Cultură, tradiție, savoare, arome… oenos. Interviu cu Cătălin Păduraru

Pentru prima oară de la existența SB, avem onoarea de a fi parteneri cu cel mai cunoscut și prețuit concurs de vin desfășurat în România. International Wine Contest Bucharest (IWCB), cel mai important concurs internaţional de vinuri din Europa de Est, ține de cultură și promovează zonele viticole. Mult mai multe despre vin=cultură, am scris aici. Ce este de fapt acest concurs aflăm în interviul realizat cu organizatorul , .

1_cr

Cât de frumoasă/ grea este poziția de CEO la ICWB? Știu că ești un optimist incurabil, așa că, intuiesc răspunsul. Dar de ce este necesar un concurs internațional în România?

: Nu e vorba de „CEO”. În mod normal, ca să poți face o evaluare corectă a acestei funcții, ar trebui ca aceasta să pună persoana, omul din spatele ei, în situația normală de a avea resurse pentru realizarea obiectivelor și de a fi… retribuită. Așadar, într-adevăr, rămâne doar „frumusețea” jocului. În termeni serioși, multă muncă, îndârjire, gânduri de abandon, frustrare, reveniri, victorii însemnate pe plan internațional, fără însemnătate, încă, aici, dialogul surzilor, întâlniri neîntâmplătoare cu oameni minunați, perspectiva istorică, misiune îndeplinită. Cea mai grea apăsare sufletească este că distanța între ceea ce suntem acum (grație micuței mele echipe nu e rău deloc!) și ceea ce am putea fi, este măsurabilă în câteva bugete de manifestări populiste folosite de autorități și, în egală măsura, în câțiva timpi de emisiune TV, care ar putea fi găzduiți în locul emisiunilor deformatoare și de prost gust, atât de toxice pentru români.

Optimismul? Da, există. Dacă am reușit să întrecem multe concursuri consacrate cu un sprijin palid și inconstant, îți dai seama ce vom face când va fi identificat de către autoritățile centrale la valoarea corectă? Și, uite, într-un fel, răbdarea noastră a început să dea roade. În 2016, am împletit bugetul de la ONVPV cu sprijinul Județului care găzduiește prima ediție itinerantă. Deci, se poate. E un început.

3

De ce e necesar un concurs internațional în România? Să îmi permiți un excurs.

A fost o vreme în care țara noastră, din cauza propriilor opțiuni sau a unor sancțiuni impuse, nu a beneficiat de apartenența la marile structuri mondiale la care, pentru unele dintre ele, a participat chiar la fondare.

Revenind. Acum România își caută și își regăsește, sper, drumul. Suntem țară membră a Organizației Internaționale a Viei și Vinului. Prin ’68, dacă nu mă-nșel, chiar am condus această puternică structură.

OIV a acordat 20 de licențe, pe tot globul, pentru organizarea unor concursuri internaționale sub egida sa și sub litera unui regulament extrem de strict.

a reușit să obțină, pentru România, o astfel de licență. Turbulențele economice au făcut ca în 2010 acest concurs să se oprească. Considerând că România are nevoie de o astfel de competiție care ajută producătorii, importatorii, consumatorii și care pune o bună lumină pe vitivinicultura noastră, ne-am înhămat să îl repornim. Se întâmpla în 2011.

Între timp, am înțeles că IWCB are dimensiuni și potențial pentru a ajuta oenoturismul din România, brandul de țară sau politicile de migrație inversă.

Conferinta de presa, Focsani, Vrancea, 01.04.2016

Cred că ar fi o bucurie imensă pentru oricine să afle tainele unei sticle de vin. Nedeschizând-o, de la început, desigur. Să afle povestea ei, apoi să ia contact cu aroma și lichidul. , ținut cu renume în podgorii și producerea vinului, cred că are un infinit de povești. Acesta este unul dintre motivele pentru care IWCB 2016 se ține în Focșani?

C.P.: Nu. Răspunsul e mai puțin poetic. Vrancea este, într-adevăr, cel mai mare bazin viticol dar motivul real este, de fapt, promptitudinea cu care au reacționat autoritățile județului. Pentru Vrancea este o prioritate să poată arăta cramele moderne, noile plantații, ca revers al „medaliei”(!) cu negoţul de la marginea străzii. Altfel, pentru că vinurile au nevoie și de un capital de încredere și de simpatie, cramele noi, de fapt, investitorii de bună credință, vor avea mult de suferit. În același timp, pentru descoperirea unor peisaje spectaculoase, a unei infrastructuri ofertante, care pot atrage noi investiții. Valorificarea produselor locale într-un mod mai eficient ține, până la urmă, și de deschiderea pe care o arăți pieței naționale și internaționale.

Pentru anul viitor avem două candidaturi. Una în vest și una în est. Vom vedea dacă, în vâltoarea electorală, își vor păstra capul limpede moldovenii sau ardelenii.

cmb

IWCB este cel mai important concurs internaţional de vinuri din Europa de Est, fiind organizat la iniţiativa ONVPV, de către ASER Wineconsulting, în parteneriat cu Asociaţia Degustătorilor Autorizaţi din România (ADAR), sub patronajul OIV, fiind cea de a XIII-a ediţie recunoscută de acest for interguvernamental care grupează 45 de ţări producătoare şi consumatoare de vin din lume.

Ce așteptări pe plan internațional ai de la această ediție?

C.P.: Așa cum spuneam: vizibilitate, simpatie, încredere.

Același lucru este valabil, însă, și pe plan intern.

Din păcate, în disprețul generalizat pentru învățători, pentru cercetarea științifică, pentru lucrul decent, IWCB mai are mult de luptat… acasă.

9-IMG_4962

Începând cu acest an, IWCB devine concurs itinerant, deplasându-se la fiecare ediţie într-o altă zonă viticolă, iar anul acesta se va desfăşura la Focşani. Cum vă adresați publicului mai larg, aveți componente de educare și informare, prin care să promovați laureații ICWB?

C.P.: Într-o țară în care „știrea” trebuie să fie „sânge pe pereți”, găsim cu greu căi de comunicare organică. În mod normal, fie și proporțional cu aportul vinului la PIB, ar fi trebuit să avem acces la Televiziunea publică, la Radioul public.

În absența acestei deschideri către normalitate, cu efecte benefice asupra întregii societăți românești, am profitat de interesul pe care-l suscită vinul și am găsit cai de comunicare prin media comercială. De asemenea, am direcționat puținii bănuți către o campanie susținută, difuzată pe un post radio cu acoperire națională (Europa FM) și către un program sprijinit și de Vinul.ro. Conferințe, material editorial, activitate în social media. Tot în baza unui parteneriat, am demarat un program de promovare în cash & carry și în restaurante. Să nu uităm, însă, că fiecare premiant își poate atașa distincția primită, sub forma unor etichete autoadezive pe sticle.

Practic, acesta este un mesaj multiplicat pe mii, zeci de mii de suporturi pentru fiecare producător, în funcție de lotul care a fost evaluat.

Mândria producătorului român este, deocamdată, mai mare când vine vorba despre un concurs desfășurat în străinătate.

E greu sa demontezi ex abrupto acest obicei păgubos și… costisitor. Pentru o evaluare cel mult egală cu a noastră (spun asta pentru ca procedurile noastre sunt excelente, jurizarea se face pe tablete, avem analize de laborator, jurații străini sunt aceiași ca și la alte concursuri), producătorii noștri plătesc bani grei. La noi e gratis. În plus un concurs internațional din străinătate e „mare” în România pentru că producătorii îi fac reclamă.

Normal ar fi invers. Adică, cum procedează IWCB.

Mai mult, noi suntem de acord ca un vin premiat la IWCB să poată comunica pe site-ul nostru, și celelalte distincții obținute la alte mari concursuri. Adică, ajutor până la capăt…

4

Festivitatea de premiere, regalul produselor vitivinicole, Gala ICWB se va organiza în București. Juriul este internațional și, cu siguranță, distincțiile vor bucura pe unii și întrista pe alții. Dar „caravana” va merge mai departe. Mai exact, unde va ajunge la anul?

C.P.: Festivitatea de premiere este momentul producătorilor. Investitori, manageri, vinificatori. Am pregătit o seară de vis. Avem și premii speciale. Ediția din 2016 beneficiază de prezența unui oficial FIJEV – Federația Internațională a Scriitorilor și Jurnaliștilor de Vin (al cărui membru sunt), de monitorizare VINOFED (Federația Marilor Concursuri Internaționale) prin care, sperăm noi, vom deschide noi orizonturi luminoase.

La anul vom ajunge cât de sus vom putea, în directă legătură cu cât vom putea fi înţeleşi.

Mai exact, vom colabora cu oameni care vor să lucreze la propășirea zonei viticole pe care o reprezintă, care vor să pună în valoare bogățiile naturale și culturale.

Cu puțin noroc, vom putea anunța Gazda Ediţiei 2017 a IWCB la Gală – 08 iunie, Bucureşti.

Până atunci mulțumiri FOCȘANI – VRANCEA.

DSC_6094++

foto: arhiva personală Cătălin Păduraru

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Ciprian Burcovschi
Columnist & consultant editorial

este fondatorul AdLittera PRO-CSR și făurar de platforme culturale experimentale. Specialist în comunicare vizuală, Ciprian este implicat în mai multe programe socio-culturale. Îi plac oamenii care vor ceva de la viață și care doresc să lase ceva bun în urma lor.

Număr articole publicate : 63