Dan Nuțu, debutantul lui Pintilie, la primul Cineclub FILM al stagiunii

Vineri, 29 noiembrie 2019, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 25-a ediţie a Cineclubului FILM, prima din stagiunea 2019-2020 a Cinematecii. În cadrul acestei întâlniri, va fi prezentat, într-o proiecţie de pe peliculă (35mm), un alt film important al istoriei cinematografului românesc: DUMINICĂ LA ORA 6 (1966) de . Proiecția va fi precedată de o discuție cu actorul , interpret principal în filmul prezentat, care și-a făcut debutul cinematografic cu DUMINICĂ LA ORA 6. Evenimentul de la Cinemateca Eforie include și lansarea celui mai recent număr al revistei FILM (3 / 2019, al 25-lea din istoria publicaţiei trimestriale editate de ). La lansare vor mai participa criticul şi profesorul Dana Duma, redactor şef, precum şi redactori şi colaboratori ai revistei FILM.

este o serie de evenimente (proiecţii speciale cu filme româneşti remarcabile, prezentate în copii noi sau restaurate şi însoţite de discuţii cu invitaţi) organizată de Arhiva Naţională de Filme – Cinemateca Română în colaborare cu revista FILM, publicaţie trimestrială a Uniunii Cineaştilor din România (UCIN).

Tariful unic de acces la aceste evenimente este de 5 lei.


s-a deschis în luna ianuarie 2015, cu filmul O LACRIMĂ DE FATĂ (Iosif Demian, 1980). În cadrul următoarelor 23 de întâlniri de la Cinematecă au mai fost prezentate filmele româneşti S-A FURAT O BOMBĂ (Ion Popescu Gopo, 1962), MERE ROŞII (Alexandru Tatos, 1976), MOROMEŢII (Stere Gulea, 1987), RECONSTITUIREA (, 1970), DIRECTORUL NOSTRU (Jean Georgescu, 1955), DOMNIŞOARA AURICA (Şerban Marinescu, 1986), IACOB (Mircea Daneliuc, 1988), NUNTA DE PIATRĂ (Mircea Veroiu şi Dan Piţa, 1971), TRECĂTOARELE IUBIRI (Malvina Urşianu, 1974), ANOTIMPURI (Savel Stiopul, 1964), SĂ MORI RĂNIT DIN DRAGOSTE DE VIAŢĂ (Mircea Veroiu, 1984), LA CAPĂTUL LINIEI (Dinu Tănase, 1983), SECVENŢE (Alexandru Tatos, 1982), ŢĂRMUL N-ARE SFÂRŞIT (Mircea Săucan, 1961), DINCOLO DE BARIERĂ (Francisc Munteanu, 1965), FAUST XX (Ion Popescu Gopo, 1966), FRUCTE DE PĂDURE (Alexandru Tatos, 1983), DINCOLO DE NISIPURI (Radu Gabrea, 1973), APA CA UN BIVOL NEGRU (lungmetraj documentar-eseu colectiv, 1970), 100 DE LEI / SUTA DE LEI (Mircea Săucan, 1973), ILUSTRATE CU FLORI DE CÂMP (Andrei Blaier, 1975), CASA DE PE STRADA NOASTRĂ (scurtmetraj documentar-eseu, Mircea Săucan, 1957), MEANDRE (Mircea Săucan, 1967) și LOVIND O PASĂRE DE PRADĂ (Iosif Demian, 1983).

Printre invitaţii de până acum ai Cineclubului s-au numărat: regizorii Andrei Cătălin Băleanu, Laurenţiu Damian, Stere Gulea, Dan Piţa şi Dinu Tănase, directorii de imagine Vivi Drăgan Vasile şi Doru Mitran, monteurii Mircea Ciocâltei şi Melania Oproiu, cântăreața şi actriţa Marina Voica, actorii Dan Condurache, Ion Dichiseanu, Irina Ionescu, Dan Nuţu şi Dorel Vişan, criticii şi istoricii de film Ioan-Pavel Azap, Călin Căliman, Dana Duma, Marilena Ilieşiu, Magda Mihăilescu, Dinu-Ioan Nicula, Cristian Tudor Popescu, Călin Stănculescu şi Titus Vîjeu, scriitorul şi publicistul Bedros Horasangian, jurnalistul şi editorul Emil Stanciu, jurnaliştii George Canache şi Dinu Moraru.


Detalii despre filmul prezentat:

DUMINICĂ LA ORA 6

România, 1966, 35mm, alb-negru, 83 min.

Versiune originală

Dramă

Regia: Lucian Pintilie

Cu: , Irina Petrescu, Graziela Albini, Eugenia Popovici, Eugenia Bosânceanu, Constantin Cojocaru

Sinopsis:

România, anul 1940. Un băiat cunoaște o fată. Se îndrăgostesc, fără a ști însă care este adevărata identitate a celuilalt. Amândoi duc o viață palpitantă și periculoasă, luptând pe ascuns împotriva fascismului, dar convingerile politice le afectează povestea de iubire. Într-o lume potrivnică, ei sunt ca două linii paralele care se întâlnesc preț de o secundă doar ca să se îndepărteze din nou, pentru totdeauna.

Premii:

Grand Prix – Rencontres Internationales Film et Jeunesse, Cannes; Premiul Special al Juriului, Premiul „Opera Prima”, Premiul Mișcării de Experiment și Cinecluburi și Premiul Special al Criticii – Mar del Plata; Trofeul de Aur „Cabeza de Palengua” – Acapulco; Premiul Special al Juriului și Premiul de interpretare feminină (Irina Petrescu) – Mamaia; Premiul Special al Juriului (Sergiu Huzum) – Congresul UNIATEC Praga etc.

Experimentul este necesar. Orice experiment implică – e firesc – o doză de risc. El nu trebuie însă, evident, să cantoneze în cercetări formale, adică în formalism. În ceea ce privește DUMINICĂ LA ORA 6, nu forma este pe primul plan, ci încercarea de a exprima cu mijloace expresive noi acel conținut care ne este cunoscut. Lucian Pintilie este un regizor de teatru, cu o experiență limitată și în televiziune. El a fost obișnuit cu convențiile scenei, cu tirania textului, iar acest film, cu calitățile și excesele lui, ilustrează tocmai această beție care l-a cuprins pe Pintilie când s-a întâlnit cu posibilitățile filmului, cu mobilitatea cadrului, cu resursele contrapunctului audio-vizual, cu putința reproducerii fluxului vital al realității și cu alte aspecte ale creației filmice, necunoscute omului de teatru. De aici excesele și artificiile. Unii au spus însă că filmul lui Lucian Pintilie n-ar cuprinde valori emoționale. Dacă am admite că observația este întemeiată, s-ar putea replica în treacăt că printre direcțiile filmului modern există și una de acest ordin – raționalitatea severă a organizării și exprimării conținutului.” (Victor Iliu, 1966, în „Fascinația cinematografului”, 1973)

Lasă un semn

comentarii

Autor articol: Semnu' Bun

Avatar
Primul semnalizator cultural de pe această platformă. Îndrumă și recomandă din 2010.