Generația selfie

A trecut și Bacul, și vorba aceea Bacul trece, elevii rămân, parcă mai puțini cu câteva procente decât anul trecut, dar tot degeaba, fiindcă nivelul de educație în școli este la fel de scăzut. În primul rând, cred că sistemul educațional este prost făcut, prea multe materii inutile și prea multe ore făcute de dragul de a fi făcute. Am o soră care a trecut în clasa a 11-a și mă mai uitam peste caietele ei de școală de la Limba și Literatura Română și mi-am adus aminte cât de defectuos este predată. Nu ai cum să iubești literatura, nu ai cum să vrei să citești un autor canonic după ce treci prin școala românească. Dacă n-ai apucat să îndrăgești lectura singur, citind cărți contemporane, sau chiar și clasici, tu, de capul tău, din plăcere, nu mai ai nicio șansă să mai devii cititor după ce faci liceul la stat și ai ghinionul să dai peste un pedagog care nu reușește să treacă mai departe de limbajul de lemn și de predat zeci de pagini de stereotipuri din care nu reiese nimic. Nu zic, analiza pe text este excelentă, gândirea teoretică la fel, compararea literaturii, disecarea unui , a unui , înțelegerea mecanisului interior al unei fraze, explicarea unui motiv literar, punerea unei opere într-un context istoric și tot așa, însă aceste lucruri ar trebui făcute într-un stil degajat și stimulant pentru elev, chiar dacă presupune și folosirea limbajului tehnic aferent.

Nu asta este problema, ci felul în care sunt predați autorii. Am descoperit târziu, în facultate, cât de dulce este graiul lui Nicolaeeminescu-2 , ce poeme mișto a mai scris Bolintineanu, cât de transgresiv poate să fie Eminescu, ce a mai scris Rebreanu în afară de Ion (de pildă Adam și Eva sau Gorila) sau cât de poetic poate să fie Sadoveanu când vorbește despre șah (Istoria unui Șah) sau vânătoare și nu e un comunist care se gândește la stomac. Și exemplele pot continua. Dar cum poți tu să-l înțelegi sau să-l apreciezi pe Eminescu, că tot a dat în elevi anul acesta, și cum să vrei să îl mai citești și după ani când extragi toată magia din Luceafărul și reduci poemul la o simplă schemă? Nu zic, se poate și așa, dar elevii nu sunt învățați să gândească teoretic. Nu zic că e vina profesorilor, cu toate că sunt printre ei niște catastrofe, fiindcă unii dintre ei sunt chiar buni. Profesoara mea din liceu reușea să ne facă curioși, ne vorbea și despre cărți nou-apărute, ne întreba ce mai citim, spunea anecdote despre autorii din manual, îi făcea vii, ne făcea pe noi, elevii, să vrem să mai citim și altceva.

În al doilea rând, mi se pare că elevii sunt din ce în ce mai slabi. Nu învață să gândească, nici măcar ceea ce le place nu ajunge să le fie atât de interesant încât să dorească aprofundarea subiectului. Mă uit la ei prin metrou, nu știu să lege două cuvinte, nici măcar între ei, se bâlbâie, au un vocabular extrem de restrâns. Nici măcar să se înjure nu știu, nici să facă o glumă. Fetele sunt interesate de selfie-uri și arată cu 10 ani mai în vârstă, băieții sunt din ce în ce mai imaturi. Nu e nimic rău în a fi interesat de lumea de azi, în a fi în pas cu ea, de a face un selfie, în a sta pe facebook sau twitter sau tumblr, rău e când nu mai vrei să faci și altceva. Nu generalizez, știu că sunt foarte mulți elevi și copii buni, dar marea masă este o masă în derivă. Generația selfie se pierde în lumi virtuale care le mănâncă neuronii, iar școala îi îngroapă și mai mult în ignoranță, fiindcă nu îi pune să gândească. Și problema e că poate asta se și dorește. Un viitor lot de sclavi dresați care să execute comenzi și să nu pună întrebări. Măcar să ia Bacul și apoi se ocupă sistemul de ei.

Lasă un semn

comentarii

Despre autor

Ion-Valentin Ceaușescu
Co-fondator SB, Redactor-editor

Absolvent al Facultății de Litere (secția LUC) și al masterului TL-LC (2014), ambele la Universitatea București, este redactor-editor SB. Coordonator „Scrie-ți Povestea în Iași” (happening interactiv, în cadrul FILIT Iași). În 2015 debutează cu volumul de versuri „La o țigară cu umbrele” (Ed. Karth). Valentin este pasionat de rock, fotografie și poezie.

Număr articole publicate : 227