Horia Veriveș – noua Chiriță a Iașului, în regia lui Ion Sapdaru (premiera: 11 noiembrie, TNI)

Iașul va avea o „Chiriță nouă”, interpretată de Horia Veriveș, care este cel mai tânăr interpret al personajului de până acum. În conferința de presă de ieri, de la Teatrul Național „V. Alecsandri”, regizorul a povestit despre provocările pe care le-a avut în regizarea „Chiriței în provinție”, dar și despre cât de mult a ținut să păstreze indicațiile clasice ale textului. Regizorul a recunoscut că există probleme financiare în ceea ce privește noile proiecte teatrale și că Ministerul Culturii nu s-a arătat deschis în a finanța propunerea. 

Horia Veriveș a povestit că odată cu rolul Chiriței a trebuit să-și schimbe tabieturile, să renunțe la fumat (pentru voce) și să aibă un program strict de reptiții, odihnă. 

Daniel Busuioc a precizat faptul că în piesă se pun în valoare tinerii actori, tinerii regizori, care au devenit asistenții de regie ai lui .

Ion Sapdaru a precizat că prin noua montare a „Chiriței” se recuperează un simbol al Naționalului ieșean și că, practic, avem de-a face cu un un brand al Iașului, un brand recuperabil, valorificabil.

Actualitatea Chiriței merită abordată, iar faptul că Alecsandri „o construise” nemulțumit de ceea ce se întâmpla în societatea de atunci, ne duce cu gândul, nu departe de realitatea noastră, politică, socio-culturală.

Regizorul Ion Sapdaru a povestit că primește scrisori, mesaje, de la oamenii plecați din , în special de la evrei, care spun că acum se vor reîntoarce aici cu o bucurie în plus și anume aceea de a revedea Chirița pe scena naționalului din Târgul Ieșilor. De altfel, regizorul povestea că evreii erau cei mai apropiați de teatruul și dramaturgia românească.

Două tradiții importante, păstrate de Ion Sapdaru în piesă:

  • Chirița rămâne „bărbat”;
  • Calul din piesă este adevărat și „se va produce ca actor”.

SPECTACOLUL și TRADIȚIA CHIRIȚEI-BĂRBAT

Pe 11 și 12 noiembrie, de la ora 19:00, la Sala Mare, un eveniment de excepție pe scena Teatrului Național : celebra „Chirița în provinție” de Vasile Alecsandri se întoarce după 20 de ani! După montarea lui Ion Sapdaru a „Chiriței în provinție” din 1997 și la 165 de ani de la premiera comediei care l-a avut pe Matei Millo în rol principal, regizorul spectacolul propune o Chiriță a generației sale.

După mari actori și interpretări magistrale ale acestui rol în travesti:

Matei Millo (1852 – „Chirița în provinție”),

Miluță Gheorghiu (1930 – „Chirița în provinție”),

Teodor Corban (1997 – „Chirița în provinție”)

și Petru Ciubotaru (1990 – „Chirița” 2007 – „Chirița &ceilalți”),

în 2017, Horia Veriveș primește această provocare, devenind cel mai tânăr actor care intră în pielea acestui personaj emblematic pentru Teatrul Național Iași.

Horia Veriveș: „Am primit propunerea de a juca Chirița cu reverență, gândindu-mă la moștenirea înaintașilor care au jucat acest rol pe scena Teatrului Național Iași. Si cu emoția și responsabilitatea de a duce mai departe un rol ce ne reprezintă…”

 

Regie și decor: Ion Sapdaru

Costume: Alina Dincă Pușcașu

Muzica originală: Alexandru Flechtenmacher

Aranjament muzical: Marian Stârcea

Coregrafie: Oana Sandu

Pregătire muzicală: Diana Roman

Asistenți regie: Francisc Bucur, Radu Mihoc

Regie tehnică: Ioan Negru

Sufleor: Irina Crețu

 

Distribuție: 

Horia Veriveș

Dumitru Năstrușnicu

Gelu Ciobotaru (debut pe scena Sălii Mari)

Iuliana Budeanu (debut pe scena Sălii Mari)

Irina Răduțu Codreanu

Doru Aftanasiu

Cosmin Maxim

Sorin Cimbru

Anne Marie Chertic, Diana Chirilă, Oana Sandu, Tatiana Ionesi, Livia Iorga,  Alexandra Bandac, Irina Tocănel, Irina Crețu, Ion Sapdaru, Ionuț Cornilă,  Daniel Busuioc, Constantin Avădanei, Adrian Marele, Radu Mihoc, Francisc Bucur, Lucian Valacu, Petre Sapojnic, Gabriel  Anton, Ioan Ursulescu, Claudiu Mihalcea

Apariție specială: Calul Cato

Cu sprijinul Primăriei Municipiului Iași și al Poliției Locale Iași.

„Chirița în provinție” este cel de-al 21-lea spectacol montat la Teatrul Național Iași de Ion Sapdaru, dintre cele 87 de montări din cariera sa, în țară și străinătate (Moscova, Batumi din Georgia, Rezekne din  Letonia, Chișinău, Bacău, Botoșani, Suceava, Oradea, Tulcea, Iași). Despre  „inepuizabila capodoperă dramatică românească”, regizorul scrie:

 

Așa cum Dostoievski spunea în celebrul interviu dat lui Eugène-Melchior de Vogüé, că „poporul rus a ieșit de sub poala mantalei lui Gogol” așa putem spune și noi, poporul român, că am ieșit din faldurile rochiei de catifea stacojie a Coanei Chirița. Noi, stră-strănepoții, suntem proiecția perfectă a formidabilei farmazoane din Bârzoieni, ființa gingașă și „sentimetabibilă”, care intenționează să plece la Paris ca să „sparie nemții”. Iar de plecat, trebuie să plece musai, pentru că proaspăta baroana s-a „uscat aici în provinție’’ și s-a „săturat de…Moldova’’. Biata noastră Madam Bârzoi, dacă ar ști ea că majoritatea urmașilor ei rostesc și azi această replică și încă mai abitir. 

A te sătura de Moldova! Iată o ocupație nobilă și demnă de laudă a fiecărui moldovean.

 – Ce mai faci?

–  Uite, mă satur de Moldova!   

Coana Chirița este o persoană progresistă, iar intențiile ei sunt numai de salutat. Scrisoarea trebuie adusă pe șervet și talger și să fie „prezantată’’ frumos. Țăranii să facă bine să-și vadă de treabă, să-și păzească jițeii și Măriucile de junele obsedat Guliță. Dulcețurile să le facă cumnățica, oricine, ea nu! Că doar n-o să-și ardă fața ca gospodinile din târg. Ceaiul să bea în ,,luna lui iuli’’ cu „zahar” pe care îl iei frumușel din zaharniță cu cleștele. Nu cu „dejitili’’! Prânzul trebuie servit la orele 5 ca la Paris, totuși înainte de cinci ceasuri se poate „chili” câte un păhărel de rachiu așa, de curaj. Soțul trebuie să se îmbrace frumos, nemțește, nu ca lautarul  lui Barbu, ăla cu naiu’. Și multe alte obiceiuri „evropenești’’ care ne arată cât de înfiptă este în realitate  celebra noastră moldoveancă. Atât de mult că am putea lesne întocmi după spusele ei, un cod al bunelor maniere ale moldoveanului. 

„Chirița în provinție”rămâne inepuizabila capodoperă dramatică românească din care, fie că recunoaștem, fie că nu, ne tragem seva noastră națională.  …Și orice român poate să spună în sinea sa:  Madame Chirița c’est moi!    

Dedic acest spectacol orașului Iași.

Ion Sapdaru, târgul Ieșilor, vama Păcurari 

2017, octombrie 

 

Următoarele reprezentații: 21 noiembrie, 1 și 3 decembrie, ora 19:00, Sala Mare.

 

  

 

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Corina Giurgia
Ambasador & Editor SB @ Iași

Licențiată în Jurnalism şi Ştiințe ale Comunicării, cu un masterat în Filosofie Aplicată şi Management Cultural, continua căutările în lumea oamenilor frumoși.
Iubește Iaşul, cu întâmplările şi străzile pe care se plimbă încă scriitori şi poeți adevărați. Dependentă de ploaie, cu o obsesie pentru umbrele. Ambasadoare SemneBune la Iași.

O găsiți și pe blogul personal: http://jurnalistacum.blogspot.ro/

Număr articole publicate : 54