Pescărușul. Ultimul act – un spectacol de teatru-concert

Istvan Teglas_Ioana Marchidan_Pesc-ru-ul.Ultimul act

Cine se așteaptă la o adaptare clasică a celebrei piese ar putea fi dezamăgit. Carmen Lidia Vidu nu-și dorește să se conformeze, nici să rescrie o poveste, ci să ne ȋmpărtășească propriul fel de a se raporta artistic la universul marelui scriitor rus.

Cel mai recent spectacol al regizoarei, „Pescărușul. Ultimul act”, surprinde esența cehoviană ȋntr-o manieră originală, ȋmbinȃnd teatrul, muzica și proiecțiile vizuale.

Se spun puține cuvinte, dar replicile rostite răsună diafan, ca dintr-o lume dispărută, al cărei ecou răzbate totuși dincolo de timp. Pe scenă ȋși face apariția, fantomatic, Pescărușul – pasărea care-și cȃntă moartea, tototdată un simbol al iubirii frȃnte și neȋmpărtășite. Vocea talentatei soprane Cătălina Antal este pătrunzătoare, minunat de lugubră și ȋnvăluită ȋntr-o nostalgie dureroasă. Este vocea unui sfȃrșit tragic care a lăsat urme adȃnci. Cȃteva note prelungi se ȋnfășoară ȋn jurul a două cuvinte alcătuind o chemare zadarnică: te iubesc, strigă retoric Pescărușul, ȋmbrăcat ȋn haine de doliu.  Ȋntregul tablou mă duce cu gȃndul la atmosfera din Twin Peaks, doar că ȋn locul lui Julee Cruise, pe scena ce separă realitatea de fantezie ȋși desfășoară numărul Cătălina Antal, nu mai puțin misterioasă.

Costea () și Nina (Ioana Marchidan) se reȋntȃlnesc. Amȃndoi sunt bȃntuiți de strigoii trecutului. Alteori strigoii sunt chiar ei, căutȃnd cu ardoare un trup căruia să-i aparțină. Nina vrea să fie actriță, dar nu reușește să se mintă decȃt pe ea. După ce toate planurile ei eșuează, valul destinului o poartă ȋnapoi la țărm, unde se transformă, metaforic vorbind, ȋn pescărușul ucis cȃndva de Costea. Metamorfoza presupune o prăbușire sufletească. Ȋn acest abis al răniților din dragoste, cei doi, deveniți un bărbat și o femeie fără nume, execută un dans abstract, evocȃnd moartea și uitarea. Mișcările de balet modern culmină adesea cu momente statice – fotografii umane ale unei iubiri neȋncăpătoare.

Proiecțiile vizuale și muzica live asigurată de Ovidiu Chihaia constituie un artificiu regizoral de excepție. De-a lungul spectacolului, scena este scăldată de imagini sugestive ȋnfățișȃnd pescăruși ȋn zbor. Astfel, simbolul-cheie este nelipsit; umbrele păsărilor străbat conturul personajelor ca niște stafii, fiind martorii muți ai dramelor acestora.

„Pescărușul. Ultimul act” este produs de Asociația INSPIRA și On Stage și a avut premiera joi, 17 aprilie, la Teatrul Elisabeta.

sursa foto aici

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Colaborator SB

Absolventă a Masteratului de Traducere a Textului Literar Contemporan din cadrul Universității București. Premiată IDC, secțiunea Poezie (2012), scrie cronici de teatru, recenzii de carte, povestiri și poeme publicate ȋn diferite reviste. Pasionată de desen și spiritualitate.

Număr articole publicate : 44