Lectura ocupă școala – Un proiect de interveție culturală marca Replika

În data de 18 februarie a debutat proiectul de intervenție culturală „LECTURA OCUPĂ ȘCOALA”, desfășurat de Asociația în 3 școli din București. Miza principală a proiectului este creșterea apetitului pentru lectură și pentru cultura contemporană dedicată tinerilor și transformarea școlii într-un mediu artistic participativ.

Proiectul este centrat pe dramatizarea unor opere opere literare clasice și contemporane, adresate copiilor și adolescenților: „Marile speranțe” de Charles Dickens, „Singur pe lume” de Hector Malot, „Aventurile lui Habarnam” de Nikolai Nosov, „Ca peștele în copac” de Lynda Mullaly Hunt, „Confesiunile unui prieten imaginar” de Michele Cuevas.

Proiectul propune implicarea copiilor și adolescenților în lectura performativă a dramatizărilor și participarea lor la ateliere teatrale realizate după metodologia teatrului educațional.

Experiența anterioară a artistelor și artiștilor Centrului Educațional în școli și licee a demonstrat necesitatea și relevanța demersurilor teatrale capabile să stimuleze gustul pentru lectură și interesul pentru creația teatrală contemporană. Adolescenții care vor participa la ateliere și, ulterior, la spectacolele-lectură își dezvoltă, prin intermediul activităților teatrale, abilitatea de a înțelege un text literar în profunzime, empatia, raportarea emoțională și reflexivă la personaje apropiate de vârsta lor, precum și capacitatea de a explora experiențe de viață noi.

Prima dramatizare care va fi citită împreună cu adolescente și adolescenți la Școala 135 din București are la bază romanul „Confesiunile unui prieten imaginar ” de Michele Cuevas – o poveste plină de sensibilitate despre nevoia de libertate a celor care ne însoțesc în jocurile copilăriei.


LECTURA OCUPĂ ȘCOALA este un proiect inițiat de și co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

Centrul de Teatru Educaţional Replika reprezintă un spaţiu cultural interdisciplinar, dedicat explorării şi prezentării publice a creaţiilor artistice performative, concepute de artişti activişti într-o strânsă relaţie cu comunitatea. Artiştii şi cetăţenii activi dau replică problemelor comunităţilor.

Centrul REPLIKA își propune să devină o platformă de creație pedagogică și artă participativă, prin care categorii de public marginalizate să se poată autoreprezenta și să-și poată crea arta care le definește nevoile și așteptările. Credem că accesul la orice manifestare culturală trebuie să fie gratuit, susţinut de întreaga comunitate.

În 2016, Centrul de Teatru Educaţional Replika a obținut premiul AFCN pentru incluziune socială și dialog intercultural și a fost nominalizat la Premiile Radio România Cultural, secțiunea “Proiecte culturale şi festivaluri”.

În 2018, în cadrul ”Galei Premiilor UNITER”, Centrul REPLIKA a primit ”Premiul Consiliului Britanic” (The British Council Award)

Lasă un semn

comentarii

Autor articol: Andreea Tănase

Andreea Tănase
Vice-președinte și Director de Programe sociale al Asociației pentru Educație și Cultură AdLittera, Andreea a fost premiată la ediția a IV-a (2013) a Concursului de debut literar „Incubatorul de condeie” (IDC, Proză scurtă) și a câștigat Premiul Revistei SemneBune în acelaşi an. Călătoreşte excesiv, citește cu pasiune, scrie proză scurtă când are timp și își divinizează cele două pisici Sphynx.