Blazonul

Blazonul_3Joi, 8 mai, a avut loc la Teatrul Nottara din Bucureşti spectacolul Teatrului Evreiesc de Stat, . Textul aparţine lui Shalom Ash, unul dintre cei mai importanţi scriitori de limbă idiş de la începutul secolului XX, iar regia este semnată de . Piesa se joacă în idiş, cu titrare în limba română pe panou electronic (ceea ce poate fi incomod pentru spectatorul care urmăreşte traducerea).

este o drama care pune spectatorul de (viţă nobilă) pe gânduri (şi care le poate da idei aspiranţilor la titluri nobiliare). Prima scenă ne înfăţişează o zi din viaţa familiei marelui Rabi Naftulie Groisglik, care în vremurile bune fusese pe cât de influentă şi respectată, pe atât de bogată. Însă acum îi găsim pe membrii familiei într-o casă întunecată, pentru că nu au bani de curent, îi găsim înfometaţi pentru că nu au bani de mâncare, îi găsim părăsiţi de servitorii neplătiţi şi îi găsim poftind la o sticlă de vin pe care nu şi-au mai permis-o de mult. Capul familiei Groisglik este acum deprimat şi năpădit de propriile griji, iar copiii cresc sub spectrul mamei răposate, care încă îşi face simţită prezenţa în vechea casă.

 

De această stare de lipsuri financiare profită Roza, o tânără cârciumăreasă care, în secret, poftea de 20 de ani la blazonul familiei. Împreună cu o rudă prin alianţă de-a familiei Groisglik, care acţionează ca peţitoare, Roza reuşeşte să îl păcălească pe unicul fiu al nobilei familii (Leon, jucat de Veaceslav Grosu) să o ia de nevastă. Iar de aici spectatorul asistă la distrugerea sistematică a casei, tradiţiilor, amintirilor şi demnităţii familiei Groisglik. Roza şi familia ei nu se gandesc decât la bani, iar pentru a-i obţine nu se dau în lături de la nimic. Îi folosesc pe membrii familiei în care au intrat prin şiretlic pentru a-şi spori averea, le preiau afacerile, le redecorează casa şi le controlează vieţile. Cu toate acestea, însă, când mezina familiei, Zoşe (jucată minunat de Iolanda Covaci) se îndrăgosteşte de un văr de-al Rozei şi vrea să-l ia de bărbat, aceasta le interzice alianţa, reamintindu-i fetii că ea este o Groisglik, pe când vărul pe care îl doreşte de bărbat este un simpu cârciumar.

 

Mulţi dintre spectatorii Blazonul 1din sală au oftat adânc la scena finală, în care cârciumăreasa ajunsă nevastă de nobil se crede ea însăşi nobilă şi uită de unde a plecat. De altfel, morala piesei este una profund actuală, iar regizorul ar fi putut cu uşurinţă să aducă spectacolul în contemporan şi să insereze în el replici din societatea românească pe care o cunoaştem cu toţii. Totuşi, prin regia conservatoare şi prin costumele Anei Cântăbine, piesa îşi păstrează aerul nobiliar.

 

Pe lângă jocul plin de viaţă al Iolandei Covaci, se mai remarcă şi actorul Mihai Ciucă, în rolul cârciumarului, tatăl Rozei. Mihai Ciucă se confundă cu rolul într-un mod savuros şi plin de umor. Spectacolul mai beneficiază şi de prezenţa actriţei invitate Ecaterina Ţugulea.

 

Deşi piesa nu se mai joacă până la sfârşitul lunii mai, vă recomand totuşi alte piese ale Teatrului Evreiesc de Stat în zilele următoare: Mazl tov!… And Justice for All (Vineri, 16 mai, la Teatrul de Comedie), Teibale şi demonul ei (Duminică, 18 mai, la Teatrul de Comedie) şi Miss Daisy şi şoferul ei (Duminică, 25 mai, la Godot Café).

 

Sursa foto aici.

 

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Andreea Tănase
Redactor-editor SB

Vice-președinte și Director de Programe sociale al Asociației pentru Educație și Cultură AdLittera, Andreea a fost premiată la ediția a IV-a (2013) a Concursului de debut literar „Incubatorul de condeie” (IDC, Proză scurtă) și a câștigat Premiul Revistei SemneBune în acelaşi an. Călătoreşte excesiv, citește cu pasiune, scrie proză scurtă când are timp și își divinizează cele două pisici Sphynx.

Număr articole publicate : 314