Eu. O casă de păpuși sau drama Norei moderne

12443789_626870500785087_1093950074_oSâmbătă seară, pe 16 ianuarie, a avut loc piesa Eu. O casă de păpuși, la teatrul , cu un scenariu bazat pe piesa de a lui , intitulată Nora sau o casă de păpuși. Conceptul creat de este unul complex, având ca piloni principali două elemente importante pe scena vizuală și auditivă: slide-uri cu imagini care de care mai triste, stranii, care inspiră singurătate, anxietate, nehotărâre, regrete și un soundtrack menit să pătrundă ca un pichamăr în sufletul spectatorului. Este prima dată când am văzut un astfel de spectacol și, chiar dacă totul durează aproximativ 50 de minute, m-aș întoarce din nou și din nou.

O să insist puțin pe ideea adăugării în scenă a slide-urilor vizuale și a muzicii. Ele îmbogățesc „decorul”, care este compus doar din podeaua scenei, neoanele albăstrui din tavan și un leagăn. Fără mobilă, fără uși, fără fotolii. Înainte ca piesa să înceapă, te uiți în întuneric la scena goală, crezând că oameni îmbrăcați în negru se furișează, aducând decorul, deși te-ai aștepta ca acesta să fie deja în scenă în momentul ocupării locurilor, nu? Nora (Aura Călărașu) intră pe scenă într-un pardesiu gri până la genunchi și încălțată cu o pereche de pantofi cu toc. Această Noră modernă inspiră senzualitatea devenită clișeu astăzi și o aură de tristețe a secolului trecut. Monologul Norei nu este chiar un monolog, el este fragmentat, ici-colo, de imaginile care se furișează pe slide-urile din spatele ei. Din când în când vocea celui părăsit, Torvald Helmer, răzbate de departe, blamând-o.

Piesa se referă, cred eu, la dorința femeii de a-și părăsi locul de la „cratiță” și de a evada dintr-o căsnicie nefericită. Nora are această putere și în piesa12562905_626870487451755_1913463709_o lui , cât și în piesa lui Ibsen. De aici vine „condamnarea” personajului feminin, ostracizarea, singurătatea și neîmplinirea. Nora știe că nu are încotro, că abandonarea soțului și a copiilor nu este poate cea mai bună soluție și că într-o lume în care imaginea este cea care primează în privința oricărui individ, femeia a pierdut și este pierdută.

În timp ce ești ochi și urechi la monologul și la „marșul” funebru al Norei, pe scenă apare un cap imens de păpușă-soprană (Cătălina Antal), care nu face decât să îngâne durerea Norei, asemenea vântului care lovește prin acoperișuri. Impecabilă interpretarea artistică a Cătălinei Antal combinată cu monologul poetic al Aurei Călărașu.

12633355_626870494118421_1943055615_oImaginile curg, muzica se încolăcește peste neoanele albăstrui din tavan, povestea Norei se amplifică acompaniată de tonalitățile Păpușii. Cumva, cred că Păpușa reprezintă durerea și tot ceea ce a reprezentat Nora în trecutul ei alături de Torvald. Există un moment de suspans în timpul scenei, atunci când Nora se urcă pe tocuri în leagăn (o bucată de scândură prinsă de două sfori, oricum, nu ceva foarte rezistent). Leagănul, lăsând la o parte gluma, este și el un element simbolic în scenă: pendularea Norei între viață și moarte, puterea de a merge mai departe sau renunțarea.

Am fost captivată de tot ceea ce s-a întâmplat pe scena sălii Studio a Teatrului și trebuie să menționez că nu are nimic din ceea ce te-ai aștepta de la o piesă de standard. Jocul imaginilor împletit cu monologul Norei, cu vocea pustiită a lui Torvald și cu cântul Păpușii au realizat un act vizual menit să desfete atât ochii, cât și inima. Nora poate fi oricine, așa cum Torvald poate avea o mie de chipuri nevăzute.

Spectacolul Eu. O casă de păpuși este prima producție în premieră din proiectul Surorile Heddei. Susținerea femeilor artist din România și Estul Europei, câștigător al Ibsen Scholarship 2014, fiind o coproducție a Teatrului Odeon și a Asociației Române pentru Promovarea Artelor Spectacolului.

Piesa s-a mai jucat și ieri, 22 ianuarie, sala Studio, ora 19.30.

Regia: Carmen Lidia Vidu
Actrița: Aura Călărașu
Soprana: Cătălina Antal
Scenografia: Constantin Ciubotaru
Muzica (originală, compusă si înregistrată): Ovidiu Chihaia
Video: Cristina Baciu
Teaser: https://youtu.be/vwiwP2-3rIk
Trailer: https://youtu.be/fCq2IyHBzUU
Blog: http://eu-o-casa-de-papusi.tumblr.com
Bilete disponibile on-line: http://bilete.teatrul-odeon.ro/Step10_ChooseShow.aspx?FILTER_SHOW=110
Rezervări la Casa de bilete a Teatrului Odeon (Calea Victoriei nr. 40-42), între orele 11.30 – 19:00 / 021 314 72 34

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Ruxandra A.
Redactor - editor SB

A absolvit Facultatea de Litere din București. E pozar amator și scrie fie poezie, fie proză. N-a publicat nimic deocamdată. Muzica rock e a doua lume în care se refugiază. Prima o reprezintă cărțile.

Număr articole publicate : 153