Despre cea mai nouă editură din România, cu Anca Eftime

ANCA EFTIME şi-a început cariera de editor acum 10 ani, publicând cărţi pentru copii şi tineri sub siglele CORINT JUNIOR şi CORINTeens. Experienţa şi buna cunoaştere a pieţei de carte pentru copii şi tineri sunt rezultatul a peste 600 de titluri alese şi publicate în această perioadă. Înfiinţarea unei edituri proprii este visul devenit realitate al unui editor care nu va renunţa niciodată în a crede că tinerii şi copiii noştri trebuie să fie conectaţi în timp real, la ce se întâmplă pe plan editorial în străinătate şi că o poveste care te-a marcat şi, implicit, o carte valoroasă nu te pot face decât o fiinţă mai bună şi mai înţeleaptă.

logo-epica

Lucia Golfin: EPICA este un termen cu multe valenţe. Ne poţi dezvălui care este sensul ce caracterizează editura?

Anca Eftime: În primul rând, sensul clasic, de dicţionar, învăţat la şcoală, şi anume că publicăm opere care se înscriu în genul epic, deci care redau în formă de naraţiune idei, sentimente, acţiuni etc. (în proză şi deloc partea cu versurile).

Apoi, deşi nu neapărat de factură epică, eroică adică, poveştile noastre au personaje care pot foarte bine să fie demne de o epopee modernă – aceea a înfruntării vieţii de zi cu zi, reale, neînfrumuseţate, spulberând sau creându-şi propriile mituri (ale copilăriei şi adolescenţei) – la fel de spectaculoasă precum cele clasice.

Fiindcă ne adresăm unor cititori care cred şi au nevoie să creadă în eroi, altfel spus în modele.

LG: Care a fost ideea de la care ai pornit acest nou concept şi de ce o editură dedicată exclusiv literaturii contemporary/ YA?

AE: Ideea mi-a venit după ce ani de zile am gestionat editorial în special cărţi fantasy, SF/F ş.a.m.d. Am constatat că deşi forma e diferită, toate transmit aceleaşi valenţe, personajele au aceleaşi calitaţi, iar mesajul este similar, cu aceleaşi virtuţi formative (evident, vorbesc de cărţile de calitate, care într-adevăr transmit toate acestea).

Elementul fantastic se adresează în special copilului din noi, făcând legătura între poveştile şi basmele copilăriei şi lecturile adolescenţei şi tinereţii, dar nu numai. Totuşi, valul extrem de mare de fantasy din ultima vreme cred că a generat la un moment dat un refuz din partea anumitor cititori, care au început să simtă că asemenea lecturi îi îmbie mai degrabă spre visare, decât spre realitate, şi simt nevoia să fie cu picioarele pe pământ după lectura unei cărţi. Au mai multe pretenţii de la ea: să le dea de gândit, să îşi pună cu mai mult realism probleme specifice vârstei.

Şi-atunci mi s-a părut o bună idee cea a unei edituri dedicată literaturii contemporary YA.

anca eftimieLG: S-a simtit nevoia unei noi edituri cu un grup ţintă specific pe piaţa cărţii din  România?

AE: Cum spuneam şi mai înainte, am văzut mulţi tineri pronunţându-se pe bloguri în favoarea unei asemenea producţii editoriale. E drept că şi editurile deja existente, consacrate, au în planul lor titluri pentru acest public ţintă, însă mă gândesc că vom măguli cumva cititorii pasionaţi de acest gen de literatură, având o producţie exclusiv pentru ei, şi aşa ni-i vom apropia mai mult.

LG:  Din cărţile aflate în pregătire am dedus că editura are o înclinaţie spre autorii indie. (Mă bucură mult această decizie a voastră). De ce ai optat pentru autorii indie şi nu te-ai orientat spre autorii deja consacraţi?

AE: Pentru că, în anumite limite, normale, e vorba de autori care cred cu adevărat în cărţile pe care le scriu. Şi sunt foarte sensibili la preferinţele cititorilor, căutând să stârnească un interes de lectură de nişă cu potenţial de a se transforma în curente noi, generale. Autorii deja consacraţi, pe care nu-i excludem din interesul nostru, sunt cantonaţi într-un curent şi stil, şi reacţionează mai lent, atunci când sunt schimbări în preferinţele publicului.

LG:  Sunteţi o editură tânără şi bănuiesc că porniţi la drum cu mult entuziasm. Ce aşteptări ai de la cititori?

AE: Evident, ca orice editură, avem aşteptări mari de la ei. În primul rând să redescopere, după atâta fantasy, literatura contemporary (şi nu numai), realistă, dar la fel de captivantă, poate cu un plus de maturitate. Să fie deschişi noului, şi să aibă răbdarea şi curiozitatea de a citi mai multe genuri de literatură. Doar aşa pot avea o cultură a cărţii şi pot fi capabili de a judeca, de a valoriza o carte. Apoi să ne devină cititori fideli şi pretenţioşi, să ne comunice atunci când ceva le place sau când nu le place.

LG: Sunt convinsă că atunci când ai dat startul acestei iniţiative ai avut în vedere preferinţele iubitorilor de carte din România. Dacă ar fi să faci o analiză a acestor preferinţe, care ar fi top trei?

AE: a)   Fantasy, paranormal, romance sau nu.

b)   Contemporary, romance sau nu.

c)   Thrillere, steampunk şi distopii, cu elemente de romance sau nu.

LG: Care sunt criteriile care stau la baza alegerii cărţilor contractate de către Epica?

AE: Urmărim să fie bine scrise, să fie cât mai literary, să aibă încărcătură morală şi emoţională, cu personaje şi situaţii în care se vor regăsi cei ce le vor citi. Să ofere o lectură plăcută, să dea acea senzaţie că se citesc uşor, că nu le poţi lăsa din mână până nu le termini. Şi, evident, să aibă certe valenţe formative, educative. Urmărim, de asemenea potenţialul de ecranizare, în ideea comercială de bună seamă, că un film ar putea mări interesul pentru carte.

LG: Ai primit deja recomandări pentru publicarea unor titluri de succes de la cei care au aflat despre voi?

AE: Am primit recomandări, pentru care le mulţumesc celor ce ni le-au trimis. Vom ţine cont de ele, în măsura în care se înscriu în linia noastră editorială şi satisfac exigenţele, criteriile de selecţie. Cu trecerea timpului, acestea se vor vedea sau nu în ceea ce publicăm.

LG: Cât de important este să promovezi un titlu şi ce instrumente foloseşti? Te bazezi pe promovarea clasică sau te simţi mai apropiată de newmedia?

AE: Având în vedere un target cu un comportament foarte variat, ne vom baza atât pe instrumentele clasice, cât şi pe newmedia. Şi vom încerca să atragem atenţia asupra cărţilor noastre atât în librării, în presa scrisă, cât şi în blogosferă, facebook, twitter.

LG: Ai luat în considerare posiblitatea de a publica autori autohtoni? Se aplică aceleaşi criterii de selecţie ca la cei străini?

AE: Deocamdată nu avem în vedere publicarea autorilor autohtoni, însă nu excludem această posibilitate. Şi, cu siguranţă, se vor aplica, în cea mai mare parte, aceleaşi criterii de selecţie ca pentru cei străini.

LG: Consideri acest demers (înfiinţarea unei edituri) o pasiune sau o afacere?

AE: Oricum voi răspunde la întrebarea aceasta, colegii de breaslă vor zâmbi în colțul gurii. Şi una şi cealaltă! Scânteia se aprinde din pasiune, dar apoi focul se întreţine ca o afacere, altfel nu poţi continua.

LG: La final, te rog, sa facem un exerciţiu de imaginaţie: Care vor fi elementele care vor caracteriza editura Epica la finele 2013?

AE: Să vedem: Îmi place să îmi imaginez că la sfârşitul lui 2013 vom deveni o editură îndrăgită de cei cărora ne adresăm, cu un portofoliu frumos construit şi apreciat, şi cu locul ei, modest, dar vizibil, pe piaţa de carte; apoi, mi-aş dori să bifez participarea la cel puţin unul din cele 2 târguri internaţionale de carte de la noi, Bookfest şi Gaudeamus, ambele un bun prilej de a ne întâlni cititorii; şi, nu în ultimul rând, îmi imaginez o situaţie financiară care să îmi permită abordarea cu optimism a următorului an.

LG: Anca, îţi multumesc pentru ca ai acceptat sa facem acest . Mult succes!

surse foto aici si aici

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Ciprian Burcovschi
Columnist & consultant editorial

este fondatorul AdLittera PRO-CSR și făurar de platforme culturale experimentale. Specialist în comunicare vizuală, Ciprian este implicat în mai multe programe socio-culturale. Îi plac oamenii care vor ceva de la viață și care doresc să lase ceva bun în urma lor.

Număr articole publicate : 63