Yentl

Yentl 2Joi, 22 mai, a avut loc la Teatrul Nottara din Bucureşti spectacolul Teatrului Evreiesc de Stat, . Textul este scris de Leah Napolin şi Isaac Bashevis Singer şi se bazează pe povestirea lui Singer, ‘ the Yeshiva Boy’, din care în 1983 s-a făcut şi un film foarte apreciat la vremea aceea, în care rolul principal (precum şi regia şi producţia) i-a aparţinut Barbarei Streisand. Regia piesei este semnată de Erwin Şimşensohn. Spectacolul se joacă în limba română şi are o durată de 2h40, cu o pauză.

Yentl este povestea unei fiice de rabin, instruită în secret de tatăl său, care alege să îşi depăşească condiţia de femeie într-o societate restrictivă, în care numai bărbaţii au acces la educaţie şi la cunoaştere. Ea alege să renunţe la portul şi obligaţiile femeieşti, şi continuă să studieze scriptura, dându-se drept bărbat la o yeşivă. Din momentul aceste hotărâri, Yentl se transformă în Anschel şi îşi începe lupta cu destinul. Ea nu îşi cere doar dreptul la învăţătură, ci şi dreptul de a se căuta pe sine, de a se regăsi în latura sa androgină şi de a fi liberă de prejudecăţi şi constrângeri tradiţionale.

‘Yentl este o poveste despre misterul aparenţelor,

despre decepţiile inimii şi despre divina androginie a sufletului’

Isaac Bashevis Singer

Alexandra Fasolă (în rolul lui Yentl/Anschel) oferă o surpriză de proporţii, pe care nu aş fi ghicit-o văzând-o jucând în Stele Rătăcitoare, o altă piesă a Teatrului Evreiesc de Stat. De altfel, performanţa ei în acest spectacol a fost recunoscută şi de un juriu de specialitate, ea primind premiul pentru cea mai bună actriţă într-un rol principal în cadrul Galei UNITER 2014.

Sub ochii spectatorilor, Alexandra Fasolă este pe rând un povestitor filosof, o adolescentă rebelă care refuză toţi peţitorii şi se îmbracă în haine bărbăteşti, un adolescent timid într-o gară, un student eminent la yeşiva, o tânără îndrăgostită în secret de partenerul de studiu, un tânăr îndrăgostit de o fată frumoasă şi apoi o femeie matură care îşi asumă hainele bărbăteşti pe care le poartă şi care are tăria să se bucure de fericirea oamenilor pe care i-a iubit în tinereţe. Trecerea de la un rol la altul, de la personajul masculin la cel feminin, apoi la cel nehotărât este realizată de Alexandra Fasolă cu aparentă uşurinţă, spectatorul intrând imediat in atmosfera noului personaj.

Desigur, se vede aportul regizorului Erwin Şimşensohn şi colaborarea excelentă cu scenografa Alina Herescu. Piesa este legată, actorii ştiu exact ce trebuie să facă în fiecare moment. Chiar dacă acţiunea principală se desfăşoară într-un colţ al scenei, ceilalţi actori îşi joacă rolul în continuare, fără a se baza pe ochiul distras al publicului. Scena în sine este prelungită cu o rampă spre sală, unde actorii vin să se destăinuie şi să se consulte cu publicul. O idee minunată, care în acest spectacol a adus un plus de valoare întregii reprezentaţii.

Toţi cei prezenţi pe scenă au meritat aplauze prelungite, dar nu-i voi menţiona aici decât pe Iolanda Covaci (pe care o consider o actriţă cu o performanţă constantă şi mereu feminină) şi pe Darius Daradici, care împreună cu Alexandra Fasolă a interpretat minunat rolurile principale, interacţiunea dintre ei fiind magnetică şi naturală.

Piesa abordează alternativ, cu umor dar şi cu gravitate, subiecte tabu din viaţa, tradiţia şi legea evreiască. Pe lângă subiectul principal – femeia care încalcă legea prin studierea cărţilor sfinte –, piesa abordează şi alte teme interzise, ruşinoase sau jenante, precum lesbianismul, misoginismul, viaţa intimă a cuplurilor căsătorite şi chiar păduchii de sub perucile femeilor măritate. De asemenea, piesa conţine câteva scene de nuditate, atât masculină cât şi feminină, precum şi multe aluzii deocheate, toate acestea dând savoare piesei şi stârnind hohote de râs din public.

Trebuie să menţionez şi că sala era plină, aşa Yentl 1cum n-am mai văzut-o la alte spectacole ale Teatrului Evreiesc de Stat, semn că i s-a dus vestea şi piesei, şi Alexandrei Fasolă. De aceea, vă invit să urmăriţi programul teatrului şi să vă procuraţi din timp bilete pentru următoarea reprezentaţie. Preţul biletelor este mai mult decât decent (17 lei) iar elevii, studenţii şi pensionarii plătesc doar 6,5 lei.

Vă mai spun că Isaac Bashevis Singer a luat premiul Nobel pentru literatură în 1978 şi că a fost foarte nemulţumit de filmul Yentl din 1983, în care a considerat că Barbara Streisand i-a deturnat personajul şi naraţiunea pentru a se pune pe ea însăşi in evidenţă. Vă propun un exerciţiu: mergeţi să vedeţi piesa regizată de Erwin Şimsensohn, apoi încercaţi să vă imaginaţi dacă Singer ar fi fost mai mulţumit de prestaţia Alexandrei Fasola decât de cea a Barbarei Streisand.

Sursa foto aici

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Andreea Tănase
Redactor-editor SB

Premiată la ediția a IV-a (2013) a Concursului de debut literar „Incubatorul de condeie” (IDC), secțiunea Proză scurtă, a câștigat şi Premiul Revistei SemneBune la Atelierul IDC din acelaşi an. Din 2014 împarte lauri în calitate de jure-junior la IDC. Călătoreşte excesiv, citește cu pasiune, scrie proză scurtă când are timp și își divinizează cele două pisici Sphynx.

Număr articole publicate : 294