La Iași se joacă „Ținuturile joase”, adaptare după romanul Hertei Muller (regia: Mihaela Panainte)

Teatrul Național Iași anunță cea dintâi premieră a stagiunii 2018-2019, care va avea loc pe 13, 14 octombrie, de la ora 19:00, la Teatru³: Ținuturile joase, o adaptare a romanului omonim scris de Herta Muller.

Adaptarea este realizată de Mihaela Panainte.

Regia: Mihaela Panainte

Scenografia: Dan Istrate

Coregrafia: Oana Sandu

Distribuția: Mălina Lazăr, Ștefania Sandu, Horia Veriveș, Ionuț Cornilă, Andrei Grigore Sava,

Radu Homiceanu, Alexandru Gușă, Sara Tayari, Marian Alexandru Chiculiță, Bogdan George Ionescu (percuție)

 Un teatral produs în parteneriat cu Centrul Cultural German Iași și Goethe Institut.

durata: 1h 10′

DESPRE LUCRUL LA PIESĂ, CU ACTORII DE LA TNI

„Un proiect de echipă, un proiect viu”, cum l-a numit Mihaela Panainte, care a adus împreună actori ai Naționalului ieșean și studenți la Actorie ai Universității Naționale de Artă „George Enescu” Iași, anul II – clasa profesor Emil Coșeru și anul III – clasa profesor Octavian Jighirgiu).

„Lectura volumului de povestiri Ținuturile joase de Herta Müller mi-a adâncit convingerea fermă că primul semn al desprinderii brutale de copilărie, de un spațiu pur al existenței noastre, apare atunci când ființa noastră se izbește de cruzimea celor din jur.

Satul – Lumea,  privit prin ochii copilului povestitor,  este macinat de tensiuni, tristețe și . Naratoarea, aflată la vârsta inocenței, plonjează în acest bastion al cruzimii, printre obiecte, gânduri, amintiri, gesturi, mărturii, dispariții, priviri, spaime și închipuiri,

revelându-i-se, astfel, lumea adulților, impregnată de fiorul morții.

Scufundarea în acest univers reprezintă un drum inițiatic printre vise, așteptări și temeri continue, unde granița dintre realitate și imaginar dispare.  Ascuțimea percepțiilor copilei o forțează pe aceasta să descopere sufletele pustiite ale locuitorilor tărâmului de jos și, drept urmare, să conștientizeze necesitatea unui refugiu într-o lume plăsmuită. Asta e singura formă de revoltă care o ajută să reziste și să supraviețuiască coșmarului realității.

Problematica memoriei, identității, absenței, efemerității, discontinuității, timpului, ambiguității, oniricului mă preocupă în mod obsesiv în toate spectacolele mele. Aceste teme se vor regăsi și în acest spectacol, montat de mine la Teatrul Național Iași, unde am avut șansa să întâlnesc o echipă excepțională.” (Mihaela Panainte, regizoarea spectacolului)


„Principiul oglindirii perceput ca fenomen fizic dar și ca fenomen educațional, stă la baza conceptului spațial propus  pentru regia premierei Ținuturile joase de Herta Müller. Imaginea oglindită este una dintre iluziile optice rar conștientizate în cotidian. Așa cum arată E.H. Gombrich, în studiul său „Artă și iluzie”, imaginea reflectată suferă transformări  care, uneori, le realizăm doar prin experiment. Copilăria este starea de grație în care ni se formează propria oglindă. Amintirea copilăriei este starea de grație, în care ne căutăm în reflexie, în încercarea timidă și esențială, de a ne înțelege.” (Dan Istrate, scenograful spectacolului, despre conceptul spațial propus pe scena Teatrului³ din Iași)


În cadrul conferinței de presă ce anunța premiera, s-a simțit o legătură puternică între actori, studenții de la actorie și ceilalți din echipă. Cuvântul de bază care a stat pe buzele lor: ÎMPREUNĂ. Apoi, destăinuind din experiența repetițiilor, atât actorii TNI-ului, cât și studenții, au spus că au văzut cum au crescut prin acest spectacol, împreună, dar și individual.

Alexander Rubel (Directorul Centrului Cultural German din Iași) a precizat că Herta Muller, în acest context, pare să fie o legătură interesantă între România și Germania. De altfel, regizoarea a precizat că Herta Muller nu este destul de cunoscută în România și că ar trebui să se facă mai des adaptări după textele scriitoarei.

este partener media al evenimentelor TNI.

Lasă un semn

comentarii

Semne bune de la Persoane juridice

Descarcă, completează și semnează Contractul de sponsorizare prin care afacerea ta poate susține educația culturală.
Dacă firma este plătitoare de impozit pe profit: 20%;
Dacă firma este plătitoare de impozit pe venit: 20% trimestrial;
Dacă ești PFA, sponsorizarea este deductibilă la calculul impozitului pe venit în limita a 5% din venitul net.
AdLittera este înscrisă în Registrul entităților pentru care se acordă deduceri fiscale.
Virează către noi să putem avea coerență și mai multă consistență în informațiile culturale de care ai nevoie.
Revista SemneBune© este un proiect editorial al Asociației AdLittera și este online din 2010.

Autor articol: Corina Giurgia

Licențiată în Jurnalism şi Ştiințe ale Comunicării, cu un masterat în Filosofie Aplicată şi Management Cultural, continua căutările în lumea oamenilor frumoși. Iubește Iaşul, cu întâmplările şi străzile pe care se plimbă încă scriitori şi poeți adevărați. Dependentă de ploaie, cu o obsesie pentru umbrele. Ambasadoare SemneBune la Iași. O găsiți și pe blogul personal: http://jurnalistacum.blogspot.ro/