Afaceri de familie la Odeon

afis afaceri de familie„Dacă doriți să vedeți povești stătute, ați venit degeaba.”; așa ne cântă Nina (Cezar Antal) în primele minute ale piesei : despre colajul deseori absurd al lumii de azi, o comedie ciudată scrisă de și regizată de , văzută la Teatrul zilele trecute.

Jaana () e coordonatoarea unui salon de „liposubțieri”, ca paravan al afacerilor ei cu droguri din care câștigă existența familiei. Aflată la a doua căsătorie, ea are deja trei copii, plus o bunică și o femeie în casă. Reiska (Marius Damian) e bărbatul ținut sub papuc, cel pe care-l persecută băiatul, Mika (Vlad Bîrzanu), și pe care toți cei din casă îl acuză de a fi „poponar”, pentru că nu-și „îndeplinește datoriile maritale”. Pe lângă afacerile ilegale, familia adăpostește și un negru din Basarabia Saudită, Fernando, (Mihai Smarandache), care și-o dorește pe Jaana dar are parte de fata cea mare, Isadora (Ruxandra Maniu). În jurul lor, mereu, melodiile celor de la Abba.

Fiecare personaj este o schiță, în nuanțe îngroșate, a lumii în care trăim, nediferențiată de poziționarea geografică, deși acțiunea pare că s-ar întâmpla în Finlanda. Tina () e fata cea mică și reflectă, adunate, toate stereotipurile despre tineri: e ușuratică și se întoarce mereu rănită (fizic și mintal), e dramatică și amenință că se sinucide la orice mică supărare, poartă haine colorate și protestează față de orice – violența domestică atunci când Mika își bate tatăl, uciderea animalelor când vede haina de blană a mamei, siguranța planentei împotriva farfuriilor de plastic. Isadora e topită după trupa Abba, se dă îndrăgostită de Fernando și se teme că mama ei are s-o „liposubțieze” atunci când va rămâne fără clienți sau, pur și simplu, când se va plictisi. Mika e tânărul în căutarea iubirii cu orice preț, motiv pentru care se îndrăgostește de o „sexygenară” (Rodica Mandache), o pisicuță sexi trecută cu mult de perioada în care să-și permită haine de piele (implicit, bătrânii care-și permit să fie excentrici sunt bogați).

afaceri de familie 3Buni (Virginia Rogin) are o cameră veche, cu candelabru și tapet colorat, dar cu ușă de închisoare. Se îmbrăcată pestriț și ar semăna cu sexygenara, dacă n-ar avea conștiința micimii ei – Jaana se folosește de pensia ei și, în schimb, îi oferă mâncare. Tot ea reliefează cel mai bine conformarea. Mai mare parte a timpului, Buni e legată cu o sfoară, cât să nu poată pleca; totuși, chiar și atunci când nu e legată, tot le cere constant celor din casă să o dezlege, pentru că-și știe rolul de persoană îngrădită. Un alt personaj care-și știe limitele este bărbatul, Reiska, care face fără să i se ceară treburile prin casă, se lasă înjosit de copii (care-i ordonă diverse lucruri și îi vorbesc urât), nu părăsește gospodăria dar nici nu are parte de soția sa (care, însă, nu duce lipsă de afecțiune). El nu stă niciodată pe canapea sau pe pat (ca locuri înalte), ci numai pe scăunele, inclusiv atunci când doarme și stă sprijinit de marginea canapelei. Este ridicat, temporar, de fratele său, Mohaci (Pavel Bartoș), care i-a fost femeii primul soț și care înțelege decăderea lui Reiska și încearcă să-l elibereze.

afaceri de familieDecorul, în care fiecare personaj și-a ales un colțișor, este încărcat și amestecat. Balconul are vitralii cu fețele membrilor Abba, patul Isadorei îl adăpostește și pe „omul de culoare neagră”, Mika are un pat de copil, iar bunica nu se vede decât dacă stă la masa din camera ei; Reiska adoarme pe unde apucă, la fel ca Nina; Jaana e mereu pe canapea, în mijloc, iar Tina are o cămăruță sus, pe scări, pentru a-i face vizibile mereu picioarele și rănile pe care le capătă în căutarea ei de aventură. Tronul e în prim-plan, în colțul opus bucătăriei, iar cada uriașă e în spate, sus. Luminile se aprind și se sting, ca trecere a zilelor, momentele muzicale sunt acompaniate de fum și discoball-uri învârtit manual, iar Nina, Fernando și Reiska trec prin toată piesa cântând – piese pe care le poți recunoaște ca fiind ale trupei Abba.

afaceri de familie2În multe momente, piesa pare absurdă – personajele sunt haotice și parcă incompatibile. Totuși, se sugerează crizele comunităților actuale, personalitățile nedefinite sau ciudate, familiile care nu se mai susțin decât aparent (atunci când Tina se plânge tatălui ei că un bărbat a vrut să-i facă rău, acesta o învață că poate n-a făcut ea ce trebuia), oameni care nu se ascultă unii pe alții – Reiska dă să moară iar Tina își spune oful, Mika strigă nedreptățile vieții sale iar Jaana, ignorându-l, se laudă cât de bine l-a crescut. Unele scene sunt vulgare sau au conotații sexuale, altele sunt exagerat de puerile pentru vârsta personajelor. Textul este foarte bine gândit, cu o mulțime de jocuri de cuvinte și schimbări de sens („Pruna are un sâmbure… de adevăr”, iar Jaana este „un vesel fumătoriu”) care te captivează și nu-ți dau voie să lași garda jos. Se râde mult, uneori ți se stânge inima, alteori ai sări pe scenă să alini sau să bați pe cineva.

În ciuda a tot, piesa „” evidențiază, fără tabuu-uri, viața noastră, a celor care trăim într-o lume în care abuzurile domestice sunt obișnuite, desfrânarea nu-i o rușine, ilegalitățile sunt un job, economia ne afectează viața de familie iar distrugerea planetei e ușor de ignorat.

Titlu: AFACERI DE FAMILIE
Text:
Regia:
Distribuție: Cezar Antal, , Marius Damian, Pavel Bartoș, Vlad Bîrzanu, Ruxandra Maniu, , Virginia Rogin,Mihai Smarandache, Rodica Mandache
Durata: 140 min (cu pauză)
Unde: Teatrul Odeon
Văzută: joi, 22 octombrie, ora 19.00

Foto: Teatrul Odeon

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Andra Pavel
Editor SB

Urmează un Master la Facultatea de Științe Politice, SNSPA București. Scriitor de ocazie și cititor de profesie, vede în orice critică un pas spre mai bine. Andra preferă să se implice în mai puține lucruri, dar cărora să se dedice. Îi plac lucrurile făcute bine sau făcute cu suflet, ca muzica sau fotografia.

Număr articole publicate : 85