Ursul polar interactiv [interviu din Lumea lui Fram]

are o lume. Din face parte un art nou, o echipă de profesioniști.

Suntem , o echipă de artiști puși pe fapte mari. Printre ele se află și proiectul despre care voi povesti detaliat mai departe.

Eu sunt , absolvent de Litere și Grafică, autor de benzi desenate de prin 1986 și ilustrator de carte din 1996, fost asistent universitar care-a lăsat didactica (după 16 ani de predare) de dragul desenului. Predau în continuare, dar nu franceză ci , țin workshopuri de ilustrație tradițională și digitală, ilustrez cărți și fac benzi desenate ca și până acum (doar că mai mult și, sper, mai bine).

adrian-barbu

În cadrul proiectului Lumea lui sunt director artistic și scenarist. Ca scenarist mă ocup cu adaptarea textului romanului original, cu decuparea lui în zece episoade pentru cele zece cărți la care lucrăm, decuparea fiecărui episod în 24 de pagini și cu conținutul și coerența acestora, pentru a obține o poveste consistentă, atractivă, amuzantă și educativă. Ca art-director, decid ce anume va fi desenat în fiecare pagină (personajul sau personajele, atitudinea, gesturile și expresiile lor, decorul fiecărei scene) și caut (de obicei chiar găsesc) soluții la problemele de coerență și continuitate ale poveștii, de colaborare între ilustrator și coloriști. Un fel de supervizor-participant al jocului, ca să zic așa.

Alexandra (Alessia) Abagiu este ilustratoarea proiectului și creatoarea imaginii ursului Fram. Are o diplomă de licență și una de master în grafică și stilul ei era deja binecunoscut în cercurile de profil din lume încă înainte de a ajunge colega noastră. Stilului ei i se datorează aspectul simpatic și ușor de recunoscut al lui Fram, concepția tuturor personajelor poveștii (ba și ale următoarelor povești cu Fram, pentru că nu ne vom opri aici), acuratețea și claritatea desenului, ca și frumusețea culorilor din paginile cărților.

alessia

Ce este Lumea lui Fram?

Ne-am propus acum câtva timp, după ani de outsourcing (muncă pentru companii din exterior, adică) să creăm un produs al nostru, bazat pe un personaj de poveste autohton. Fram ni s-a părut cel mai potrivit deoarece mulți adulți (și am întrebat destui, crede-mă!) își aduc aminte de el ca de unul din cele mai îndrăgite personaje ale copilăriei lor. Ce-i drept, nici nu-și aminteau de multe altele și, dacă stai să cauți, o să vezi cât e de greu să găsești un personaj românesc pe care să-l fi îndrăgit. Cele mai multe erau fie cosmetizate politic, fie nesemnificative. Înte ele, Fram e de departe pe locul I. La fel ca ele însă, și Fram e pe cale să fie uitat: e un efect colateral al invaziei brand-urilor de import în domeniul cărții, revistei sau filmului. Așa că ne-am gândit să-l resuscităm, pentru că are șanse mari să devină un reper al copilăriei celor mici de acum, așa cum a fost pentru părinții lor. Cele zece cărți interactive pentru tabletă și echivalentele lor tipărite sunt primul pas în direcția asta; campania de de pe www.crestemidei.ro a fost un răspuns pozitiv și încurajator din partea publicului, iar popularitatea Lumii lui Fram pare să fie în continuă creștere. Zic, deci, că șansele lui Fram la notorietate sunt realmente mari.

c3_small

De ce ați ales personajul Fram?

Cum ziceam, simțeam nevoia de ceva al nostru, atât ca studio, cât și ca areal cultural, ca să zic așa. Asta se întâmplă la un moment dat în toate țările invadate de importuri culturale. Deschiderea spre restul lumii îți aduce în case și pe străzi heavy metal, hip-hop, techno, rap, cyberpunk, animație, benzi desenate, personaje memorabile, dar străine, și ajungi inevitabil să te întrebi (ca public consumator în primul rând și abia apoi ca producător) „mă, da’ noi  de ce nu putem face de-asta?” Chiar, de ce nu?

Am auzit de suficient de multe ori întrebarea asta, destul cât să ne întrebăm și noi „hai să vedem, putem sau nu?” În situația asta sunt doar două căi de urmat: să încerci să creezi ceva complet nou și să induci în mintea publică o preferință nouă (ceea ce nu e neapărat imposibil, dar presupune o concurență crâncenă cu figurile deja fixate în conștiința publicului, care după ce a găsit ceva care să-i placă devine reticent la noutăți; și hai să fim realiști, are de unde alege!) sau să „reactivezi” un fenomen mai vechi, deja fixat în memoria publică, care are avantajul de a nu fi o noutate absolută (și, ca atare, suspectă a priori din perspectiva rezistenței la noutate), de a nu mai trebui să prindă rădăcini pentru că le are deja.

c1_small

Eram porniți din start spre un public-țintă de vârstă mică, preșcolari către școlari mici. Aveam nevoie de un personaj care să-i însoțească de-a lungul copilăriei (și, prin urmare, fie de o poveste deschisă, fără final definitiv, fie de una care să poată fi continuată dincolo de finalul ei inițial).

Și uite-așa începi să te uiți în jur, după ceva „de-al nostru”, să-ți amintești cărți preferate cândva și uitate acum, să vezi dacă mai reacționezi la ceva autohton care să nu fie Dracula sau Bulă. Făt-Frumos, Prâslea, Păcală, Sânziana? Nu, sunt prea specifice, limitate și izolate prin însuși specificul lor folcoric. Suntem prea urbani pentru asta, vrem ceva modern și actual. Dar să fie totuși o figură unică, ușor de memorat dar nu standardizată, impunătoare dar nu agresivă, simpatică dar nu ridicolă… greu, greu, greu. Și uite-așa, din amintire-n suvenir, am ajuns la Fram. La el am și rămas pentru că, serios, care altul? Fram este un personaj memorabil pentru adulții de acum; de ce n-ar putea deveni la fel pentru copiii lor? Evident, trăim alte vremuri cu alte cerințe, deci Fram a trebuit „adus la zi”. Un aspect simpatic, un stil grafic potrivit gustului actual, o poveste care să nu conțină scenele brutale, ba chiar șocante, ale poveștii originale, și un story deschis care să poată fi dezvoltat în direcții multiple, în special înspre educație. Ce mai, Fram este opțiunea ideală!

c1c2c3_small

De ce ?

Proiectul Lumea lui Fram e ceva mai mare decât cele zece cărți interactive care deja au primit aprobarea de finanțare de la AFCN. Să obții finanțări pentru sectorul „educație și cultură” nu e ușor deloc; faptul că am câștigat competiția asta e un semn deosebit de încurajator. Accesul pe platforme Android și iPad la povestea lui Fram va fi limitat prin chiar acest specific; noi  vrem mai mult de-atât, vrem ca Fram să pătrundă realmente în viața copiilor și să rămână cu ei. Mi-ar plăcea să-i văd figura pe ghiozdane, penare, tricouri și șepci, să știu că am făcut un lucru pe care copiii de acum și-l vor aminti peste douăzeci de ani și-l vor arăta copiilor lor, așa cum fac părinții de acum care și-au adus aminte de Fram. Asta presupune însă un impact mult mai mare, și singura care îl poate produce deocamdată este cartea tipărită.ne-am zis deci că la vremuri noi și un produs nou merită încercate metode noi. Ideea de crowdfunding e relativ recentă în România; e curajoasă, presupune oameni îndrăzneți și entuziaști la ambele capete ale proiectului; e deci potrivită din start pentru Lumea lui Fram.

c2_small

Pentru noi, crowdfunding înseamnă mai mult decât finanțare: e un mod realist de a testa impactul la public. Suntem creatori/producători, nu editori și distribuitori. Fram va ajunge cu adevărat la public abia în momentul în care un publisher puternic își va asuma tipărirea cărților în tiraj mare și difuzarea lor la nivel național – ceea ce ne dorim și noi. Cum să-l convingi că merită efortul (și riscul, să fim sinceri: e un risc pe care noi suntem primii care și-l asumă) dacă nu tocmai prin sondarea reacției publice, și ce instrument mai potrivit decât crowdfunding-ul am fi putut găsi?

Trebuie să recunosc, reacția publicului a fost de-a dreptul energizantă: fondarea completă a proiectului în primele cinci zile (și precomenzile continuă!) e deja încurajatoare, dar abia reacțiile publicului din social media ne-au dovedit că ideea proiectului Lumea lui Fram e bună, e portrivită cu locul și timpul actual și are mari șanse să devină un succes pe sacră largă și pe termen lung. Cum ziceam, avem planuri mari legate de Fram.

Pentru Like Lumea lui Fram.

Puteți salva Lumea lui Fram, acum!

  banner

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Ciprian Burcovschi
Columnist & consultant editorial

este fondatorul AdLittera PRO-CSR și făurar de platforme culturale experimentale. Specialist în comunicare vizuală, Ciprian este implicat în mai multe programe socio-culturale. Îi plac oamenii care vor ceva de la viață și care doresc să lase ceva bun în urma lor.

Număr articole publicate : 63