Teatrul Național Iași anunță cea dintâi premieră a stagiunii 2018-2019, eveniment care va avea loc pe 13, 14 octombrie, de la ora 19:00, la Teatru³: Ținuturile joase, o adaptare a romanului omonim scris de Herta Muller.
Adaptarea este realizată de Mihaela Panainte.
Regia: Mihaela Panainte
Scenografia: Dan Istrate
Coregrafia: Oana Sandu
Distribuția: Mălina Lazăr, Ștefania Sandu, Horia Veriveș, Ionuț Cornilă, Andrei Grigore Sava,
Radu Homiceanu, Alexandru Gușă, Sara Tayari, Marian Alexandru Chiculiță, Bogdan George Ionescu (percuție)
Un eveniment teatral produs în parteneriat cu Centrul Cultural German Iași și Goethe Institut.
durata: 1h 10′
DESPRE LUCRUL LA PIESĂ, CU ACTORII DE LA TNI
„Un proiect de echipă, un proiect viu”, cum l-a numit Mihaela Panainte, care a adus împreună actori ai Naționalului ieșean și studenți la Actorie ai Universității Naționale de Artă „George Enescu” Iași, anul II – clasa profesor Emil Coșeru și anul III – clasa profesor Octavian Jighirgiu).
„Lectura volumului de povestiri Ținuturile joase de Herta Müller mi-a adâncit convingerea fermă că primul semn al desprinderii brutale de copilărie, de un spațiu pur al existenței noastre, apare atunci când ființa noastră se izbește de cruzimea celor din jur.
Satul – Lumea, privit prin ochii copilului povestitor, este macinat de tensiuni, tristețe și moarte. Naratoarea, aflată la vârsta inocenței, plonjează în acest bastion al cruzimii, printre obiecte, gânduri, amintiri, gesturi, mărturii, dispariții, priviri, spaime și închipuiri,
revelându-i-se, astfel, lumea adulților, impregnată de fiorul morții.
Scufundarea în acest univers reprezintă un drum inițiatic printre vise, așteptări și temeri continue, unde granița dintre realitate și imaginar dispare. Ascuțimea percepțiilor copilei o forțează pe aceasta să descopere sufletele pustiite ale locuitorilor tărâmului de jos și, drept urmare, să conștientizeze necesitatea unui refugiu într-o lume plăsmuită. Asta e singura formă de revoltă care o ajută să reziste și să supraviețuiască coșmarului realității.
Problematica memoriei, identității, absenței, efemerității, discontinuității, timpului, ambiguității, oniricului mă preocupă în mod obsesiv în toate spectacolele mele. Aceste teme se vor regăsi și în acest spectacol, montat de mine la Teatrul Național Iași, unde am avut șansa să întâlnesc o echipă excepțională.” (Mihaela Panainte, regizoarea spectacolului)
„Principiul oglindirii perceput ca fenomen fizic dar și ca fenomen educațional, stă la baza conceptului spațial propus pentru regia premierei Ținuturile joase de Herta Müller. Imaginea oglindită este una dintre iluziile optice rar conștientizate în cotidian. Așa cum arată E.H. Gombrich, în studiul său „Artă și iluzie”, imaginea reflectată suferă transformări care, uneori, le realizăm doar prin experiment. Copilăria este starea de grație în care ni se formează propria oglindă. Amintirea copilăriei este starea de grație, în care ne căutăm în reflexie, în încercarea timidă și esențială, de a ne înțelege.” (Dan Istrate, scenograful spectacolului, despre conceptul spațial propus pe scena Teatrului³ din Iași)
În cadrul conferinței de presă ce anunța premiera, s-a simțit o legătură puternică între actori, studenții de la actorie și ceilalți din echipă. Cuvântul de bază care a stat pe buzele lor: ÎMPREUNĂ. Apoi, destăinuind din experiența repetițiilor, atât actorii TNI-ului, cât și studenții, au spus că au văzut cum au crescut prin acest spectacol, împreună, dar și individual.
Alexander Rubel (Directorul Centrului Cultural German din Iași) a precizat că Herta Muller, în acest context, pare să fie o legătură interesantă între România și Germania. De altfel, regizoarea a precizat că Herta Muller nu este destul de cunoscută în România și că ar trebui să se facă mai des adaptări după textele scriitoarei.
SemneBune este partener media al evenimentelor TNI.