensă pe o latură cu o fată verde? Dacă circulaţi cu maşina, probabil nu o ştiţi, căci strada e cu sens unic spre Piaţa Lahovary, dinspre Grădina Icoanei. Dar dacă aţi mers pe jos spre Grădina Icoanei, nu aveaţi cum să o rataţi. Multă vreme i s-a spus Casa cu fata verde. Acum i se spune social, cultural and art hub.

S-o luăm pe rând. Social hub. Cum vine asta, vă întrebaţi? E un concept pe cât de simplu, pe atât de interesant şi funcţional. Mergi acolo să socializezi, desigur, dar nu oricum (şi nu oricine). Mai întâi îţi faci un card de membru trimiţând un e-mail la new[at]whatsthepoint[punct]ro. În acest e-mail trebuie să povesteşti despre tine, despre ce munceşti şi ce interese ai în afara meseriei. Cu acest card, poţi apoi să cumperi timp (1h=50lei, 2h=60 lei, all day=100 lei) pentru a beneficia de toate facilităţile spaţiului: bar, restaurant, zonă de citit sau relaxare, spaţiu de lucru şi de întâlniri şi o terasă spaţioasă. În plus, vei avea acces fără costuri adiţionale la toate piesele de teatru, vernisajele de artă contemporana, concerte, proiecţiile video, performance si workshop-uri.

Şi aşa ajungem la cea de-a doua caracteristică: cultural and art hub. Casa cu fata verde pune la dispoziţie spaţiul generos, cu un design minimalist-industrial şi organizat surprinzător de funcţional şi modern pentru diverse manifestări culturale. Happeninguri, cum ne place să le spunem lately. Acestea pot fi vernisaje de artă contemporană, în cadrul cărora membrii şi vizitatorii ocazionali pot admira sculpturi sau ansambluri realizate de artişti contemporani internaţionali. Tot aici, sunt puse în scenă piese de teatru actuale, îndrăzneţe şi foarte colorate.

Una dintre ele este de , pe care am văzut-o la duminică, 21 februarie. Era prima dată când intram în spaţiul Point, aşa că am absorbit cu interes noutatea şi prospeţimea locului. Am fost întâmpinată de un bar deschis, la care câţiva oameni deja beneficiau de cocktail-ul inclus în preţul biletului la spectacol. Am numărat în total 28 de locuri la cele 8 mese şi un bar cu scaune înalte. Imediat m-am gândit că nu sunt suficiente pentru toţi oamenii care vor fi interesaţi de acest loc inedit. Printre mese erau presărate sculpturi şi angrenaje artistice ale unor artişti internaţionali, iar printre sculpturi şi forme arhitecturale de design, erau presăraţi oameni care mai de care mai cunoscuţi din industria filmului, teatrului şi televiziunii, toţi la fel de curioşi să vadă premiera .

Şi s-a dat drumul în sala de spectacol, care este la etajul 1. Locurile spectatorilor erau nişte scaune modulare, majoritatea plasate la acelaşi nivel cu scena, printre decorul piesei şi actorii aflaţi deja la locurile lor. Publicul a intrat pe fondul sonor al unui meci de fotbal, comentat puternic atât de comentatorul de la televizor, cât şi de actorul , în rolul Rupert. Tot în prima scenă facem cunoştinţă şi cu Charlotte, jucată de Ana-Maria Moldovan, şi cu Sam, jucat de Rareș Andrici.

Cei trei sunt colegi de redacţie la o revistă pentru bărbaţi, unde şeful lor, Aidan (un Emilian Oprea efervescent şi energic), le cere să facă fel de fel de experimente şi sacrificii, de dragul revistei. Astfel, Rupert a ţinut o dietă cu proteine timp de 6 luni, până când „a văzut elfi în supă” şi a ajuns la spital, iar Sam este şantajat să renunţe la excursia romantică în care avea de gând să îşi ceară iubita de soţie, pentru a merge în Oceanul Arctic şi a scrie un articol despre asta. Despre Charlotte bănuim cu toţii că se culcă cel puţin cu Aidan, dacă nu şi cu Rupert.

01.NSFW_by_Adi_Bulboaca

După ce facem cunoştinţă cu redacţia, aflăm şi care este catalizatorul piesei: fiecare număr al revistei are pe copertă câte o tânără cu sânii goi într-o postură provocatoare; tânăra din ultimul număr, însă, avea doar 14 ani, ceea ce pune atât familia fetei, cât şi conducerea revistei, în situaţii dramatice. Tatăl fetei, Domnul Bradshaw (jucat excelent de Gabriel Răuţă) îşi face apariţia în redacţie, unde are un meci de orgolii, replici violente, demonstraţii de forţă şi şantaj cu personajul jucat de Emilian Oprea (Aidan). Partea aceasta din spectacol a fost preferata mea, de departe. Cei doi şi-au flexat muşchii actoriceşti, uitând de public şi de ceilalţi trei actori din scenă, implicându-se în chestiunea fetei de 14 ani care apare cu sânii goi pe o copertă de revistă ca şi cum viaţa lor ar fi depins cu adevărat de asta. Practic, asistăm la un întreg proces, ascultăm pledoariile acuzării şi apărării şi suntem martorii unei tentative de înţelegere fără proces, prin oferirea unui cec de 25.000 de lire sterline, care, în viziunea lui Aidan, ar acoperi daunele aduse imaginii şi inocenţei fetei de 14 ani. Vă las pe voi să descoperiţi dacă Domnul Bradshaw acceptă sau nu cecul şi care sunt urmările deciziei lui în redacţia revistei.

După ieşirea din scenă a lui Gabriel Răuţă, a fost un moment de confuzie în public, majoritatea având senzaţia că piesa se terminase. Şi pe bună dreptate, deoarece am fost invitaţi să ne ridicăm de la locurile noastre şi să coborâm pe o scară ce părea de serviciu. Am coborât până la subsol, unde am fost invitaţi să ocupăm alte scaune şi unde a devenit evident că spectacolul continuă într-o atmosferă de club techno, cu o voce asurzitoare în difuzoare, cu lumini negre de la neoane şi panouri luminoase.

Curând, am înţeles că ne aflam în redacţia unei reviste pentru femei de această dată – Electra. Revista femeilor puternice, moderne, educate. Sam (Rareș Andrici) vine la interviu aici, după ce fusese făcut responsabil pentru publicarea imaginii indecente cu fata de 14 ani în revista pentru bărbaţi şi fusese concediat. La Electra găseşte o variantă feminină a lui Aidan, şi descoperă că, în ciuda discursului, i se cere în continuare să  facă sacrificii şi compromisuri de dragul revistei, i se cere să dezvăluie detalii intime din viaţa lui de cuplu şi este exploatat şi desconsiderat, la fel ca în redacţia revistei pentru bărbaţi.

05.NSFW_by_Adi_Bulboaca

Practic, mesajul piesei este o oglindă pe care ne-o pune în faţă, pentru că fiecare dintre spectatori este, la rândul său, un consumator. Şi ştim cu toţii că sexul vinde cel mai bine, iar cei care lucrează în industria promovării se folosesc de el, iar consumatorul de rând se lasă sedus de el. NSFW este abrevierea de la Not Safe For Work, o sintagmă folosită pentru paginile sau website-urile care conțin materiale erotice sau pornografice şi care nu ar trebui accesate în public sau la locul de muncă. Obsesia societăţii, însă, pentru perfecţiunea corpului feminin, este mai puternică decât normele impuse, iar cele două categorii de reviste se folosesc, fiecare în modul ei, de ea, pentru a vinde următorul număr.

Textul „NSFW” a fost montat în premieră națională la POINT în regia lui . Scenografia le aparţine Soniei Constantinescu și Ancăi Miron. Autoarea textului, , este unul dintre cei mai apreciaţi tineri dramaturgi britanici contemporani şi a devenit cunoscută mai ales după ce a scris scenariul serialului de televiziune Skins. Piesele sale se joacă, printre altele, la National Theatre şi Royal Court Theatre.

_______________________

NSFW de Lucy Kirkwood
Regia:
Distribuția: Emilian Oprea, Gabriel Răuță, Ana-Maria Moldovan, , Rareș Andrici
Scenografia: & Anca Miron
Traducerea: Andreea Vasile
Video design: Cinty Ionescu
Light design: Bogdan Gheorghiu
Ilustrația muzicală: Andreea Veder
Durata: 1h30’, fără pauză

Spectacolul nu este recomandat persoanelor cu vârsta sub 16 ani!

Credit foto: Adi Bulboacă şi Cristiana Cott Negoescu

Lasă un semn

comentarii

Autor articol: Andreea Tănase

Andreea Tănase
Vice-președinte și Director de Programe sociale al Asociației pentru Educație și Cultură AdLittera, Andreea a fost premiată la ediția a IV-a (2013) a Concursului de debut literar „Incubatorul de condeie” (IDC, Proză scurtă) și a câștigat Premiul Revistei SemneBune în acelaşi an. Călătoreşte excesiv, citește cu pasiune, scrie proză scurtă când are timp și își divinizează cele două pisici Sphynx.